2015-08-22, 02:07
Medlem
Ju-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Något är som du trodde att det inte var. Vi är karaktärer i ett spel men egentligen finns det bara siffror. Fast finns det ens siffror? kanske allting är en impuls.

Att tala om vad saker är "egentligen", är ju ganska problematiskt. Tankar är "egentligen" elektriska impulser. Men vad då egentligen? Lite trött nu annars hade jag kunnat ge ett mer utförligt svar.
Citera
2015-08-22, 02:13
Medlem
Citat:
Är ditt tänkande en illusion?

Tankar som fenomen är verkliga eftersom du tänker dom, men innehållet i tankarna behöver inte beskriva något verkligt. Descartes var filosofen känd för frasen "Jag tänker därför är jag". Det han menade med det är att innehållet i tankar mycket väl kan vara en illusion men att aktiviteten att tänka inte kan vara det.

Du kan inte tänka om du inte existerar och följaktligen är tänkande ett bevis du kan lita på, som säger att du finns, att du existerar.

Tänkande i sig självt kan alltså inte vara en illusion men innehållet i tankarna kan vara det. Det är viktigt att du ser att tänkande är behållaren och att tankar är innehållet. De är inte samma sak.

Det här öppnar naturligtvis en illusion av paradox: vad händer om tanken att jag kan tänka i sig självt är en illusion. Men då glömmer du allt ovan; alltså, om du tänker så måste du existera. Behållaren kommer helt enkelt före innehållet.

Jag hoppas den här korta utläggningen hjälper.
Senast redigerad av Proprioception 2015-08-22 kl. 03:05.
Citera
2015-08-22, 03:02
Medlem
Bonnatorps avatar
Denna tråd gav mig en plötslig stark aversion mot ordet "egentligen". Känner en påfallande lust att revidera mitt ordförråd en smula.

Citat:
Något är som du trodde att det inte var. Vi är karaktärer i ett spel men egentligen finns det bara siffror. Fast finns det ens siffror? kanske allting är en impuls.
Var det inte det Kant var inne på?

Visst, i nuläget kan du inte veta hur saker och ting egentligen är, däremot kan du absolut veta hur de ter sig för dig.
Inget är mer verkligt än individers upplevelser, enligt mig åtminstone. Upplevelserna behöver självklart inte vara, och är oftast inte heller, helt korrekta representationer av "verkligheten" men att du har en upplevelse ö.h.t är en av de enda saker (om inte det enda) du kan vara helt säker på är helt sant.

Ju djupare man gräver i universums minsta beståndsdelar desto mer verkar det i princip vara uppbyggt av en satans massa små siffror, men ändå ser du inte siffrorna.
Du ser istället (förhoppningsvis) en någorlunda sammanhängande helhet, d.v.s en illusion, om än bara ett fragment av den större helheten.
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-08-22 kl. 03:08.
Citera
2015-08-22, 07:18
Medlem
den här tråden är rolig
Citera
2015-08-22, 07:25
Medlem
Tankar är just tankar, inget konstigt med det! En förmåga vi har,det ingårför att kunna leva ett meningsfullt liv, verkligt eller inte spelar väl ingen roll, det beror på som någon skrev tidigare hur man definierar begreppen.
Citera
2015-08-22, 09:22
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Finns jag? Eller är jag en del av dina tankar?
Ja, tyvärr.
Citera
2015-08-22, 11:02
Medlem
"Våra tankar är inte verkliga"
Citat:
Hur kan någonting vara verkligt om våra tankar inte är det?

"Våra tankar är inte verkliga" är ett påstående av dig och inte fakta.
Men att "Dina tankar inte är verkliga!" kan jag hålla med om...

"Dårskap består i att dra felaktiga slutsatser av riktiga förutsättningar och skiljer sig därigenom från galenskap, som innebär att man drar riktiga slutsatser av felaktiga förutsättningar."
Senast redigerad av Xuno 2015-08-22 kl. 11:26.
Citera
2015-08-22, 13:14
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
"Våra tankar är inte verkliga"

"Våra tankar är inte verkliga" är ett påstående av dig och inte fakta.
Men att "Dina tankar inte är verkliga!" kan jag hålla med om...

"Dårskap består i att dra felaktiga slutsatser av riktiga förutsättningar och skiljer sig därigenom från galenskap, som innebär att man drar riktiga slutsatser av felaktiga förutsättningar."

Vår värld är fylld av galningar som tror att dom har tagit rätt slutsatser.
Citera
2015-08-22, 14:29
Medlem
Perfectscores avatar
Vad är det för skillnad på en dröm och verkligheten? ''Verkligheten'' är ett mer permanent tillstånd medans en dröm är temporär. Vi kallar inte en dröm för verklighet eller våra tankar för verkliga. Varför skulle den ''permanenta'' verkligheten vara verklig?

Livet kanske inte existerar som vi upplever det. Tiden kanske bara är en illusion.
Senast redigerad av Perfectscore 2015-08-22 kl. 14:31.
Citera
2015-08-22, 14:35
Bannlyst
Citat:
Så ingenting annat finns?
Jesus har skapat tankar, alltså är dom verkliga. Men du kan ha fantasifulla tankar som inte är verkliga men tankarna är ju fortfarande verkliga.
Citera
2015-08-22, 14:41
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Jesus har skapat tankar, alltså är dom verkliga. Men du kan ha fantasifulla tankar som inte är verkliga men tankarna är ju fortfarande verkliga.

Jesus hade magiska krafter. Hur kan man ha magiska krafter i en värld som vi kallar för verklig?!
Citera
2015-08-22, 14:52
Bannlyst
Citat:
Jesus hade magiska krafter. Hur kan man ha magiska krafter i en värld som vi kallar för verklig?!
Det var inte magiska krafter, magi är en synd. Han är Gud helt enkelt, han kan göra allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in