2015-08-23, 00:46
Medlem
Möjligtvis sa inte Hagamannen nej till att bli nedslagen med golfklubbor, men även om han sa nej kanske han stod där och såg jättesugen ut? Jättesvårt att veta.
Citera
2015-08-23, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Fast det är just så jihadister resonerar. De anser sig moraliskt högtstående i jämförelse med Västerlandets otrogna. Därför är det ok med terrordåd. Jag tror inte man ska vara så snabb med att kalla sig själv moraliskt överlägsen.
Att Hagamannen förtjänar stryk håller jag dock verkl med om.

Jag är inget helgon men har aldrig våldtagit någon och har aldrig använt oprovocerat våld mot någon. Jag känner mig aningen bättre än en våldtäktsman. Vanligtvis är jag väldigt liberal men att Hagamannen åker på stryk gör mig inte direkt ledsen.
Citera
2015-08-23, 00:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Du har ett systemfel i ditt resonemang.
Penetrationen är i 99% av fallen bara en del av våldtäkten.
99% av fallen så blir offret även slaget mm mm mm

En våldtäkt är alltså oftast BÅDE penetration och misshandel.

Det jag säger är att 99 % av alla som har en åsikt anser att penetrationen är det värsta brottet. Jag säger att fysiskt allvarligt våld är värre. Det är du som har ett systemfel i ditt tänkande.

Vad anser du är värre:

Fall A: Våldtäkt med penetration, men utan fysiska skador

Fall B: Våldtäkt utan penetration, men med mycket allvarliga fysiska skador

Jag anser att fall B är värre.

När det gäller NL så var det värsta med hans brott att de skedde i en serie över en sju-årig tidsperiod. Det sista var det värsta.
Citera
2015-08-23, 00:49
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Han frigavs efter 2/3-delar. Skälet till att dömda friges efter 2/3-delar om de skött sig är dels

1) Ge ett incitament att sköta sig under tiden i fängelse.

2) Den återstående 1/3-delen hänger sedan över den frigivne under den tiden som återstår och kan förverkas av domstol eller övervakningsnämnd om den dömde missköter sig eller döms för nya brott.

Det är således ett slags påtryckningsmedel. Om man hade låtit Hagamannen sitta hela straffet så hade han kommit ut några få år senare och då hade man inte

1) Kunnat tvinga honom att sköta sig i fängelset

2) Kunnat tvinga honom att följa de regler som övervakningsnämnden satt upp för kontroll och domstolarna hade inte haft möjlighet att ge honom extra straff

Det är dock klart att man kan ända lagen och bara höja straffen ännu mer. Det är dock få som vill se ännu mer höjda straff utom för möjligtvis den sortens brott som Nicke gjort sig skyldig till.

Personligen så tycker jag att det mordförsök han dömdes för borde ha resulterat i livstids fängelse - som faktiskt finns i skalan för försök till mord.

De hade ju kunnat besluta att tvångsvårda hagamannen, istället för att släppa ut honom i samhället. Eftersom det är fastslaget att risken för återfall är stor. Hur fan tänkte de?

Personligen tycker jag att han fick ett alldeles för lindrigt straff, men det är en fråga som kan diskuteras. Mindre diskutabelt är huruvida det var rätt att släppa ut hagamannen.
Citera
2015-08-23, 00:51
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det som säger att allvarliga fysiska skador inte kan leda till allvarligt mentalt trauma?[/spoiler]

Jag skrev i ena inlägget fysiskt våld kan ge psykisk påverkan.

Citat:
Vad är det som säger att allvarliga fysiska skador inte kan leda till allvarligt mentalt trauma? Du sitter, som många andra, fast i vanföreställningen att ofrivilligt sex är det värsta som kan hända

Du bagatelliserar våldtäkt genom att beteckna det som "ofrivillig sex"

Nej inte det värsta som kan hända,mord t.ex är värre,kanske inte för offret men för samhället och anhöriga,och så klart beroende på hur mordet gått till även för offret!

Citat:
Det NL gjorde var riktigt allvarligt och där fanns det inslag av både våld och hänsynslöshet. Dock var ju inte alla situationer som han förorsakade likadana.

Det fanns INSLAG av???
Jösses du har definitions problem!
Citera
Bannlyst
Citat:
Nej, varför skulle han ha blivit det. Tror du mupparna som slog har någon som helst känsla för nyanser?

Hur vet du att de inte har det?

Citat:
Hur kan 45 mil från anses nära Umeå?

I Övre Norrland anses 45 mil vara "nära".
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kanske inte nödvändigtvis, men säg 14år.. och i hagamannens fall blir det 14x6 och ingen jävla två tredjedelsrabatt.
Jo föresten, det var ju ett eller två mordförsök också, lägg på 15 år till
Vi har inte den lagstiftningen - men visst, jag är helt för att kunna plussa brott på varandra dvs att lagen ändras ...

Vilket fortfarande inte fritar dessa fyra dårar från sitt brott - sådana vill vi inte ha i samhället helt enkelt.
Citera
2015-08-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja Norrland är ju en avfolkningsbygd och en jäkla massa norrlänningar har ju flyttat till Stockholm... så den stan får man väl undvika
Om du vore lite allmänbildad så skulle du veta att Sveriges rikaste landsända är Norrland!
Vad vore resten av landet utan alla naturfyndigheter därifrån som tex gruvor, vattenkraften, skogen osv?

Att NL nu fick spö ser jag delvis som hans egen skuld. Hade han visat ånger, gått med på behandling för sin sexualsadism och spritmissbruk och gjort rätt för sig mot sina offer så hade han antagligen blivit lämnad ifred. Han största misstag är att hålla sig i närheten av just Umeå som fick leva så länge i skräck för den här sjuke jäveln. Lite ödmjukhet hade inte skadat honom.

Nu visade han istället långfingrat genom att sälja kåken till farsan så att han nu i dagsläset kan åka på husvagnssemester tillsammans med mamma och pappa i en splitterny Audi - medan offren får bekosta sin terapi ur egen ficka..
Citera
2015-08-23, 00:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Hur vet du att de inte har det?

Du kanske lade märke till att jag ställde en fråga. Att bemöta en fråga med en annan fråga lär bara leda i cirklar. Tror du att de var människor du vill umgås med?

Citat:
I Övre Norrland anses 45 mil vara "nära".

45 mil är 45 mil överallt. Ditt påstående visar bara på att du saknar kunskap om området som du pekar på.
Citera
2015-08-23, 00:54
Medlem
dacks avatar
Lägg upp FUP protokollet här där dom dokumenterat skaderna på flickorna som han våldtaget speciellt den stackaren vid bron.

så får läsarna en helt annan bild av förövaren. Sonat sitt brott är bara en juridisk term här snackar vi men för livet både psykiskt och fysiskt för brottsoffren.
Citera
2015-08-23, 00:56
Medlem
Citat:
Det jag säger är att 99 % av alla som har en åsikt anser att penetrationen är det värsta brottet. Jag säger att fysiskt allvarligt våld är värre. Det är du som har ett systemfel i ditt tänkande.

Vad anser du är värre:

Fall A: Våldtäkt med penetration, men utan fysiska skador

Fall B: Våldtäkt utan penetration, men med mycket allvarliga fysiska skador

Jag anser att fall B är värre.

När det gäller NL så var det värsta med hans brott att de skedde i en serie över en sju-årig tidsperiod. Det sista var det värsta.

Fall A: Finns inte.
Mentala trauman ger fysiska skador.
Läs på lite om vad ett trauma är och hur de fungerar.
Citera
2015-08-23, 00:58
Medlem
Tankefrihets avatar
Hej,

Pöbelmentalitet är inget jag personligen gillar, men med tanke på vad han utsatt människor för och hur detta har exponerats i media och på internet, har jag mycket svårt att tro att han någonsin kommer "leva normalt" i Sverige, i varje fall innan han blir gammal. Och med handen på hjärtat undrar jag verkligen om han är förtjänt av det heller, trots avtjänat fängelsestraff?! Trots allt försökte han även ta livet av minst en av kvinnorna han våldtog och skändade.

Bäst gör han nog att flytta utrikes och då inte till en ort där det finns svenskar som gillar golf. Som här på Samui exempelvis. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in