Citat:
Ursprungligen postat av
intemittnamn
12 § Expropriationstillstånd ska inte meddelas, om ändamålet lämpligen bör tillgodoses på annat sätt eller olägenheterna av expropriationen från allmän och enskild synpunkt överväger de fördelar som kan vinnas genom den.
Tråden kan låsas.
Varför ska tråden låsas? För att du hittat en paragraf som du inte ens bemödar dig med att tolka och förklara, än mindre förstå?
OM Sverige tar emot, säg, 250.000 nya människor på, säg, fyra år, hur ska ändamålet "tillhandahålla dem ett boende" kunde tillgodoses på annat sätt? Visst, vi kan säga att samhället ska bygga nya bostäder åt alla, men det ter sig tyvärr synnerligen orealistiskt. Så i den faktiska verkligheten, hur löser man detta om man dels inte bygger och dels inte tar över sommarstugorna? Eftersom du vill låsa tråden är jag säker på att du har ett konkret svar.
Vad gäller motsättningen melan "olägenheter" och "fördelar" är det ju väldigt öppet för tolkning. Om jag skulle ställa frågan till 349 riksdagsledamöter och be dem förklara varför det är viktigare för svensken att ha en sommarstuga 2 månader om året än vad det är för en flyktingfamilj att ha tak över huvudet, hur tror du de skulle svara då? Det kanske du också vet?
Fördelen med att beslagta, säg 100.000, sommarstugor är att det bereds plats för alla dessa människor så ur ett "allmänt" perspektiv ter sig det viktigare än att ägaren ska ha två månader på landet. Ur ett "enskilt" perspektiv kanske det inte är det så då får vi staten vs sommarstugeägarna, du verkar veta att sommarstugeägarna vinner en sådan rättslig kamp, blir det i Europadomstolen det sker, eller hur kommer det gå till? Den som vill låsa en tråd är svaret skyldig.
Då de flesta medborgare verkar rösta för en stadig tillströmning av människor verkar det rimligt att de också tar ansvaret för detta, således är det "allmänna bästa" redan bestämt. Då är det upp till den enskilde att bevisa att dennes fördelar av egen sommarstuga överväger det allmännas fördelar. Då äganderätten till mark är svag i Sverige är jag absolut inte säker på att den enskilde vinner, men du verkar vara det?