Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Nej, det krävs ingalunda 51%. Som exempel, antag följande valresultat 2018:
M 19%
C 6%
Fp 3%
Kd 3%
SD 34%
Mp 5%
S 23%
V 6%
Ger följande mandatfördelning:
Alliansen 94
SD 128
S + Mp + V 127
SD skulle då kunna få uppdrag att leda en minoritetsregering. Detta förutsätter att inte M och S ingår koalition. Övriga koalitioner tror jag inte på, tror t ex inte att C skulle kunna tänka sig att regera med vänsterblocket, och knappast heller M. Möjligtvis skulle man skapa en storkoalition med alla partier utom V och SD, men en sådan har bara existerat under krigstid, och det skulle innebära enorma slitningar, och kosta på ytterligare i väljarstöd.
Mitt resonemang utgår från att varje föreslagen smärtgräns redan har passerats. Det finns absolut inga indikationer på 7-klövern kommer tänka om och "nyktra till" oavsett hur stora SD blir. Tills motsatsen är bevisad så måste SD ha 51% av väljarstödet.
Jag spår att vi kommer få se politikerflykt från 7-klövern där de representanter som inte är benägna att köra SD-utfrysningen
ända in i kaklet helt enkelt inte kommer känna sig välkomna i sina gamla partier. Kvar blir kärnor av fanatiker som är helt förblindande av sin inbillade uppgift att hålla mörkret ute, och denna godhetsideologi kommer till slut trumfa alla meningsskiljaktigheter som råder mellan de rödgröna och alliansen.
Jag vågar rent av påstå att 7-klövern (det som blir kvar av den) hellre är beredda att sätta Sverige i brand än att låta SD ta över. Det är frågan om ett paradigmskifte av samma karaktär som tidigare brytpunkter i världshistorien, där det förlegade ställs mot det nya. Sådana paradigmskiften passerar inte utan en hård strid. Det finns krafter i samhället som helt enkelt uppfattar ett SD-lett Sverige som slutet på deras egen existens, och att de skulle ge upp utan kamp är närmast otänkbart. Vi kommer få se brinnande förorter, orkestrerade vänsterattacker mot polisen, sabotage mot myndigheter som implementerar SD:s politiska ambitioner, osv.