2015-08-24, 08:46
Medlem
FlashbackImprovers avatar
3 av 380 st.

Men detta kan knappast förväntas representativt för något parti. Dessutom tror jag inte att folk direkt slutar gilla sitt förra parti för att kasta sig över gilla-knappen på sitt nya parti. Så man kan inte heller förvänta sig att det uppdateras "live" som i opinionsundersökningar.

Jag själv gillar t.ex. inte partiet jag röstade på. Tror dock att jag har kvar någon gilla-markering från valet 2010.

Så själv bidrar jag till en ogiltig statistik på den fronten.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-24 kl. 08:50.
Citera
2015-08-24, 08:49
Bannlyst
Har nog inte mycket med feghet att göra utan snarare onödigt. Med tanke på alla "godhetsmänniskor" och kommunister så tar de varje tillfälle till att se så goda ut och peka ut all "ondska" de ser för enkla ryggdunkar. Om jag gillar en sak på Facebook gör precis ingenting, däremot kan det bara bringa onödiga diskussioner och annat trams med personer man inte vill ha något att göra med. Sedan är jag knappt inne på FB utöver att använda chatten ibland.

Har 450 vänner på Facebook och EN gillar SDs sida. Tror knappast att jag är ensam om att tycka så.
Citera
2015-08-24, 08:56
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
3 av 380 st.

Men detta kan knappast förväntas representativt för något parti. Dessutom tror jag inte att folk direkt slutar gilla sitt förra parti för att kasta sig över gilla-knappen på sitt nya parti. Så man kan inte heller förvänta sig att det uppdateras "live" som i opinionsundersökningar.

Jag själv gillar t.ex. inte partiet jag röstade på. Tror dock att jag har kvar någon gilla knapp från valet 2010.

Så själv bidrar jag till en ogiltig statistik på den fronten.

0,79% alltså, jag tycker det är ganska anmärkningsvärt än om FB-likes som du säger inte anger representativa siffror för något parti. Av mina FB-vänner så är det under 10% som gillar S tex.

Skillnaden ligger i att SD är det enda parti som kan liknas vid en folkrörelse och i precis alla andra sammanhang på nätet är just Sverigedemokrater extremt duktiga på att ta plats och visa att dom finns.

Därför är jag övertygad om att SD skulle ha uppemot 500.000 likes om det inte vore för stigmatiseringen och folks ängslighet att erkänna att man är "rasist".
Citera
2015-08-24, 08:57
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd infogad.

// mod
Citera
2015-08-24, 09:01
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxxascandd
Har nog inte mycket med feghet att göra utan snarare onödigt. Med tanke på alla "godhetsmänniskor" och kommunister så tar de varje tillfälle till att se så goda ut och peka ut all "ondska" de ser för enkla ryggdunkar. Om jag gillar en sak på Facebook gör precis ingenting, däremot kan det bara bringa onödiga diskussioner och annat trams med personer man inte vill ha något att göra med. Sedan är jag knappt inne på FB utöver att använda chatten ibland.

Har 450 vänner på Facebook och EN gillar SDs sida. Tror knappast att jag är ensam om att tycka så.

Jo, det är fegt i min mening. Det ÄR fegt att inte våga stå för den man är och sina åsikter. Varför ska man bry sig om vad några högljudda vänsterextremister tycker? Dessa spån är ju inte direkt svåra att argumentera ner.

Dessutom, ju fler som öppet vågar visa sina SD-sympatier desto snabbare kommer stigmatiseringen att avta, det säger sig självt. Det finns alltså ett egenvärde i att peta ner kulorna i pungen och stå rakryggat upp för sina åsikter.
Citera
2015-08-24, 09:31
Medlem
Wiscounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Jo, det är fegt i min mening. Det ÄR fegt att inte våga stå för den man är och sina åsikter. Varför ska man bry sig om vad några högljudda vänsterextremister tycker? Dessa spån är ju inte direkt svåra att argumentera ner.

Dessutom, ju fler som öppet vågar visa sina SD-sympatier desto snabbare kommer stigmatiseringen att avta, det säger sig självt. Det finns alltså ett egenvärde i att peta ner kulorna i pungen och stå rakryggat upp för sina åsikter.

Jag instämmer. Jag är alltid öppen med mina åsikter. Jag har till och med en stor kurdisk bekantskapskrets där vi kan tala SD och invandringspolitik fritt, medan andra svenskar är rädda att diskutera det ens med sina egna landsmän.

Att vaka över sina åsikter på grund av social stigma är äckligt fegt.
Citera
2015-08-24, 09:37
Medlem
Citat:

Bra att fler vågar stå för sina åsikter. Det blir dessutom enklare att prata positivt om SD när dem har medvind, alla vill ju vara nära en vinnare
Citera
2015-08-24, 10:07
Medlem
madchances avatar
Pratade om våldet med några andra föräldrar vi lämningen på förskolan, det tog skruv ordentligt. Speciellt det där med att kommuner skall tvingas ta emot flyktingar ses i det närmaste som en krigsförklaring. Ingen nämnde förstås SD men signalerna var otvetydiga.

En annan bekant familj säger öppet att de skall rösta på SD.

Detta är mycket anständiga barnfamiljer där föräldrarna jobbar, låt oss säga övre medelklass.
Citera
2015-08-24, 10:13
Bannlyst
Citat:

Fast vad har "gilla på facebook" med att stå för sina åsikter att göra? Det är väl den enklaste formen att visa vad man tycker, frågar någon mig så säger jag vad jag tycker. Nu är jag inte SD:are egentligen utan handlar väl snarare om att det inte finns något annat parti just nu i alla fall, SVP har väl lagt ned sin verksamhet.

Stå för sina åsikter är väl en sak och att gilla en sida på en judesida en annan. Sedan vet jag inte om det är så rakryggat att gilla en sida på Facebook till att börja med.
Citera
2015-08-24, 10:24
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxxascandd
Fast vad har "gilla på facebook" med att stå för sina åsikter att göra? Det är väl den enklaste formen att visa vad man tycker, frågar någon mig så säger jag vad jag tycker. Nu är jag inte SD:are egentligen utan handlar väl snarare om att det inte finns något annat parti just nu i alla fall, SVP har väl lagt ned sin verksamhet.

Stå för sina åsikter är väl en sak och att gilla en sida på en judesida en annan. Sedan vet jag inte om det är så rakryggat att gilla en sida på Facebook till att börja med.

Det har i allra högsta grad att göra med att "stå för sina åsikter". "judesidan" som du så fint benämner den används av nästan 70% av svenskarna och är det enda forum där du i ett enda svep öppet erkänner dina åsikter för samtliga vänner och bekanta, för chefer, för svärföräldrarna, grannarna och kanske till och med för barnens lärare osv.

Så ska man prata i termer om att vara "modig" så är definitivt FB det forum som kräver mest stake för att visa sina SD-sympatier.

Enligt din logik så är det samma sak att säga vad du tycker om en enskild person frågar dig
Citera
2015-08-24, 17:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Som frågan lyder: Hur många i procent av era FB-vänner gillar Sverigedemokraternas sida på Facebook? Om jag börjar med mig själv så är endast 6 personer(förutom mig själv) med i gruppen av mina 183 FB-vänner - dvs ynka 3,28% vilket kan jämföras med dom 22-25% SD har bland folket i helhet enligt de senaste opinionsmätningarna.

Man skulle kunna tro att majoriteten av mina FB-vänner bor omkring Södermalms-området men så är det inte, tvärtom är de flesta från en ort där SD hade högre valresultat än riksgenomsnittet.

SD är en folkrörelse som växer med stormsteg och har nyligen blivit det största partiet i en enskild mätning, fler än var femte person du möter på gatan är en Sverigedemokrat, jobbar du på en mansdominerad arbetsplats så är var tredje person av dina kollegor en Sverigedemokrat.

Hur kan det då komma sig att det fortfarande är så stigmatiserat att öppet visa sina sympatier för detta parti? Är inte folk onödigt fega? bland vanligt folk är det ytterst få som tycker det är anmärkningsvärt att vara SD.are och det är knappast någon som får livet raserat som det ibland påstås.

Detta är ganska intressant för det visar att skämsfaktorn helt uppenbarligen fortfarande är stor och att folk utåt generellt sett inte vill skylta med att de röstar på SD. Gjorde en uträkning bland mina vänner och roligt nog hamnar jag också på endast 3% (på ca 150 vänner). Däremot har jag sett ett par inlägg som tydligt visar att personen som delat det hela ställer sig kritisk till den rådande migrationspolitiken och dessa som delat detta tillhör inte gruppen som gillar Sverigedemokraterna på Facebook.

Mitt flöde är för övrigt ganska fritt från politik, men jag gissar att många flöden nu i sommartider handlar om annat än politik.

Det skulle vara intressant att höra hur många procent övriga har här på Flashback.
Citera
2015-08-24, 20:59
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiscount
Jag instämmer. Jag är alltid öppen med mina åsikter. Jag har till och med en stor kurdisk bekantskapskrets där vi kan tala SD och invandringspolitik fritt, medan andra svenskar är rädda att diskutera det ens med sina egna landsmän.

Att vaka över sina åsikter på grund av social stigma är äckligt fegt.
Känner också en hel del kurder. Nästan varenda en har gått från V och S till SD under sommaren. Har du upplevt samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in