2015-08-22, 22:40
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur ofta händer det att svenska partier gör avbön?

Jag undrar om toppskikten inom S och M verkligen har förstått vilken politisk kraft migrationsfrågan är och hur man blundat för folkflertalets uppfattningar.

Ibland undrar jag om inte M fick nippran och moralpanik i samband med valstugereportaget 2002.

Det händer väl mer eller mindre aldrig att politiker ber om ursäkt för sina klantigheter. Eller ja, Jan Björklund brukar väl som retoriskt knep erkänna lite olika fel då och då. Men när det gäller invandringen och mångkulturen borde dom det.
2015-08-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Att byta parti är ju inte som att byta underkläder. Det är en process som tar tid för många. Problemet för de andra partierna är att de i bästa fall kan stoppa utflödet men aldrig vinna tillbaka något större antal väljare.

Om jag går till mig själv så har jag gett upp hoppet om mitt gamla parti. Kommer endast överväga att gå tillbaka om man gör offentlig avbön, sparkar större delen av nuvarande toppskiktet, och därefter genomför ett antal konkreta åtgärder för att bevisa att man menar allvar. Sen kan jag överväga det.

Helt rätt. Detta gäller i alla sammanhang. Inom affärsvärlden är det ett känt faktum att förlora en kund är katastrof för det är mycket mycket svårt att få tillbaka en "förlorad" kund jämfört med att få en helt okänd och ny kund.
2015-08-22, 22:47
Medlem
Snapcounts avatar
Att SD skulle vara Sveriges största parti är inte märkligt, det är helt naturligt. Orsaken är lika logisk som klar : SD är det enda oppositionspartiet i Sverige.
2015-08-22, 22:50
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Snart kommer en Skop-OU där SD har sjunkit.
2015-08-22, 22:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Snart kommer en Skop-OU där SD har sjunkit.

Då får Skop den där pussen som jag skulle vilja ge din "besviken-tjej-i-hörnet-avatar"
Don't go around breaking young girls hearts! woooohhh!

Skop drar in en 11.2% precis som förrut. Skop är 4 personer från Uppsala universitet som i sin kulturmarxism inte ens passade där. Haha.

Billie Jean is not my lover. She's just the a girl who thinks I'm the one. But the kid is not my son.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-08-22 kl. 22:57.
2015-08-22, 22:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Siffrorna säger inget om det, men jag tror att övertygelsen beror på att steget till SD är större än mellan övriga partier. Endast de som har tänkt igenom sitt val noga byter. Att övertygelsen dessutom ökar kanske beror på att vissa SD-väljares hopp om att sitt gamla parti ska ändra sig nu är helt borta.
Som jag har skrivit om tidigare så har man i Danmark gjort analysen att stigmatiseringen & demoniseringen av DF's väljare gjort att dom aldrig kan tänka sig att gå tillbaka till de partier dom kom ifrån, som så brutalt har pekat ut dom som onda, korkade & "inte rumsrena". Den analysen är man idag överens om bland danska analytiker från alla läger.

Givetvis gäller detta i ännu högre grad för Sverige & SD. När både Reinfeldt & Löfven konstaterat att du är en ondsint fascist, som dessutom förtjänar att få på käften & en yxa i dörren, ja då finns det inte mycket hopp om försoning & återgång till något av de partierna.
2015-08-22, 23:08
Medlem
Sentio: SD:s väljare mest lojala

http://nyheteridag.se/sentio-sds-valjare-mest-lojala-kds-flyr-det-sjunkande-skeppet/

Återigen bevisas det att Sverigedemokraterna har med mycket stor marginal dom trognaste väljarna.

Skulle rösta på samma parti igen om det vore val idag, jämfört med valet 2014:

1. SD 94%

2-7 övriga partier omkring 70%

8. KD 31%(!!!!)

I princip alla som röstade på Sverigedemokraterna i valet 2014 skulle göra det igen. Härligt att partiet har dom trognaste väljarna med sådan oerhört stor marginal. Otvetydigt och det har nu bekräftats i många mätningar så det kan med säkerhet sägas att Sverigedemokraterna har extremt trogna väljare. Ytterst få väljare byter parti från Sverigedemokraterna när man väl kommit till partiet. SD har dom trognaste väljarna av alla partier, med mycket stor marginal ner till resten av partierna!

Över två tredjedelar av dom som röstade på KD, 69%(!!!) skulle rösta på ett annat parti än dom gjorde i valet 2014.
2015-08-22, 23:41
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Att byta parti är ju inte som att byta underkläder. Det är en process som tar tid för många. Problemet för de andra partierna är att de i bästa fall kan stoppa utflödet men aldrig vinna tillbaka något större antal väljare.

Om jag går till mig själv så har jag gett upp hoppet om mitt gamla parti. Kommer endast överväga att gå tillbaka om man gör offentlig avbön, sparkar större delen av nuvarande toppskiktet, och därefter genomför ett antal konkreta åtgärder för att bevisa att man menar allvar. Sen kan jag överväga det.

Utan att säkert veta så tror jag precis som du. Processen tar tid. Om man som jag sympatiserat med ett parti sen man gick på högstadiet så tar det tid att byta. Det tar flera år. Först börjar man reta sig. Sedan blir man förbannad. Sedan börjar man lätt sympatisera med ett bättre alternativ. Till sist tar man steget.

Jag tror opinionsförskjutningen har en tröghet lite som en oljetanker. Det tar tid att få upp farten (det tog t.ex 6 månader innan vi såg DÖ effekten slog in). Men nu när accelerationen startat kommer det att ta lång tid för ökningen att plana ut givet att ingen katastrof inträffar som stänger av motorerna. Så jag tror att SD:s ökning kommer att sakta in långsamt när den väl kommer. Och det finns inga tecken på det just nu. Tvärtom förefaller den accelerera efter sommarens incidenter.

Och sannolikheten är väl ganska hög att det händer nya saker i höst som leder till fortsatt boost i vår....
2015-08-22, 23:44
Medlem
madchances avatar
Lojalitet:

Citat:
Ursprungligen postat av 1126
1. SD 94%
2-7 övriga partier omkring 70%
8. KD 31%(!!!!)

Nu har förstås SD ingen konkurrent. Men om det fortsätter så här så kommer DÖ-partierna vara körda för alltid.
2015-08-22, 23:45
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
En sociologisk rapport jag läste för ett par år sedan (jag letar upp den om ni vill se källor) kom fram till slutsatsen att det finns ett slags brytpunkt vad gäller åsikter och dess acceptans av samhället. Brytpunkten är vid ca 10% av befolkningen, alltså att en åsikt som erhålls av en tiondel förr eller senare kommer bli allmänt accepterad oavsett hur extrem den är (medan den kan hånas och bortförklaras i oändlighet under denna brytpunkt) och jag tycker att den förändrade mentaliteten av SD's framgångar tydligt bevisar att resultatet av denna rapport inte är något att skratta åt.
Det gäller nog bara åsikter som får framföras ärligt i media. Till exempel så anser "Var sjunde svensk anser att det är ett bra förslag att begränsa aborträtten." (SOM). Den åsikten, som faktiskt innehavs av majoriteten, skulle framhävas som extrem i media oavsett hur många som verkligen delar den. Detta eftersom media till stora delar har homogena åsikter som de vill framföra är "verkligheten".

Det är just därför vi ser denna desperation nu över SDs höga siffror. Media har svårt att kontrollera verklighetsuppfattningen, så som de är vana att göra, och därför går "all-in" med galna utspel.
2015-08-23, 00:11
Medlem
Blodorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
.......

Furtenbach var kritisk även mot att somliga mätningar erbjuder folk belöningar i utbyte mot deltagande.[/i]

[

Man får sig en Trisslott om man tar sig tid att svara på SCB undersökning !
2015-08-23, 00:58
Medlem
fishANDchipss avatar
Det är ofta tal om att SD är underskattade i opinionsundersökningar. Stämmer det? Det är så otroligt svårt att avgöra hur många Sverigevänner vi egentligen är. Jag antar att man får vänta till 2018 för att få svar på sin fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in