2015-08-20, 18:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
Wolodarski är en förvirrad och mycket liten människa.

Nu vet vi inte att det var han som bytte ut Åkesson mot kaninen, men det skedde när morgonpasset gick på, så det är inte omöjligt att han grep in.
2015-08-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Då är väl ändå vår public service värre än DN
Jag missade tyvärr det mesta av Rapport nu men sades det något öht om dagens OU?

Nej, helt tyst i SVT. Inte ett ord om att SD är Sveriges största parti.
2015-08-20, 18:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Nu har det ju kommit inte mindre än tre undersökningar idag: Yougov, Inizio och Sentio. De måste väl ha sagt något om denna lavin av data, efter mer än en månads uppehåll i undersökningarna?
2015-08-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I morse hade DN faktiskt nyheten om Yougov nästan längst upp sin förstasida, med en bild på Åkesson. Direkt under en bild på Hitler (en artikel om "spöktåget" med nazistguldet).

Efter cirka 20 minuter tog de dock bort Åkesson och lade in en kanin under Hitler istället. Kommer inte ihåg vad den artikeln handlade om, men det var något totalt ointressant om husdjur. En lite märklig nyhetsprioritering, kan man tycka.
Eftersom de gamla metoderna fallerar allt mer med mycket stora bortfall kan det knappast vara fel att uppmärksamma de med webbpaneler som de facto klarar sig bra relativt valresultat.
Som Sören Holmberg sa är Yougovs resultat en sensation, det har aldrig hänt i modern tid att ett tredje parti blivit största parti i en undersökning. Det har "alltid" varit S med några få undantag där M i någon enstaka undersökning råkat sega sig förbi.
Än mer sensationellt är förstås att det är ett nytt parti i riksdagen och en uppstickare som står helt utanför det sedvanliga etablissemanget.
Detta borde rimligen för all journalistik som säger sig vara objektiv och självständig vara en mega nyhet som toppar rapporteringen.
2015-08-20, 18:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tack. Det var det jag misstänkte. Det roliga är att Uutiset, SVTs finskspråkiga nyheter, faktiskt nämnde undersökningen. Naturligtvis med den obligatoriska PK-disclaimern om "ifrågasatt" bla. bla.

Men ändå, de finskspråkiga nyheterna i svensk public service nämner rapporten men inte Rapport. Borde faen ha kollat på de samiska nyheterna, skulle inte förvåna mig om dom också rapporterade

Detta ger mig inte större lust att lägga licenspengar på SvT även om jag faktiskt gillar begreppet public service. När det fungerar.
2015-08-20, 18:34
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har inte läst om den på DN än och helt säkert är det en massa spin och skadekontroll men gömt nyheten tycker jag inte man kan säga att de gort:
Högst upp så när som på reklamen står "Dagens toppnyheter", en är artikeln om undersökningen. Längre ner under "Mest läst" finns den på plats 4.
Jag gick iofs bara in via mobilen och där fanns den i notisform under toppnyheter, men inget man såg om man inte klickade sig vidare, det skulle jag beskriva som att " gömma" nyheten.
2015-08-20, 18:39
Medlem
Menveds avatar
Undrar hur många tiotals miljoner i dålig pr det kostat för Yougov att ha SD som största parti. Kanske hade varit företagsekonomiskt mer riktigt att sätta SD på 20,8 som det andra företaget med självrekryterande paneler.
2015-08-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Undrar hur många tiotals miljoner i dålig pr det kostat för Yougov att ha SD som största parti. Kanske hade varit företagsekonomiskt mer riktigt att sätta SD på 20,8 som det andra företaget med självrekryterande paneler.

Hur tänker du nu?
2015-08-20, 18:41
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu har det ju kommit inte mindre än tre undersökningar idag: Yougov, Inizio och Sentio. De måste väl ha sagt något om denna lavin av data, efter mer än en månads uppehåll i undersökningarna?

Det här är ju knappast en drömläge för kommunisterna på SVT att göra ett reportage om svensk politik. Tre mätningar har släppts efter uppmärksammade händelser i sommar samt en period utan några mätningar alls.

Vad blev resultatet? SD över 20% i samtliga tre mätningar som släppts; största parti i en av dem, näst största i den andra och med god marginal tredje störst i den tredje.

Lägg därtill på rapporteringen om asylkaoset och invällandet "ensamkommande" vuxenbarn de senaste veckorna. Sammantaget kan det här ge intrycket av att folk börjar bli mer och mer missnöjda över hur det här landet styrs. Inte bra för PK-eliten i Sverige.
2015-08-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
På längre sikt vinner de säkert på att vara trovärdiga.
2015-08-20, 18:42
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Hur tänker du nu?
Har du noterat att Yougov blivit totalt skandaliserat av den samlade svenska pressen inklusive Public service?
2015-08-20, 18:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Eftersom de gamla metoderna fallerar allt mer med mycket stora bortfall kan det knappast vara fel att uppmärksamma de med webbpaneler som de facto klarar sig bra relativt valresultat.
Som Sören Holmberg sa är Yougovs resultat en sensation, det har aldrig hänt i modern tid att ett tredje parti blivit största parti i en undersökning. Det har "alltid" varit S med några få undantag där M i någon enstaka undersökning råkat sega sig förbi.
Än mer sensationellt är förstås att det är ett nytt parti i riksdagen och en uppstickare som står helt utanför det sedvanliga etablissemanget.
Detta borde rimligen all journalistik som säger sig vara objektiv och självständig vara mega nyhet som toppar rapporteringen.

Självfallet är det så, och både Expressen och Aftonbladet slog ju upp nyheten stort trots att de inte sympatiserar med SD.

De förment neutrala och oberoende SR och SVT gjorde däremot ett betydligt sämre jobb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in