2015-08-23, 01:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Och där flög hatten !!
Det finns ju då heller ingen anledning att tro att en åklagare gör fel bara för att nån annan gjort så.

Okey....Okaj .
Det finns ingen anledning att utgå från att en åklagare kommer att begå lagbrott där hen riskerar dagsböter för att en annan gjort det.
2015-08-23, 01:57
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag undrar SÅ hur det kommer sig att det faktum att det finns en hel del här i tråden, inklusive jag själv, som tror att det är sannolikt att MGM kan vara oskyldig och att det därför är på sin plats att diskutera annan möjlig GM, hur det kan orsakar en sådan oerhörd aggressivitet och oförskämdhet genimot dom/oss som alltså inte är övertygade om att MGM är GM.
Jag menar, varför kan dom som är övertygade om att MGM är GM inte respektfullt acceptera att andra inte är av samma uppfattning?
Ja jag bara undrar !!!

det var ett himla bra inlägg! Jag har samma uppfattning fast det motsatta att varför blir vi som vet att rätt MGM redan är häktad bli så aggressivt påhoppade ? Sen får jag en känsla av att det är politiskt korrekt att ifrågasätta poliskåren jämt och ständigt och speciellt att överbevisa att de har fel? Jag vet inte vad det är som framtvingar denna önskan?
2015-08-23, 02:21
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag kan uttala mig säkert efter att ha studerat andra rättsfall. Ingen kan ge ett exempel på ett fall där polisen har haft en misstänkt och sökt efter andra misstänkta.
I Lisafallet har polisen själv uttalat att de "jobbar på en bred front". Vad det betyder är det bara polisen som vet.

Det finns många fall där det inte är den som häktades först som så småningom blev dömd. Jag tänker inte lägga tid på att leta fram några fall åt dig, det får du göra själv. Den här tråden handlar om Lisa och vi vet inte om utredarna har några äss i bakfickan.
2015-08-23, 02:29
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
det var ett himla bra inlägg! Jag har samma uppfattning fast det motsatta att varför blir vi som vet att rätt MGM redan är häktad bli så aggressivt påhoppade ? Sen får jag en känsla av att det är politiskt korrekt att ifrågasätta poliskåren jämt och ständigt och speciellt att överbevisa att de har fel? Jag vet inte vad det är som framtvingar denna önskan?

Mitt fetande.

Jag har, på daglig basis, researchat mordfall i ca 15 år nu, och i den perioden har jag enbart ifrågasatt polisen/åklagarens arbete rejält i 3 mordfall, Mordet på Vatchareeya Bangsuan, et amerikanskt mordfall nämligen Dec 24, 2002 mordet på den gravida Laci Peterson i Modesto Califonien där hennes mann Scott Peterson dömdes till döden för mordet, och nu mordet på Lisa Holm.
I de 15 år har jag inngående researchat riktigt många mordfall men alltså enbart i 3 fall ifrågasatt/tvivlat starkt på polisen/åklagarens arbete, så att anklaga mig för det som jag fetat i din post är helt och hållet fel.
2015-08-23, 02:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag kan uttala mig säkert efter att ha studerat andra rättsfall. Ingen kan ge ett exempel på ett fall där polisen har haft en misstänkt och sökt efter andra misstänkta.

Vad menar du egentligen med "sökt efter andra misstänkta"? Mycket av polisens arbete i en utredning går ju ut på att samla in information i största allmänhet. Man talar med människor som uppehållit sig i närområdet där brottet begicks, gör olika tekniska undersökningar etc. Saker som inte är inriktade mot en viss person, men däremot kan ge information som kan bidra till att upptäcka en eller flera misstänkta eller knyta en misstänkt närmare till brottet. Är det en viss typ av brott kollar man upp alla med ett tillräckligt suspekt förflutet som bor i närheten. Kanske topsar man, det har ju skett både här och vid mordet på flickan i Upplands Väsby vad jag förstår.

Vid brott som mord tittar man på personer i offrets närmaste krets. Ser om man hittar något suspekt där, försöker hitta information som gör att man kan avföra personer från utredningen. Det såg vi ju t ex i Vatchareeya-utredningen. Det här tar du inte upp i din argumentation, men faktum är att ett bidragande skäl till att misstänkta utkristalliserar sig i många utredningar torde vara att det här inledande arbetet utesluter de andra personer som det kan finnas rimlig anledning att åtminstone kolla upp att de inte är inblandade. Så när man väl har en person som man också fått fram bevisning som räcker till att häkta på sannolika skäl så finns det helt enkelt inte kvar rimliga uppslag till alternativa GM. Jag anser därför att det är ganska missvisande att måla upp en bild av poliser som bara släpper allt och lämnar kvar en massa ouppnystade trådar bara för att en hygglig GM-kandidat har fastnat i deras notvarp.

Sen måste man inse att vissa saker kommer alltid att vara svåra att fånga även med ett aldrig så ambitiöst utredningsarbete. Visst kan man se att misstag begåtts där polisen underlåtit att gräva i saker som kunde ha avslöjat något annat. Men det är svårt att säga utan ordentlig insyn i en utredning. Hade man kunnat hitta kannibalmördaren Lennart redan vid det första mordet om man grävt djupare i offrets förflutna? Det känns inte som en omöjlighet, men samtidigt var det ju något väldigt långsökt. När väl det andra mordet inträffade gick det vad jag minns däremot ganska fort och man kan ju gissa att pulsen gick upp rejält på den första utredaren som upptäckte att bägge offren varit placerade i samma familj...

Att det förekommit tunnelseende i vissa utredningar ska inte förnekas. Att det är detsamma som att tunnelseende är det normala ställer jag däremot inte upp på som en rimlig slutsats.
2015-08-23, 02:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Jag har hört om mål där advokaten klagar på för lite information, men detta är första gången jag har hört en advokat säga att hen inte får se något skriftligt. Men för att kunna försvara sin klient i en häktningsförhandling bör advokaten, givetvis under förundersökningssekretess, få ta del av förundersökningen. Jag känner till fall där advokaten har fått mycket liten tid att läsa in sig på fallet mellan att hen har fått ta del av förundersökningen och rättegång, och det är inte tillfredsställande. Någon jämvikt bör det finnas mellan parterna, särskilt med tanke på att åklagaren ändå blir den starka parten som förundersökningsledare.

Jag är inte nöjd och belåten förrän Lisas baneman sitter bakom lås och bom, och hon och hennes anhöriga har fått upprättelse.

Så du är inte säker på att rätt gärningsman är häktad, bara att det finn en viss substans. Tack, då vet jag.
Vill du berätta hur det är tänkt att gå till? Finns det en mall? Seriös fråga till vem som helst som är kunnig inom området. Om det är så att denna advokat får osedvanligt lite information så är det illa. Varför skulle hon få det? Någon kvalificerad teori om det om det är så? Låter för mycket konspiration för mig så jag tillåter mig tvivla.

Senast redigerad av Gusselby 2015-08-23 kl. 02:42.
2015-08-23, 02:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad menar du egentligen med "sökt efter andra misstänkta"? Mycket av polisens arbete i en utredning går ju ut på att samla in information i största allmänhet. Man talar med människor som uppehållit sig i närområdet där brottet begicks, gör olika tekniska undersökningar etc. Saker som inte är inriktade mot en viss person, men däremot kan ge information som kan bidra till att upptäcka en eller flera misstänkta eller knyta en misstänkt närmare till brottet. Är det en viss typ av brott kollar man upp alla med ett tillräckligt suspekt förflutet som bor i närheten. Kanske topsar man, det har ju skett både här och vid mordet på flickan i Upplands Väsby vad jag förstår.

Vid brott som mord tittar man på personer i offrets närmaste krets. Ser om man hittar något suspekt där, försöker hitta information som gör att man kan avföra personer från utredningen. Det såg vi ju t ex i Vatchareeya-utredningen. Det här tar du inte upp i din argumentation, men faktum är att ett bidragande skäl till att misstänkta utkristalliserar sig i många utredningar torde vara att det här inledande arbetet utesluter de andra personer som det kan finnas rimlig anledning att åtminstone kolla upp att de inte är inblandade. Så när man väl har en person som man också fått fram bevisning som räcker till att häkta på sannolika skäl så finns det helt enkelt inte kvar rimliga uppslag till alternativa GM. Jag anser därför att det är ganska missvisande att måla upp en bild av poliser som bara släpper allt och lämnar kvar en massa ouppnystade trådar bara för att en hygglig GM-kandidat har fastnat i deras notvarp.

Sen måste man inse att vissa saker kommer alltid att vara svåra att fånga även med ett aldrig så ambitiöst utredningsarbete. Visst kan man se att misstag begåtts där polisen underlåtit att gräva i saker som kunde ha avslöjat något annat. Men det är svårt att säga utan ordentlig insyn i en utredning. Hade man kunnat hitta kannibalmördaren Lennart redan vid det första mordet om man grävt djupare i offrets förflutna? Det känns inte som en omöjlighet, men samtidigt var det ju något väldigt långsökt. När väl det andra mordet inträffade gick det vad jag minns däremot ganska fort och man kan ju gissa att pulsen gick upp rejält på den första utredaren som upptäckte att bägge offren varit placerade i samma familj...

Att det förekommit tunnelseende i vissa utredningar ska inte förnekas. Att det är detsamma som att tunnelseende är det normala ställer jag däremot inte upp på som en rimlig slutsats.
Med "sökt andra misstänkta" menar jag att man söker efter en misstänkt på samma sätt som man gör när man inte har någon misstänkt.

Vad menar du med det fetstilta? På vilket sätt blev alternative GM avförd?

Intressant exempel du drog upp där med kannibalmördaren. Där hade polisen en misstänkt, men så kom en stekt sparv i form av ett nytt mord, och båda morden löstes. Så långt får vi hoppas att det inte går i Blomberg.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-23 kl. 03:16.
2015-08-23, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, vad tillför det tråden att du tycker att det är konstigt att folk lägger döda djur i en bil, seriöst alltså?

Du svänger dig med ord som konstigt och även märkligt om jag inte minns fel, vad vill du ha sagt med det? Kan du inte utveckla det som du tycker är anmärkningsvärt kan du väl lika gärna vara tyst tills du har något diskutabelt att komma med?

Vad tror du själv har hänt i det här fallet, är det klanen AJ som ligger bakom det här mordet eller kan det vara så enkelt att det är NB med följe som kan kopplas till mordet på ett alldeles okomplicerat sätt genom teknisk bevisning kryddat med förhör?

Först sägervduvatt jag ska vara tyst och sen ställer du en fråga. Du tycker att man svänger sig med ord när man skriver att något ät konstigt, jag tycker att det är konstigt om man slänger in ett dött blodigt djur i baksätet på sin bil, när man har har allt man behöver för jakt och frakt och jag tycker du är konstig som inte tycker det. Vad jag tror diskuterar jag hellre med andra här i tråden som inte har hybris
2015-08-23, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tycker inte att det är konstigt att poliser reagerar när de hittar en ung flicka mördad hur hon än mördats. Men kan du komma på en annan förklaring till deras reaktion än att kroppen var styckad?
Låt säga att de ganska snabbt inser att Lisa levt en tid när de samtidigt letat efter henne något stenkast därifrån? Tänk om deras närvaro bidrog till eller rent utav var orsak till att hon dödades? Kan det vara anledning för polis att känna stor frustration, uppgivenhet, (kalla det vad du vill)? Och att det var svårt att bära just då?

Visst är polisen van vid både det ena och det andra men att se en mördad 17 åring är inte så vanligt och självklart är det det värsta som finns, ett mördat barn/ ungdom är den största tragedin av alla, man vet att hennes sista minuter var en skräck man inte kan förställa sig och ingen hjälp kom. En vän till mig som fick sitt barn knivmördat sa så här : Det värsta är inte att hon är borta, det värsta är det hon fick uppleva den sista stunden. Ett annat alternativ som du själv var inne på kan vara att LH var nyligen mördad när hon hittades Dvs man missade henne precis
2015-08-23, 06:28
Avslutad
Ursäkta!
Är nog mest förbannad på mig själv
för när jag skickade koordinaterna på
var Lisas kropp blev funnen redan på
onsdagen två dagar innan hon blev funnen.
Borde jag också åkt upp till Martorp.
Men det är klart, hon är inte min dotter, även
om jag har en dotter i samma ålder.
Det vore givetvis bra vid sådana här fall
om den riktiga, dvs om Polismyndigheten
inte sysslade med så mycket juridiskt drabbel
bara städade bort den GM om det skulle finnas
otvetydiga bevis.
Varför detta skraltiga juridiska spel?...tröttsamt
Kostar alldeles för mycket!
Det finns helt klart satellit bilder tydliga nog för
att se bilarna och vad som hände vid kafét.
Det var klart väder med mycket vind.
Men vi har väll varken kärnvapen eller
övervaknings satelliter?
Ur uselt!
På tiden vi skaffar det!
Hur kul är att ha sin nationsidentitet som Kalles kaviar och
ett par ko horn i pannan?
Sedan tycker jag man ska skippa denna yppande
censur angående Lisa Holm.
Vad fan har kommit fram på Rättsmedicin?
Hon blev spolad med högtrycksspruta!
Delar av henne saknas!
Vad mer?
Det är en "hund" begravd? men man vänjer sig, man
får lojt vänta, omyndigförklara hela det Svenska
folket, som vi vore dagis ungar med lägre vetande.Va!
Tror fan folk emigrerar!
Vi har fyrtio civila krigszoner i Sverige, där inte Polisen
går in om dom inte är uppbackade av Piketen.
Ta luskammen och fila upp frillan!
Skulle vara bra med även gränsbevakning som det
var innan EU, då skulle det funnits mer koll på NB
bland annat.
Skulle vara intressant om han började prata och
om yppandetsförbudet upphörde.
Vad har han att säga?
Vad vet NB? Hur mycket är han involverad?
Vad är hanns relation med G.J?
2015-08-23, 08:19
Bannlyst
Citat:
Får får man naturligtvis inte, men hur ska man annars tolka advokatens klagomål på att hon inte får ta del av dokument? Åklagaren vill inte dela med sig. Och förresten tycker jag mest synd om NB om han är oskyldig.

Det är likadant i alla mordutredningar. En häktads uppgift är att svara på frågor. Det är först när hela förundersökningen är klar och åtal ska väckas som den misstänkte får ta del av förundersökningen. Försök att tänk på vad som skulle kunna hända om misstänkt innan åtalet får ta del av bevis mm. Vad händer om det mot all förmodan inte skulle bli åtal? Inte så rättssäkert, eller hur?

35-åringen kommer att få gå igenom allting när allting är klart. Det är en till orsak att åtal dröjer, för i det här fallet krävs extra lång tid att gå igenom förundersökningen då tolk kommer att behövas.
Jag skulle tippa på ett par veckor extra efter att hela förundersökningen är klar.
2015-08-23, 08:24
Bannlyst
Citat:

Om vi använder ett annat ord än misstänkta kanske vi slipper denna diskussion? Polisen arbetar brett. De håller hundratals med förhör, inte enbart med tipsare. De hör familj, vänner, vittnen, arbetskamrater, personer i telefonlistor mm. Det gör dom bland annat för att utesluta andra alternativ. Det händer faktiskt att misstänkta byts ut under en utredning, men det har inte hänt i det här fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in