2015-08-22, 11:32
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Är det någon som vet om det finns en hemsida där man kan se vilket datum kommande opinionsundersökningar publiceras? Ungefär som ett schema för kommande undersökningar.
2015-08-22, 11:33
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nej, det krävs ingalunda 51%. Som exempel, antag följande valresultat 2018:

M 19%
C 6%
Fp 3%
Kd 3%
SD 34%
Mp 5%
S 23%
V 6%

Ger följande mandatfördelning:

Alliansen 94
SD 128
S + Mp + V 127

SD skulle då kunna få uppdrag att leda en minoritetsregering. Detta förutsätter att inte M och S ingår koalition. Övriga koalitioner tror jag inte på, tror t ex inte att C skulle kunna tänka sig att regera med vänsterblocket, och knappast heller M. Möjligtvis skulle man skapa en storkoalition med alla partier utom V och SD, men en sådan har bara existerat under krigstid, och det skulle innebära enorma slitningar, och kosta på ytterligare i väljarstöd.

Mitt resonemang utgår från att varje föreslagen smärtgräns redan har passerats. Det finns absolut inga indikationer på 7-klövern kommer tänka om och "nyktra till" oavsett hur stora SD blir. Tills motsatsen är bevisad så måste SD ha 51% av väljarstödet.

Jag spår att vi kommer få se politikerflykt från 7-klövern där de representanter som inte är benägna att köra SD-utfrysningen ända in i kaklet helt enkelt inte kommer känna sig välkomna i sina gamla partier. Kvar blir kärnor av fanatiker som är helt förblindande av sin inbillade uppgift att hålla mörkret ute, och denna godhetsideologi kommer till slut trumfa alla meningsskiljaktigheter som råder mellan de rödgröna och alliansen.

Jag vågar rent av påstå att 7-klövern (det som blir kvar av den) hellre är beredda att sätta Sverige i brand än att låta SD ta över. Det är frågan om ett paradigmskifte av samma karaktär som tidigare brytpunkter i världshistorien, där det förlegade ställs mot det nya. Sådana paradigmskiften passerar inte utan en hård strid. Det finns krafter i samhället som helt enkelt uppfattar ett SD-lett Sverige som slutet på deras egen existens, och att de skulle ge upp utan kamp är närmast otänkbart. Vi kommer få se brinnande förorter, orkestrerade vänsterattacker mot polisen, sabotage mot myndigheter som implementerar SD:s politiska ambitioner, osv.
2015-08-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte en chans. SD får rätt mycket stöd från äldre som tyvärr inte kommer vara med särskilt länge till och de har stöd från nyckfulla proteströstare som snabbt byter sympatier. Så tyvärr alla ni SD optimister ni får nog vara glada om ni ens får 15% i nästa val.

Haha. Ja för andelen "äldre" i befolkningen är ju verkligen på väg ned?

Det är så påfrestande med folk som inte ens orkar tänka igenom om ens eget argument är ett argument för eller dmot sin egen tes.
2015-08-22, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Från TV4 i morse.
Marcus Oscarsson pratar om SD:s ökningar i opinionen. Programledare Jesper Börjesson är naturligtvis tvungen att flera gånger påpeka att Yougovs siffror är kontroversiella.
Marcus hyllar även SD:s tunnelbanekampanj som fick stor spridning och övriga partiers pr-strateger har en del att tänka på.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/oscarsson-viktig-budget-f%C3%B6r-pressad-regering-3197315

Det är uppfriskande att se Marcus, eftersom han är ärlig med OU för alla partier.

Tänk om alla på Marx media skulle vara lika opartiska i sina kommentarer.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Man bör nog vara lite försiktig med att misstänka raffinerad samverkan och magnifik konspiration mellan olika opinionsinstitut. Mest intresseväckande är att en överraskande stark trend konstaterats för SD:s del sedan gott och väl ett år tillbaka.
Under förutsättning att trenden verkligen håller i sig, ställs såväl SD:s partiledning som SD:s många motståndare inför följande fråga:
Vad gör vi nu?
Att media och institut har ett informellt samarbete för att bromsa SD känns väl rätt uppenbart vid det här laget, alternativt är gammelinstituten så usla på att mäta SD och MP att man helt enkelt kan ignoreras. Att media i det senare fallet fortsätter förlita sig på just felaktiga mätningar är väl konspirativt i sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror alls inte att det ligger någon konspiration bakom, man har väl traditionellt försökt köra kalendermånader som mätperiod. Det blir ju även lättare att jämföra olika institut. Men jag tycker det hade varit mer kul om OU hade kommit mer utspritt.

Då hade vi även undvikit de dödperioder som gör att den här tråden flyter ut åt en massa olika håll

OK, då förstår jag. Och instämmer.
2015-08-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Från TV4 i morse.
Marcus Oscarsson pratar om SD:s ökningar i opinionen. Programledare Jesper Börjesson är naturligtvis tvungen att flera gånger påpeka att Yougovs siffror är kontroversiella.
Marcus hyllar även SD:s tunnelbanekampanj som fick stor spridning och övriga partiers pr-strateger har en del att tänka på.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/oscarsson-viktig-budget-f%C3%B6r-pressad-regering-3197315

Tack för länken. Alltid trevligt att se Marcus kommentera SD på sitt unika sätt. Dvs opartiskt, vilket inte förekommer annars.

Intressant också med Trump där på slutet. Det tycks som om hela västvärlden har problem med PK:ismen vilket väljarna är rejält less på. SD, Ukip, Trump osv, är ju exempel på framgångar som delvis beror på att folk är less på PK:ism och vill ha politiker som vågar tala klarspråk och som inte ljuger för oss.

Eftersom Sverige är det land som drabbats värst av PK:ismen förutspår jag att reaktionen kommer bli kraftigare här. SD kommer bli ett jätteparti, som även efter att PK-idiotin är över kommer överleva som ett betydligt större parti än motsvarigheterna i andra länder.
2015-08-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur ska du ha det? Det finns ingen politisk bias i institutens sätt att vikta har vi fått höra grötmyndigt av dig i åratal, eller hur var det?
Jag citerar en ansvarig på YouGov, vad fan har det att göra med hur jag "ska ha det"? Det får stå för honom. Och han säger inte att det finns någon "politisk bias", han säger att viktningsmodeller är avgörande för skillnaderna. Inte att viktningsmodeller är politiska agendor, vilket du lyckas tolka in på något sätt.
2015-08-22, 12:04
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Tack för länken. Alltid trevligt att se Marcus kommentera SD på sitt unika sätt. Dvs opartiskt, vilket inte förekommer annars.

Intressant också med Trump där på slutet. Det tycks som om hela västvärlden har problem med PK:ismen vilket väljarna är rejält less på. SD, Ukip, Trump osv, är ju exempel på framgångar som delvis beror på att folk är less på PK:ism och vill ha politiker som vågar tala klarspråk och som inte ljuger för oss.

Eftersom Sverige är det land som drabbats värst av PK:ismen förutspår jag att reaktionen kommer bli kraftigare här. SD kommer bli ett jätteparti, som även efter att PK-idiotin är över kommer överleva som ett betydligt större parti än motsvarigheterna i andra länder.

Marcus är helt unik i Sverige när det kommer till att prata politik opartiskt. Programledare Jesper Börjesson har varje gång under hela morgonen när SD:s ökande siffror tagits upp i olika sammanhang påpekat att Yougovs siffror är kontroversiella. Sifos nya siffror var därför mycket sköna för Jesper som verkar vara facit.
2015-08-22, 12:19
Medlem
Enydrions avatar
Känns ganska fånigt med kritiken mot opinionsundersökningen, som om det var mycket betydelsefullare om SD är största parti nu eller om två månader, det viktigaste för motståndare till SD borde väl vara att de hela tiden ökar och vad de ska göra för att deras partier inte ska fortsätta tappa i samma takt som SD ökar?
2015-08-22, 12:33
Medlem
JBernards avatar
Väldigt tyst från Aftonbladets annars så gapiga ledare sedan yougovs resultat presenterades. Har Anders Lindberg semester eller försöker man fundera ut en ny strategi?

Det kan ju tänkas att dom fattar att det är olämpligt att demonisera och idiotförklara sina egna läsare framöver? Hur ska dom hantera opinionsläget?
2015-08-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag citerar en ansvarig på YouGov, vad fan har det att göra med hur jag "ska ha det"? Det får stå för honom. Och han säger inte att det finns någon "politisk bias", han säger att viktningsmodeller är avgörande för skillnaderna. Inte att viktningsmodeller är politiska agendor, vilket du lyckas tolka in på något sätt.

Hur är politisk bias möjlig att undvika, när det trots allt är människor som skapar viktningsmodellerna och människor är politiska varelser?

Att hitta en helt neutral, objektivt sanningssökande person utan politiska preferenser eller vilja att göra den betalande beställaren till lags, är svårt nog. Men ett helt företag? Och en hel bransch?

Det KOMMER att föreligga en bias mot ett parti som har beställare, chefer och utförare mot sig, det är undvikligt - det jag kallade oytos lag.

DESSUTOM kan medveten manipulation mycket väl pågå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in