2015-08-21, 22:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om man kalibrerar mot valresultat så har Sifo legat 1,3 - 1,4 ggr lägre än de faktiska siffrorna. Detta gäller både 2010 och 2014.

Så en Sifo på 17,8% betyder egentligen runt 24%. Spot on.
Vilket också ger vid handen att det är där någonstans SD ligger, på 23-25%.
Vilket givetvis alla partier & media känner till & inser internt. Så något extraval lär det inte bli i brådrasket.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
DN är jätteglada och brassar på med rubriken:

Sifo: SD är inte störst

Jag trodde ärligt att du skämtade...

Efter detta är 20+ i Novus givet.
Medlem
"– De har haft en kontinuerlig utveckling och ökat i ett antal mätningar nu. Invandrings- och integrationsfrågorna är bland de viktigaste frågorna numera, det är den fråga efter bostadspolitik som folk är mest missnöjda med, säger Sifos opinionschef Toivo Sjörén till GP."

Samma Sjörén som sa att SD nått taket.

Härligt att C backar från 7,9 till 6,1. Så går det när man vägrar TUT när resten av alliansen är med på tåget.
2015-08-21, 22:26
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
DN är jätteglada och brassar på med rubriken:

Sifo: SD är inte störst
Fullständigt patetiskt! Även Nyheter24 hade en liknande rubrik igår efter Inizio mätningen.

Och så undrar "experterna" varför folk i allt högre grad vänder sig till alternativ media
2015-08-21, 22:27
Medlem
Saturnuspojkens avatar
SvD påpekade att det är 22,5% av arbetarmän och bara 10,5% arbetarkvinnor som röstar på SD. Detta är ju ett påpekande enbart för att SvD vet att bland kvinnor så finns fler Vänstersympatisörer än hos män. Fjantigt är ordet!
2015-08-21, 22:28
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/nya-rekordsiffror-for-sverigedemokraterna/

Expressen kör på hårt här. En bild på både en Åkesson mitt i sommartalet och en svettig Löfvén

Partiet är också större än Socialdemokraterna bland arbetarväljare, enligt mätningen som publiceras i SvD och GP.
2015-08-21, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Vilka galningar de är. Snacka om att de kommer ha svårt att försvara sig när snart alla fattar att de gjort sitt bästa för att mörka sanningen på flera sätt, i det här fallet opinionen.

Sen måste man ha i åtanke att SD ligger minst 25 procent högre än vad som anges i valfri opinionsundersökning (ang Yougov låter jag det vara osagt.)

När SVT körde sin "klassiker" ValU, 45 min före dom riktiga prognoserna kom i valet 2014 med statsvetarnestorn Sören Holmberg i spetsen, så hade SD kring 10 procent, en timme senare när dom riktiga resultaten trillade in hade dom plötsligt nästan 13 procent.
2015-08-21, 22:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och hjälper därmed till med att normalisera tanken på att SD hade kunnat vara störst. Inga ljushuvuden som jobbar på den där tidningen.

Exakt min tanke. Har man legat i koma i tre månader och vaknat upp idag ter sig rubriken milt talat överraskande. "Vadå inte störst? Kan SD bli störst? Vad händer?"
Medlem
thomas24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilket också ger vid handen att det är där någonstans SD ligger, på 23-25%.
Vilket givetvis alla partier & media känner till & inser internt. Så något extraval lär det inte bli i brådrasket.
Definitivt inte, tvärtom om skickade s fram en springpojke från Lo för att väcka frågan om samarbete om invandringsfrågan i går kväll på aktuellt.
Rent motbjudande naturligtvis och det är som om ingen i 7-klövern förstår varför sd ökar och vad man ska göra åt det.
Medlem
Konstigt hur man vänjer sig. 17,8 låter löjligt lågt nu men i april när Sentio hade 17,8 var det monumentalt. Det är ändå bara 4 månader mellan.
2015-08-21, 22:32
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
http://www.expressen.se/nyheter/nya-rekordsiffror-for-sverigedemokraterna/

Expressen kör på hårt här. En bild på både en Åkesson mitt i sommartalet och en svettig Löfvén

Partiet är också större än Socialdemokraterna bland arbetarväljare, enligt mätningen som publiceras i SvD och GP.
Enligt Aftonbladet svettas det rejält bland Löfven & Co för tillfället

”Kort efter att SvD publicerat den nya mätningen klockan 22 på nätet tystnade sorlet för en stund på Harpsund och flera av ministrarna började prata i sina mobiltelefoner."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21290578.ab
2015-08-21, 22:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Efter detta är 20+ i Novus givet.

All logik säger således att Novus bör ge 21-22%. Men Novus är Novus. TV4 någon..?

Skulle inte förvåna mig om Novus drämmer till med 17,0%, en minskning för SD sedan i Juni med en procentenhet. Det är iallafall vad Kim Jong-un skulle ha gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in