Citat:
Ursprungligen postat av
Nethater
http://www.di.se/artiklar/2015/8/20/lo-vill-se-s-och-m-gora-upp/
Det här är intressant. LO uppmanar S och M att göra upp om migrationen. Det innebär för det första implicit att man dumpar MP som aldrig kan acceptera detta.
För det andra kan de ge båda partier en ypperlig chans att genomföra restriktiva reformer men skylla på den andra parten. Exvis så får M igenom TUT, hårdare försörjningskrav, måhända ålderstester samt lägre dagersättning. I utbyte får S tillbaka regleringen av arbetskraftsinvandringen till facken. Sedan kan man enkelt göra upp om sådant som båda vill såsom effektiviserad avvisning och tuffare passhantering.
Därefter har man en blocköverskridande uppgörelse att hänvisa till när småpartierna kommer och kräver uppluckringar. Man binder helt enkelt sig själv till samma mast.
Jag är ärligt talat förvånad att detta inte redan skett. För mig var det den uppenbara lösningen för att någorlunda avväpna frågan.
Jag trodde Reinfeldt skulle desarmera SD 2010. Hur fel kan man ha? Nu när SD är på 25% så kommer inga manövrar att fungera. Migrationspolitiken har passerat alla rimliga gränser och det finns ingen som helst politisk vilja inom 7-K att ändra den. Man tror gärna att 7-K tar till sig SDs framgångar och känner sig manade till en politisk anpassning. Jag tror tvärtom att de är till 100% övertygade om den egna politikens förträfflighet och populäritet. Problemet med ensamkommande barn är inte ett problem med volymer, utan kvalitén på mottagandet. Folk i stugorna vojar sig över att "barnen" inte får vip-behandling och eget boende direkt.
LO som du påpekar är en gammal maktfaktor, men de kommer inte få gehör. Godheten (mot ickesvenskar) står i mycket högre kurs hos politikerna. De tror dessutom att detta även reflekteras i opinionen. Vilket det de facto gör men inte riktigt som de tänkt...