2015-08-23, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eftersom vi inte vet motivet kan vi bara titta på allmän statistik utan att ta hänsyn till motivet. GM är, statistiskt sett, en bekant till och/eller en man i Lisas ålder.
Du behöver inte upprepa detta fler gånger. Vi är inte tröga. Mord där gärningsmannen inte känner offret och där åldersskillnaden varit stor sker. Läs Om Engla till exempel. Det här mordet kan visa sig vara något liknande. Det går inte att stirra sig blind på statistik.
2015-08-23, 11:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det landade på misstänkta medbrottslingar (bla medhjälp) både i första häktning och nu åtal, men poängen är att det är polisarbetet som hittar medmisstänkta, oavsett vad inblandningen är, eller hur rubriceringen läggs.

Betydelsen/svaret handlar om att polisen inte sitter på händerna, bara för att dom knipit en misstänkt huvudman.
Polisen sitter definitivt inte på händerna. Den letar med ljus och lykta efter bevis mot de misstänkta. Men den letar inte efter alternativa gärningsmän.
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag menar att man kan inte stirra sig blind på statistik .
Verkligheten är något helt annat , i detta fall tror jag slumpen var avgörande .
Tror inte NB planerat att mörda flickan , däremot var han "tänd" på den här söta tjejen .
Han försöker få kontakt med henne vid Cafet när hon är ensam , och blir avisad .
NB blir fullständigt galen , och allt slutar i katastrof .
Jag stirrar mig inte blind på statistik. Trots att det statistiskt är osannolikt kan NB vara GM.
2015-08-23, 11:28
Bannlyst
Citat:
Lillebror misstänktes samtidigt som storebror, som alternativ gärningsman eller medgärningsman vet vi inte. När polisen har en misstänkt gärningsman letar den inte efter en misstänkt alternativ gärningsman.

Det fetade är trams. Sluta tramsa.

Det fetade är dina stolliga teorier, mer behöver inte sägas.

Polisen har både en misstänkt gärningsman och en misstänkt alternativ gärningsman.

Båda har vart häktade för mordet.

Båda utreds förutsättningslöst för att styrka eller avskriva misstanken.

Dina stolliga alternativ utreder man inte, eftersom det inte finns några uppslag.
2015-08-23, 11:32
Bannlyst
Citat:
Polisen sitter definitivt inte på händerna. Den letar med ljus och lykta efter bevis mot de misstänkta. Men den letar inte efter alternativa gärningsmän.

Jag stirrar mig inte blind på statistik. Trots att det statistiskt är osannolikt kan NB vara GM.
Det låter bra. Förutsättningarna för att det här mordet kommer lösas är stor.
2015-08-23, 11:34
Moderator
OYs avatar
Citat:

Om vi försöker oss på en sammanfattning av statistikdiskussionen. Vad vill du säga med statistiken, vilken slutsats drar du. Vad är ditt syfte med att föra fram statistiken?

Ja, vi vet att statistik i allmänna ordalag talar för att mördaren är en man i offrets ålder som hon dessutom hade någon typ av relation till. Om vi utgår ifrån att det är så det ligger till, vad vill du säga oss med det?

Vi som tittar på statistik men också på faktiska omständigheter och drar slutsatsen att statistiken inte alla gånger är giltig i det specifika fallet, vad ska vi göra tycker du? Är det omodernt med sunt förnuft, ska vi gå och dö, vad är ditt syfte med att kverulera och hårklyva med statistik?
2015-08-23, 11:37
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
De stänger inte dörren för andra alternativ som kan komma att bli misstänkta. Varför händer det annars att tidigare misstänkta får gå och någon ny misstänkt häktas?

Vad har andra fall med detta att göra?
Inte ett skit!

Jag slog siffran fem på en tärning, hur påverkar det utredningen?
2015-08-23, 11:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om vi försöker oss på en sammanfattning av statistikdiskussionen. Vad vill du säga med statistiken, vilken slutsats drar du. Vad är ditt syfte med att föra fram statistiken?

Ja, vi vet att statistik i allmänna ordalag talar för att mördaren är en man i offrets ålder som hon dessutom hade någon typ av relation till. Om vi utgår ifrån att det är så det ligger till, vad vill du säga oss med det?

Vi som tittar på statistik men också på faktiska omständigheter och drar slutsatsen att statistiken inte alla gånger är giltig i det specifika fallet, vad ska vi göra tycker du? Är det omodernt med sunt förnuft, ska vi gå och dö, vad är ditt syfte med att kverulera och hårklyva med statistik?
Sammanfattning: Statistiskt är det mer sannolikt med en bekant gärningsman i Lisas ålder än en obekant dubbelt så gammal gärningsman. Men inget är uteslutet.
2015-08-23, 11:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sammanfattning: Statistiskt är det mer sannolikt med en bekant gärningsman i Lisas ålder än en obekant dubbelt så gammal gärningsman. Men inget är uteslutet.

Okej, men det vet ju alla vi som läser statistik, vem som helst kan ju hitta den informationen så varför för du upp den på bordet, vad är syftet, varför är det relevant för tråden?

Du kryddar statistiken med att ingenting är uteslutet. Vad är då din statistik värd, varför ens föra den på tal?
2015-08-23, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Vad har andra fall med detta att göra?
Inte ett skit!

Jag slog siffran fem på en tärning, hur påverkar det utredningen?
Det handlade om ett försök att få fram att polisen arbetar brett även fast de har en misstänkt som i det här fallet. De varken kan eller vill nonchalera andra alternativ.
2015-08-23, 11:48
Medlem
Tamborinos avatar
En fråga till rotesau
Du brukar ha bra koll på saker , vet du hur länge Hovsgärde ( huse bakom Martorp som är väldigt nära där Byggboden stod ) var avspärrat ?
2015-08-23, 11:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
/.../ Lisa har mig veterligt aldrig varit på Martorp, inte heller har NB varit på caféet, mycket möjligt att jag har fel men jag tror att jag har läst att NB aldrig har träffat Lisa och att NB aldrig har varit på caféet.

Hur förklarar man då att NB DNA har hittats på offrets tillhörighet/er utan att börja spekulera i allsköns uppdiktade skeenden som har noll förankring i det verkliga livet.
Först kan då konstateras att verkligheten tidigare visat sig alltid kunna överträffa både dikten och de mest fantasirika konspirationsteorierna. - Sedan kan det finnas flera förklaringar varav en är att NB ljuger som en häst travar. - En annan förklaring kan vara att NB:s DNA redan funnits på olika föremål inne i ladan och att LH tillsammans med gm under brottets initiala skede befunnit sig där, kanske t.o.m. tumlat runt ett tag på marken. - Ytterligare en förklaringsmodell är att X med hjälp av föremål/klädespersedlar tillhöriga NB överfört NB:s DNA till LH:s tillhörigheter. Om NB:s DNA är ett partiellt sådant, finns även möjligheten att flera personers DNA kan ha blandats på undersökt föremål; man kan t.o.m. tänka sig att en kontaminering samtidigt ägt rum. Kontaminering kan också komma att uppstå om den person som säkrat/hanterat ett fynd (på vilket NB:s DNA senare hittats) tidigare har befunnit sig på platser där NB:s DNA av naturliga orsaker funnits. - Sedan hur stor sannolikheten är för det ena och andra är en annan sak. - Inte för inte ses ofta DNA-bevis som stödbevisning.

Ett mycket starkt bevisvärde finns dock i ett NB-DNA som har säkrats från LH:s kropp.
2015-08-23, 11:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det handlade om ett försök att få fram att polisen arbetar brett även fast de har en misstänkt som i det här fallet. De varken kan eller vill nonchalera andra alternativ.

Att jobba brett innebär sannolikt att polisen inte har låst sig i sina tankebanor, öppen för ny information och värderar den förutsättningslöst och objektivt. Att jobba brett innebär sannolikt inte att polisen aktivt söker alternativa gärningspersoner eftersom att man redan har en person misstänkt på sannolika skäl för mordet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in