2015-08-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Den största utmaningen för SD är att få med kvinnorna på tåget.
Tänker ofta på detta då politik kommer upp som diskussionsämne.
De vägrar ofta att ta till sig fakta på ett väldigt udda sätt. Blir mer upprörda och känslosamma när man börjar glida in på farliga ämnen.
När man man pratar med en man som inte röstar SD, kan de oftare förstå argumenten och de blir inte arga på samma sätt som kvinnorna.

Skulle gissa att den tråd består av 95 % manliga skribenter. Tror inte ens att Powergirl är en kvinna
Nu talar jag ju mest av egna iakttagelser, men har fortfarande inte träffat en tjej under 30 som ens i närheten skulle tänka sig att rösta Sverigevänligt.
Vi finns.
Är under 25, kvinna och studerar till ett yrke i offentlig regi. Såg du mig på stan ser jag ut som vilken studentska som helst, second hand-kläder och kånken. Hela mitt sociala liv skulle braka ihop om jag sa rätt ut vad jag tycker, att jag avviker från mainstreamlinjen. Diskuterar sd som "fenomen" och som antagonist. Vågar inget annat.

Men tala inte illa om hela mitt kön. Vi kan också tänka rationellt.
2015-08-22, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Den där var en väldigt kreativ användning av statistik.
Men vad spelar det för roll?
SD kommer inte få mer än 25% i ett val.
Och de kommer då inte få något inflytande.
De skulle behöva minst 50% för att kunna bilda egen regering, och det lär ju inte hända.

Haha, vad grundar du det på?
SD kommer ha långt mer än 25% 2018, men fortsätt lev i förnekelse du! Tom min mormor kommer att rösta på SD 2018.
2015-08-22, 14:23
Medlem
Citat:
Och det är väldigt tyst från flashbackrasisterna nu om att SD bara har 17,8% enligt SIFO.
Dessutom är diskussionen inte så viktig som ni tror. En del av er verkar tro att S eller M kommer att göra stora förändringar i sin migrationspolitik pga några undersökningar. Det kommer inte att hända.

Vi ser ju så klart att SD har ökat mycket och att de kanske fortsätter att öka lite till. Det kan hända att det landar på 20-25% i nästa val, jag skulle bli bestört men inte helt förvånad. Men det kommer inte att hjälpa om de så får 35%. Alla de övriga samarbetar hellre med varandra än med rasisterna i SD.

Så allt snack om SD:s framgångar och vad det eventuellt kan leda till är egentligen en helt meningslös diskussion.

Fast om SDs framgångar kan leda till att samtliga övriga partier tvingad samarbeta om politiken så är väl det en allt annat än meningslös diskussion? Tvärtom så vore ju det du beskriver ett paradigmskifte av seimiska mått i svensk politik och förtjänar i högsta grad att diskuteras.

Därtill är det ju så att SDs valresultat i ditt scenario avgör hur övergripande samarbete som måste till så SDs opinionssiffror torde vara av stort intresse iallafall.

Sist men inte minst verkar det hjärndött att komma in i en tråd och förklara trådens ämne som meningslöst. Vad gör du här om du nu tycker så? Ingen tvingar dig.
2015-08-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnypuka
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sifo-rekordnotering-for-sd

17,8% i nya Sifo, hoppsan, en "legitim" kanal...
Enligt samma undersökning så får SD 29.9%, S 26.1% och M 22.5% av LO-medlemmar. Det ställer två frågor.

Hur kan M och SD var i majoritet inom LO som tar medlemmarnas medel och sponsrar S? Den andra mer relevanta frågan är väl varför M och SD sympatisörer är med i LO, vill man vara med i facket, det finns det ju alternativ?
2015-08-22, 14:29
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Vi finns.
Är under 25, kvinna och studerar till ett yrke i offentlig regi. Såg du mig på stan ser jag ut som vilken studentska som helst, second hand-kläder och kånken. Hela mitt sociala liv skulle braka ihop om jag sa rätt ut vad jag tycker, att jag avviker från mainstreamlinjen. Diskuterar sd som "fenomen" och som antagonist. Vågar inget annat.

Vad skönt att ni finns . Vill verkligen inte tala illa utan bara förstå, om det nu är möjligt.

Men där ser man att det finns ett sådant åsiktsförtryck i Sverige 2015, gör det dig inte heligt förbannad?
Ska erkänna att jag själv inte alltid vill ta debatten om jag känner fel vibbar i ett sällskap som jag inte känner så väl.
Men bland mina närmsta vänner skulle jag inte orka ljuga om mina åsikter.
Dessutom accepterar jag allas åsikter. Min närmsta vän är faktiskt miljöpartist och jag har inget problem med detta, även om vi kan ryka ihop ibland.
2015-08-22, 14:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Enligt samma undersökning så får SD 29.9%, S 26.1% och M 22.5% av LO-medlemmar. Det ställer två frågor.

Hur kan M och SD var i majoritet inom LO som tar medlemmarnas medel och sponsrar S? Den andra mer relevanta frågan är väl varför M och SD sympatisörer är med i LO, vill man vara med i facket, det finns det ju alternativ?
LO har en massa organisatoriska finesser för att säkra att S inte tappar makten. Något man införde för att hindra kommunisternas olika försök till infiltration. Så det blir inte jättelätt att bryta sossarnas makt, men naturligtvis går det till slut om S blir allt för små inom LO. Kämpa på!
2015-08-22, 14:31
Medlem
Citat:
Vi finns.

Haha, ja det är rätt uppenbart att många SD:are kamouflerar sig, kolla ett genomsnittligt facebookflöde t.ex. hur ärligt tror ni att det är?
På mitt t.ex. är det många som delar vad som här kallas "snyfthistorier", dessa får många likes.
Några enstaka delade danskens utfall om rasse-plåster, inte många likes på dem inte..
Fördelningen på Facebook kontra valresultatet / opinionssiffrorna stämmer helt enkelt inte.
Senast redigerad av Knestr 2015-08-22 kl. 14:33. Anledning: Ordval
2015-08-22, 14:33
Medlem
Citat:

Eller rättare. Somliga av ditt kön kan ibland tänka rationellt. Sverigedemokraternas opinionssiffror är här tydliga: Mannen leder och kvinnan följer (eventuellt) efter.
2015-08-22, 14:34
Medlem
Citat:
SD kommer inte få mer än 25% i ett val.
Tillåt mig skratta. Hahahahaha. Sådär sa folk 2014 också, ingen trodde de skulle komma över 10%. 2010 trodde ingen de skulle komma in i riksdagen. Du lever i förnekelse, SD kommer ha över 25% innan nyår, kanske närmare 30%.
2015-08-22, 14:39
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Och det är väldigt tyst från flashbackrasisterna nu om att SD bara har 17,8% enligt SIFO.
Dessutom är diskussionen inte så viktig som ni tror. En del av er verkar tro att S eller M kommer att göra stora förändringar i sin migrationspolitik pga några undersökningar. Det kommer inte att hända.

Vi ser ju så klart att SD har ökat mycket och att de kanske fortsätter att öka lite till. Det kan hända att det landar på 20-25% i nästa val, jag skulle bli bestört men inte helt förvånad. Men det kommer inte att hjälpa om de så får 35%. Alla de övriga samarbetar hellre med varandra än med rasisterna i SD.

Så allt snack om SD:s framgångar och vad det eventuellt kan leda till är egentligen en helt meningslös diskussion.

Bra, då slipper vi väl dig i den här tråden och liknande i framtiden?

Sen är det inte så konstigt att man blir lite blasé när det är rekord efter rekord efter rekord.
2015-08-22, 14:44
Medlem
Vänstern =7klövern sprider en bild på Facebook där de säger åt sina väljare att gå in & regga sig på Yougov för att sänka SD i nästa väljarundersökning.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11887882_10206447808126500_5344453964280095313_n.j pg?oh=acf23cdebc51914608dd73ea61d4a590&oe=563892D1

Så det vore bra om vi balanserar upp det hela lite.

https://yougov.se/refer/1biXEz7pK7L5g3vr9UYD9A/
Senast redigerad av Azimut68 2015-08-22 kl. 14:51.
2015-08-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knestr
Haha, ja det är rätt uppenbart att många SD:are kamouflerar sig, kolla ett genomsnittligt facebookflöde t.ex. hur ärligt tror ni att det är?
På mitt t.ex. är det många som delar vad som här kallas "snyfthistorier", dessa får många likes.
Några enstaka delade danskens utfall om rasse-plåster, inte många likes på dem inte..
Fördelningen på Facebook kontra valresultatet / opinionssiffrorna stämmer helt enkelt inte.
Nej, men jag tror snarare att Sd-sympatisörer när att identifiera genom att titta på vad de inte delar. De som aktivt väljer att inte likea och dela agendadrivande länkar vill bli lämnade ifred just pga man kanske inte vågar vara öppen med sin faktiska åsikt. Det är iaf min lilla "protest". Jag vägrar dela och likea inlägg med en uppenbar västervriden agenda, tror att det mer eller mindre förväntas av mig, i min sociala kontext.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in