2015-08-23, 23:13
Medlem
barnets avatar
Jag hoppas att det i efterhand görs en revision och grundlig genomgång av polisens utredningsarbete av det här fallet. Det är inte första gången svensk polis finner sig överlistad och blottgjord av en psykiskt instabil galning till mördare som lämnar en lång rad teknisk bevisning bakom sig och en mordplats mitt bland folk.

Detta är inte direkt någon fjäder i hatten för svensk polis och jag undrar vad internationella kollegor tycker om professionalismen.
Citera
2015-08-24, 13:50
Medlem
Citat:
Närmare 150 personer har DNA-topsats i utredningen kring mordet på en 21-årig kvinna i ett joggingspår i Runbyskogen, Upplands Väsby.
Enligt kommenderingschefen Anders Jacobsson har några av dem varit motsträviga till att testas.
Nu ökar polisens förhoppning om att få träff på mördaren.
– Vi har daglig kontakt och dialog med NFC, Nationellt forensiskt center, i Linköping, säger kommenderingschefen Anders Jacobsson.
Redan i dag väntas nya provsvar.

Citat:
Emil Andersson, lokal polischef, säger att utredningen bedrivs närmast som en kopia av Hagamannenärendet, där man topsade sig fram till rätt person: Niklas Lindgren.
– Vi jobbar ungefär likadant som i Hagamannenutredningen och i Linköpingsärendet. Får vi in tips om en person som har haft ett avvikande beteende, kanske uppträtt nervöst, då tar vi kontakt och håller ett förhör. Vi frågar vad han gjorde den aktuella kvällen och om personen vill lämna ett DNA-test. Vi behöver ingen skälig misstanke för att genomföra en topsning, vilket beror på att DNA-provet som lämnas endast jämförs med spåret från brottplatsen – inget annat.

http://www.expressen.se/nyheter/150-har-dna-testats-om-joggingmordet/
Citera
2015-08-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/150-har-dna-testats-om-joggingmordet/

Hmm ja det känns ju inte så lovande att hänvisa till att man gör som i Linköpingsfallet och Hagamannen.
De är ju inte direkt de mest lyckade i fråga om att hitta gärningsman(även om man gjorde det till slut i det ena).
Citera
2015-08-24, 14:29
Medlem
Kenny Kuks avatar
Antar att de topsar alla som enligt mobilmastloggarna befunnit sig i området samt alla män runt Ida. Blir en hel del då rätt snabbt. Samtidigt verkar det väldigt akut, om man ser till hur snabba NFC är. Verkar som det här fallet får "gräddfil" för varje topsning.
Citera
2015-08-24, 14:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Antar att de topsar alla som enligt mobilmastloggarna befunnit sig i området samt alla män runt Ida. Blir en hel del då rätt snabbt. Samtidigt verkar det väldigt akut, om man ser till hur snabba NFC är. Verkar som det här fallet får "gräddfil" för varje topsning.

Något åt det hållet i alla fall. Eller boende i området i rimlig ålder. Jag tror inte att de fått in tips om 150 olika personer.
Citera
2015-08-24, 14:59
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
– Vi jobbar ungefär likadant som i Hagamannenutredningen och i Linköpingsärendet.

Det blir VM i topsning alltså. Och vilka jävla ärenden man jämför med, ett är olöst och det andra tog många år att lösa. Hoppas jag har fel och att polisen fortfarande jobbar på bred front.
Citera
2015-08-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Något åt det hållet i alla fall. Eller boende i området i rimlig ålder. Jag tror inte att de fått in tips om 150 olika personer.

Fortfarande en ganska liten del av män boende i Väsby som är topsade. Väsby har en befolkning på cirka 40000 personer, varav antagligen cirka 50%, alltså 20000 är män. Sannolikt ålderspann skulle jag sätta på 18-40 år. Om 25% av befolkningen tillhör denna åldersgrupp har vi 5000 individer. 3% av dessa är alltså topsade, antagligen personer som visat avvikande beteende och/eller har koppling till Ida.
Citera
2015-08-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Samtidigt verkar det väldigt akut, om man ser till hur snabba NFC är.

Undra om det betyder att polisen tror att det finns en hög sannolikhet att GM kommer begå ett nytt brott igen?

Jag har känt på mig ända sen början att det här förmodligen handlar om en seriemördare. Tror inte att han kände BO utan han valde henne slumpmässigt. Tror även att om han inte åker fast snart så kommer han döda en till.
Citera
2015-08-24, 15:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meood
Undra om det betyder att polisen tror att det finns en hög sannolikhet att GM kommer begå ett nytt brott igen?

Jag har känt på mig ända sen början att det här förmodligen handlar om en seriemördare. Tror inte att han kände BO utan han valde henne slumpmässigt. Tror även att om han inte åker fast snart så kommer han döda en till.
Ja det är väl svårt att tolka på annat sätt än att polisen är orolig för att GM ska slå till igen.

Sen måste det inte nödvändigtvis handla om en seriemördare. Det kan handla om en person som begår överfall och där det gick för långt i ett enda fall (detta). Men det är givetvis illa nog.
Citera
2015-08-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja det är väl svårt att tolka på annat sätt än att polisen är orolig för att GM ska slå till igen.

Sen måste det inte nödvändigtvis handla om en seriemördare. Det kan handla om en person som begår överfall och där det gick för långt i ett enda fall (detta). Men det är givetvis illa nog.

Man ska ha klart för sig att om han slår tili l igen så kan det dröja väldigt länge, i Anders Eklunds fall var det åtta år mellan de båda mord han är dömd för, dessutom en vuxen första gången och ett barn andra gången. Så det är av största vikt att man hittar GM i detta fall, det går inte att blåsa "faran över" om det inte hänt något mer om ett halvår, eller ens fem eller tio år.
Citera
2015-08-24, 15:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Det blir VM i topsning alltså. Och vilka jävla ärenden man jämför med, ett är olöst och det andra tog många år att lösa. Hoppas jag har fel och att polisen fortfarande jobbar på bred front.

Att polisen topsar i den omfattning som de nu gör tyder väl ändå på att de jobbar på bred front??
Citera
2015-08-24, 16:21
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon

Ja, den utredningsgruppen borde akut ta in ett proffs på PR. Som de håller nu på och pratar och jämför med andra gamla olösta fall är det ren katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in