2015-08-20, 20:13
Medlem
kzthzs avatar
Hej! Står i valet och kvalet mellan dessa två baslådor!

Alternativ 1.
http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gt5-2402br-2x12-tum-jbl-gx-a3001.html#fbc

Finns i lager, kostar en 1000 lapp mindre än alternativ två.

Alternativ 2.
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-212-med-gas-pro-10001.html

1000 lapp dyrare, finns inte i lager just nu. Dock rejält prissänkt!

Jag kan ingenting om billjud, så jag vänder mig till er för hjälp. Vilken är mest värd för mig att köpa?

Och även, är det någon som har erfarenhet utav någon av baslådorna? Höjden i bagaget är 50cm, och bredden är ca 90. Det borde väl få plats?

Tack på förhand!
Citera
2015-08-20, 20:48
Medlem
gas är brls egna märke.... dvs skräp...
kolla helst på blocket efter bas/baslåda kicker/ultimate/dls/hifonics/lanzar/mtx/jbl. jag tycker sluten låda låter bäst... körde kicker 12" LS7 i 24 liter slutet... 24db vid 80hz eller brantare.... spelar brallorna av det mesta. (fast det kanske hade med mitt 2kw slutsteg att göra. )
Citera
2015-08-20, 20:48
Medlem
leuchdiodens avatar
http://www.brl.se/sv/artiklar/kicker-2x12_-och-cx3001-monoblock.html hade jag valt i dom pengarna iaf
Citera
2015-08-20, 21:04
Medlem
de kvadratiska basarna från kicker spelar i en helt egen liga till skillnad från de runda.....
Citera
2015-08-20, 21:36
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedonisten
de kvadratiska basarna från kicker spelar i en helt egen liga till skillnad från de runda.....

Jo, och så kostar ett (1) styck löst Kicker L7 baselement ungefär lika mycket som det dyrare paketet med färdigbyggd 2x12"-låda med slutsteg som TS frågade om, så vad hjälper det honom?

Ungefär lika mycket som att jag kan säga att en Digital Designs Z315 subwoofer fullständigt våldtar och sodomiserar en Kicker L7 av motsvarande storlek - men så kostar den omkring 10ggr så mycket också...
Citera
2015-08-20, 21:39
Medlem
DD spelar bara högt.... låter skit i ljudkvalitet... som jag sa... kolla blocket
Citera
2015-08-21, 00:16
Medlem
x12s avatar
Innan man börjar fundera på vad som är bäst eller sämst så bör man väl veta vilka förutsättningar och förväntningar som finns.

Vad är det för bil detta ska monteras i?
50cm högt och 90 brett.. vad i allsin tid är så trångt? hyundai atos? skoda citigo? T.o.m en polo är ju 97cm mellan bakskärmarna invändigt och 56cm höjd upp till hatthyllan.

Anledningen till frågan är att det skiljer (eller BÖR skilja) en hel del mellan ljudmontage i t.ex en mopedbil eller epa eller kombi eller sedan, osv, och sedan är man starkt begränsad av annat i vissa bilmodeller. Finns en del tokigheter som går göra också, t.ex sätta en sådan länkad låda bak i en 744 och då spelas sisådär 80% av ljudet utanför bilen, och det är väl onödigt. Bilmodellen är helt avgörande för hur man bör montera.

Hur är resten av ljudet monterat? var finns mellanregisterhögtalarna? Antal?
Finns det diskanter nånstans? Används det nån förstärkare eller slutsteg till detta? Hur är allt kopplat?

Vilken musikstil gäller det?

Ska det vara välljud eller bara nåt som slamrar och drar till sig (arga) blickar på mcdonalds parkering?
Citera
2015-09-01, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kzthz
Hej! Står i valet och kvalet mellan dessa två baslådor!

Alternativ 1.
http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gt5-2402br-2x12-tum-jbl-gx-a3001.html#fbc

Finns i lager, kostar en 1000 lapp mindre än alternativ två.

Alternativ 2.
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-212-med-gas-pro-10001.html

1000 lapp dyrare, finns inte i lager just nu. Dock rejält prissänkt!

Jag kan ingenting om billjud, så jag vänder mig till er för hjälp. Vilken är mest värd för mig att köpa?

Och även, är det någon som har erfarenhet utav någon av baslådorna? Höjden i bagaget är 50cm, och bredden är ca 90. Det borde väl få plats?

Tack på förhand!

Har den där baslådan fast med 600.1 slutsteget. Köp inte under 1000.1 steg till denna låda, den är grymt bra men ack ack att dom säljer ett paket med 600.1 när steget inte orkar är bara konstigt. SLutsteget slår ifrån hela tiden när man ökar volymen den pallar inte alls av det, men annars så spelar det rätt okej. Bättre steg så hade jag varit extremt nöjd antar jag, men nu idag köpte jag 12" Kicker L7 och SPL Ice 3500 till, fick även Kicker DXA1000.1 i paketet, men tänkte sälja den helt ny och ta mitt andra nya steg SPL Ice, min lärdom blev ha hellre för myckett watt än för lite på steget annars är det bara slöseri..

Så det första paketet du föreslår är faktiskt riktigt fint speciellt med 1000.1 steget till. Billigt och värt om man är ute efter höga db, men vill man ha fin lir bas så är det kicker.

Har en saab 9-5 och lådan får plats PERFEKT EXAKT! det är som om den vore byggd för saab 9-5 haha.
Citera
2015-09-13, 19:44
Bannlyst
Uppgraderade mitt ljud från GAS Alpha 212 dubbel 12" jag tyckte det lät rätt bra och då hade jag monoblock på max 600w.
'
Nu har jag kicker monoblock på max 1000w och EN Kicker L7! Fy helvete i gatan vilket lyft! Haha det var sjuk jävla skillnad så helvete så grymt!

Köpte även annat passade på installera tyngra bak högtalare samt JL audio C3 i i fram samt JL 3,5or i panelen! Jävla fint ljud, alltså jag använde baslådan en dag (hittills) och blev så sjukt bessatt att jag tänker sälja den här lådan direkt nu och beställa hem en dubbel 12 kicker L7 istället men när det sker vet jag inte eftersom jag behöver 1500w monoblock per bas då det ligger på 3000w totalt. Så kommer bvehöva lägga ut 5-7000kr för monoblock samt baslådan som ligger på 8000kr. Helt klart värt var enda liten krona!

Sjukaste basen jag lyssnat på, hela jävla bilen dånar att man inte hör något utanför, var faktiskt därför min motor kraschade för jag hade sån volym att jag inte ens hörde att motorn lät förskräckligt och knackade sönder hela huven i princip haha så då kan ni förstå vilket tryck det är!

Sjukt nöjd och har bara spelat på det i max 3h hittills. Kommer spelas glatt nu i veckan när bilen blivit lagad igen må jag säga haha

Så är det någon bas ni ska satsa på och verkligen 100% kommer bli nöjd med så är det kicker l7, den som inte blir nöjd med en sådan kraftfull bas är nog döv.

Både högra samt vänstra backspegel släppte första timmen med baslådan, dem fick jag limma dit när jag kom fram. Frågan är om hur mycket som kommer släppa när man puttar in en till L7
Senast redigerad av muntorka 2015-09-13 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in