2015-08-20, 12:55
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Det är inte värre än Sifo, men dåligt är det ja. SD kommer fortsätta vara 3:e största parti i den här sk "seriösa" undersökningen. Vad är oddsen på att SVT kommer basunera ut AB:s undersökning när de ignorerar YG och Sentio? Tror oddsen är rätt så låga, "Yougov ljuger, SD är 3:e största parti enligt AB"

Inzio/Sverige tycker har i sin tur Novus-Torbjörn dissat hårt. Så alla dissar varandra. Och innan Augusti är slut kommer även Novus att få bekänna färg. Han twittrade igår kväll om "uppseendeväckande" ändringar eller nåt i den stilen. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen.
2015-08-20, 12:56
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Skaffa inte för överdrivna förhoppningar bara.

Snacket om ett tak som aldrig går att passera är bara snack, men däremot komemr SD naturligtsvis att hamna på platåer där de står still i perioder.

Haft en enorm ökning nu, det kommer att plana av ett tag. Kanske inte direkt, men snart, innan det går upp igen.

Historiskt är jag benägen att hålla med dig, men du glömmer att Sverige aldrig har haft ett etablerat parti som varit så hatat och förföljt. Det vi ser nu är en rull på rull-effekt. När acceptansen ökar följer tidigare skeptiker med, som ytterligare ökar acceptansen, och tar med tyngre skeptiker.

Jag tror faktiskt inte att vi ser en stagnation till sjuklövern kommer med en acceptabel politik.

Då kommer folk sluta gå över. Tvivlar på att många går tillbaka.

30% ser vi nog innan årets slut.

Glöm inte att just nu sitter många tappra krigare och förklarar hur media snedvrider den här OU. Det är 2% till bara där.
2015-08-20, 12:56
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du gör en stor miss i ditt sätt att resonera. I stort har Sd haft en ökande trend sedan de kom in i riksdagen. Eftersom SD inte anses som helt rumsrena så har opinionsinstituten som inte använt sig av webbpaneler fått en för låg siffra på SD. Så långt kan vi säkert vara överens.
Det är dock så, att ju större SD blir, desto mer ökar sannolikheten för att självrekryterande webbpaneler överskattar SD. Egentligen enkel logik men svår att ta till sig för vissa.

Kan du inte förklara den där enkla logiken? Varför skulle SD i större utsträckning överskattas av webbpaneler om partiet växer?
2015-08-20, 12:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Gissar på att de tycker Ipsos är allra trovärdigast.

Trovärdigast av alla är nog Skop. Dom brukar dunka in resultat runt 11-12% sådär en par gånger om året
2015-08-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Inzio/Sverige tycker har i sin tur Novus-Torbjörn dissat hårt. Så alla dissar varandra. Och innan Augusti är slut kommer även Novus att få bekänna färg. Han twittrade igår kväll om "uppseendeväckande" ändringar eller nåt i den stilen. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen.

Jo, jag tror SD går upp i Novus, men de ligger nog kvar på 3:e-platsen där, med tanke på vad Novuschefen, och SD-hataren, skrev på twitter.
2015-08-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Hur kan det då komma sig att YouGov var ett av de bästa instituten tillsammans med Sentio att förutse valresultatet ?

De andra sk "seriösa" bolagen hade stora fel i sina undersökningar.
Men det vill du uppenbarligen blunda för.

Nääääää, "det är metoden som är viktigast i sammanhanget, inte resultaten".......för att citera en docent på Dårhu....f'låt Lärarhögskolan.
2015-08-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Att SD kommer bli största parti i Inizio/AB är helt uteslutet då S hade nästan 10% mer än SD i Juni. Kalla mig gärna foliehatt men när Aftonbladet är inblandade så är det dessutom stora risker för manipulation OM SD skulle bli störst i mätningen. Grundregel 1: Lita aldrig på kommunister.

V 6,7 (±0,0)
S 27,3 (+0,4)
MP 5,7 (+0,1)
SD 17,9 (+0,7)
C 8,0 (-0,5)
FP 4,0 (-0,4)
KD 3,1 (-0,9)
M 24,3 (+1,0)

Spontant känns Inizio som det mest oseriösa institutet av alla

Siffran för M känns väldigt skum!

Vi får se om M backar i eftermiddag; kanske SD kan bli två bakom S i denna undersökning.
2015-08-20, 13:02
Avslutad
Brukar inte Inizios siffror publiceras på natten för att komma med i papperstidningen samma dag? Är det damage control från Aftonbladets sida tro?
2015-08-20, 13:03
Medlem
Menveds avatar
Berlingske analyserar det svenska opinionsläget.

http://www.b.dk/nationalt/analyse-er-sverige-klar-til-jimmie-som-statsminister
Citat:
Svensk politik står over for et jordskælv, hvis ikke den borgerlige blok ændrer kurs i udlændingepolitikken eller begynder at samarbejde med Sverigedemokraterna som nu står til at blive landets største parti.
2015-08-20, 13:03
Medlem
Som jag skrev tidigare tror jag S kommer att kraftsamla nu. Frågan är vad det kommer att innebära. Tror man på olika sätt tar sig an några av SD's områden. Hårdare straff, snabbare avvisningenar mm.

Och som man aviserat, alla kommuner kommer att tvingas ta emot invandrare. Det sistnämnda kommer att tenderar att ge fler SD-röster.

De första kanske minska/motverka tappet:

SD's inflytande på politiken ökar med det ökade stödet. I annat fall så kommer fler av de övriga att tvingas till en lång ökenvandring. Kanske utanför riksdagen. SD's framfart i UI måste te sig skrämmande för 7-k. Oavsett en eller annan %-enhet hit eller dit:

Spelar ingen roll om de inte har 25% utan bara 23% så länge trenden är konstant stigande. Vilket den väl varit ett tag nu...

Snart måste AKB börja prata invandrarrelaterad frågor och inte bara sovmorgon för barn. Om hon vill ha jobbet kvar:
2015-08-20, 13:05
Medlem
Kaospojkens avatar
Just nu, försök till damage control på Aftonbladet.
Deras huvudnyhet lyder "SD-politiker kallar Reinfeldt för landsförrädare - föreslår avrättning."
2015-08-20, 13:06
Medlem
Nono.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På tal om ha ha jävligt fel. Här förutspådde jag att SD skulle bli näst störst i en OU i Oktober.

Som en ödmjuk & realistisk debattör så erkänner jag villigt när jag haft fel & ber härmed hela tråden om ursäkt för mina efterblivna prognoser.

Du är förlåten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in