2015-08-23, 00:29
Medlem
Gusselbys avatar
Är görnyfiken på de där bilarna som ett (eller flera) vittne/n ska ha sett på grusvägen på väg åt Martorpshållet kvällen Lisa försvann och när de i så fall lämnade tips om det och hur bra det kunde beskrivas. Om tipset lämnades in tidigt innan Lisa hittades borde väl litauerna blivit hörda om det ganska direkt, eller? Utan att man kunde gripa dem då på bara det. Det sas att en av bilarna skulle vara litauernas. Ingen som vet om de hade mer än en bil i sin ägo? (Frågat förut, jag vet) Kan bägge bilarna ha identifierats och blivit undersökta? Ursäkta korkade frågor som är svåra att svara på men är pratsjuk och vill höra vad andra tänker. Fast det kanske är sluttänkt om dessa ev bilar i brist på information och därmed tankematerial.

Vet att en del inte ger mycket för det där vittnesmålet alls. Kan förstås vara så också. Något som pressen huggit på bara. Men om någon åkt den vägen den tiden är det inget omöjligt att de blivit sedda. Vet inte vad jag ska tro men hoppas vittnesmålet är sant.
2015-08-23, 00:33
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tore Hedin? https://sv.wikipedia.org/wiki/Tore_Hedin Mördade tio personer och utredde minst ett av morden själv.
Just densamme. Kunde jag ha letat upp själv men var för slö mitt uppe i skrivandet. Tack.
2015-08-23, 00:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Visa på ett enda mål där polisen aktivt har sökt efter en misstänkt när den har haft en misstänkt. Polisen ska söka sanningen, men sanningar finns också ute bland bus på stan, rattfyllerister, rånare, inbrottstjuvar. Den har begränsade resurser, och eftersom den oftast har rätt när den tar en misstänkt så söker den inte efter andra misstänkta. Det är bättre att rädda liv och egendom på andra platser.
Det finns ett fall i Norrland där en tjej skjuts med gevär, tror det var Umeå eller Luleå, där snuten börjar med att plocka in ett par misstänkta som visar sig vara fel GM. Efter ett par dagar så får man sen fast rätt GM. Jag är ju av den uppfattningen att jag tycker att snuten ska agera resolut när det gäller svåra brott som tex mord. Det är väldigt liten risk att sitta oskyldigt anklagad för mord. Men det finns säkert fler exempel även om jag inte kommer på nåt just nu.
2015-08-23, 00:39
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Tycker du fortfarande lika synd om NB när det nu "avslöjats" att han brevväxlar med hustrun och modern?
Ja, det är synd om alla som sitter i häkte med restriktioner. Åklagaren kan ju alltid lätta lite på restriktionerna (normalt att det görs om det inte stör utredningen), man kan t o m utverka tillstånd för ett besök om man har tur. Det är den totala isoleringen som är knäckande.
2015-08-23, 00:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns ett fall i Norrland där en tjej skjuts med gevär, tror det var Umeå eller Luleå, där snuten börjar med att plocka in ett par misstänkta som visar sig vara fel GM. Efter ett par dagar så får man sen fast rätt GM. Jag är ju av den uppfattningen att jag tycker att snuten ska agera resolut när det gäller svåra brott som tex mord. Det är väldigt liten risk att sitta oskyldigt anklagad för mord. Men det finns säkert fler exempel även om jag inte kommer på nåt just nu.
Kan du berätta mer? Hade de först misstänkta alibi, eller hur blev de avförda? Blev de avförda innan polisen började titta efter en annan GM? Kom en stekt sparv flygande med GM?

Vid barnamorden i Arboga blev pappan först misstänkt, men han hade alibi, och då började polisen titta efter en annan misstänkt. Det är inte sådana exempel där misstänkta har avförts jag frågar efter, utan där polisen har letat efter misstänkta när den har en misstänkt.
2015-08-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Nej du skulle inte utplånat GM. Det finns knappast några fall i historien där närstående tar GM av daga så varför skulle du vara annorlunda?

Det är något jag tycker är märkligt för jag tänker precis som du att jag kommer ta livet av den som rör något av mina barn. Jag har fått för mig att sorgen och allt runtomkring på något märkligt vis tar bort alla hämndbegär, annars borde det dö brottslingar på löpande band.

copybird, jag kan garantera dig att det finns de som är annorlunda, funderar du över något så vet du vad som gäller.
2015-08-23, 00:52
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ja, det är synd om alla som sitter i häkte med restriktioner. Åklagaren kan ju alltid lätta lite på restriktionerna (normalt att det görs om det inte stör utredningen), man kan t o m utverka tillstånd för ett besök om man har tur. Det är den totala isoleringen som är knäckande.

Är det synd om honom även om han senare skulle dömas för mord också tycker du?
Senast redigerad av katw 2015-08-23 kl. 00:59.
2015-08-23, 00:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Kan du berätta mer? Hade de först misstänkta alibi, eller hur blev de avförda? Blev de avförda innan polisen började titta efter en annan GM? Kom en stekt sparv flygande med GM?

Vid barnamorden i Arboga blev pappan först misstänkt, men han hade alibi, och då började polisen titta efter en annan misstänkt. Det är inte sådana exempel där misstänkta har avförts jag frågar efter, utan där polisen har letat efter misstänkta när den har en misstänkt.
Jo jag förstod nog att du ville ha exempel där MGM fortfarande sitter häktad men jag kommer faktiskt inte på nåt sånt exempel just nu. Norrlandsexemplet handlar ju bara om några dagar så det är ju inte så bra. Nej jag kommer inte på nåt just nu och det är ju bara bra för det betyder ju att polisen sällan gör fel. Men det finns säkert nåt exempel om man snokar runt lite. Men mer intressant är ju ändå att snuten tar alternativa tips på allvar givetvis. Även om de inte leder nån vart. Som tex med karatesnubben i VB-fallet.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-08-23 kl. 01:10.
2015-08-23, 00:58
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Visa på ett enda mål där polisen aktivt har sökt efter en misstänkt när den har haft en misstänkt. Polisen ska söka sanningen, men sanningar finns också ute bland bus på stan, rattfyllerister, rånare, inbrottstjuvar. Den har begränsade resurser, och eftersom den oftast har rätt när den tar en misstänkt så söker den inte efter andra misstänkta. Det är bättre att rädda liv och egendom på andra platser.
Jag tänker inte diskutera andra mål med dig, objektivitetsprincipen gäller. En polis som är satt att jobba med utredningen av ett visst fall är inte ute och jagar rattfyllerister, rånare, inbrottstjuvar eller räddar liv på andra platser. Begränsade resurser kan medföra längre utredningstider men ska inte äventyra rättsäkerheten genom att åsidosätta objektivitetsprincipen.
2015-08-23, 01:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo jag förstod nog att du ville ha exempel där MGM fortfarande sitter häktad men jag kommer faktiskt inte på nåt sånt exempel just nu. Norrlandsexemplet handlar ju bara om några dagar så det är ju inte så bra. Nej jag kommer inte på nåt just och det är ju bara bra för det betyder ju att polisen sällan gör fel. Men det finns säkert nåt exempel om man snokar runt lite. Men mer intressant är ju ändå att snuten tar alternativa tips på allvar givetvis. Även om de inte leder nån vart. Som tex med karatesnubben i VB-fallet.
Nej, som jag skrev tidigare ikväll, "karatesnubben i VB-fallet", är ett exempel på en alternativ GM som polisen hade span på och lade till handlingarna när den fick en misstänkt. Hade den ifrågasatt det divergerande alibit mellan honom och hans hustru hade jag trott att den sökte misstänkta trots att den har en misstänkt men det gjorde den inte. Paret blev hämtade till förhör dagen efter att den misstänkte greps och de fick redogöra för alibit igen, men det ifrågasattes aldrig.
2015-08-23, 01:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Får får man naturligtvis inte, men hur ska man annars tolka advokatens klagomål på att hon inte får ta del av dokument? Åklagaren vill inte dela med sig. Och förresten tycker jag mest synd om NB om han är oskyldig.

Är du fortfarande säkrare än spaningsledaren? Har du delat med dig av vad du vet?
Du som är insatt: hur brukar det annars vara? Delar åklagare med sig av vad man har i
bevisväg i ett sånt här skede så detta nu är lite ovanligt att det inte görs?

Är NB oskyldig så kommer han att släppas snart. Kanske redan på tisdag?
Man kanske har tagit sitt förnuft tillfånga och insett att det inte kan vara han utan att
det där DNA:t som det pratats om är ditplanterat? Eller avsatt på ett helt oskyldigt vis?
Det kommer väl att visa sig vara en 20-årig bekant till Lisa som man helt missat innan
men nu får upp ögonen för långt om länge. Då blir du väl nöjd och belåten i så fall?
Då stämmer ju statistiken och ordningen blir återställd på mordfronten.

Nej, jag är väl inte säkrare än spaningsledaren. Och vad skulle jag dela med mig av?
Mina teorier om vad som hänt? Ja, du får ursäkta, men några är vi visst som inte
tror att man gripit en man här på vilka lösa boliner som helst. Att det finns viss substans
i det hela.

Det lönar sig att tjata märker du för nu fick du till slut svar.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-23 kl. 01:06.
2015-08-23, 01:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag tänker inte diskutera andra mål med dig, objektivitetsprincipen gäller. En polis som är satt att jobba med utredningen av ett visst fall är inte ute och jagar rattfyllerister, rånare, inbrottstjuvar eller räddar liv på andra platser. Begränsade resurser kan medföra längre utredningstider men ska inte äventyra rättsäkerheten genom att åsidosätta objektivitetsprincipen.
I det här fallet var många polismän sysselsatta med söket tills Lisa hittades och någon misstänktes. Därefter decimerades de inblandade poliserna som var sysselsatta med fallet, och de andra sysselsattes med att jaga rattfyllerister, rånare, inbrottstjuvar eller rädda liv på andra platser. Inget fel i det, det måste också göras. Men något utrymme för att leta efter andra misstänkta gavs inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in