2015-08-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kocken60
• Det är 1527 personer som svarat.
25.2% har valt SD. Det är alltså 384.8 personer. Av 1527 personer. Som ska representera den genomsnittlige svensken.

(Det bor 9 793 172 människor i Sverige.)

• Panelen är självrekryterande. Det betyder att du själv går in och registrerar ditt svar. Sen värvar du en kompis som också ska svara. Och så får ni båda poäng som ni kan byta in mot prylar.

Så: om jag skulle fråga 1500 av mina vänner på Facebook vilket parti de skulle rösta på och bjuda på glass som tack för svaret, kommer det stå på Metros förstasida imorgon att SD åker ur riksdagen?

För att citera SD: Det här är bara ett räkneexempel.

Ett värdelöst och ohederligt räkneexempel.
Gör det vid valet så ser vi om du eller Yougov ligger närmast sanningen.
Senast redigerad av rbbdbb 2015-08-20 kl. 11:03.
2015-08-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Absolut, visst det kanske tar 15 år eller 20 år men med dagens 100.00 asylturister och höga födslotal så kommer muslimerna utgöra en väldigt tung väljargrupp, de som idag åker till Syrien har gått i skola här och en del är födda här. Indoktrineringen i moskeer och bostadsområden är kraftig, givetvis kommer de som vill vinna deras stöd behöva anpassa sig till klantänkande och islam.

SD är Sveriges sista hopp.

Förstår att det är många som tänker som du. Förstår även att ni är överrespresenterade på Flashback. Som tur är hänger in majoriteten på fb, men att ni är så många är tillräckligt farligt.
Okunskap i kombination med rädsla är en väldigt farlig kombination, vilket historien visar flera gånger.
Förstår att du tycker det jag säger är helt vrickat. Det är ok att ha olika åsikter så länge man inte skadar någon. Jag säger inte att du är dum i huvet. Jag förstår att många växer upp i miljöer där sånt här frodas. Till slut kommer detta för många att försvinna tillsammans med andra dåliga tankar, men det är synd att folk påverkas för lätt.
Inte meningen att trycka ner dig som person. Hoppas bara du bär på minder ilska när du blir äldre.
Medlem
dayms avatar
Citat:
25.2% har valt SD. Det är alltså 384.8 personer. Av 1527 personer. Som ska representera den genomsnittlige svensken.

• Panelen är självrekryterande. Det betyder att du själv går in och registrerar ditt svar. Sen värvar du en kompis som också ska svara. Och så får ni båda poäng som ni kan byta in mot prylar.

Så: om jag skulle fråga 1500 av mina vänner på Facebook vilket parti de skulle rösta på och bjuda på glass som tack för svaret, kommer det stå på Metros förstasida imorgon att SD åker ur riksdagen?

Kommentar på att YG var det Svenska mätinstitut som bäst prickade in SDs förra valresultat?
Medlem
Citat:

Du saknar tydligen helt kunskap om hur YouGov gör sina mätningar. Skaffa dig det, sedan kommer du tillbaka och redovisar vad du har lärt dig. Tills vidare får du dagens dumstrut.
Medlem
Snapcounts avatar
Nyheten uppmärksammas i finska Helsingin sanomat : Ruotsidemokraatit nousi ensimmäistä kertaa Ruotsin suurimmaksi puolueeksi

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1440034474807

Tydligen skall även Richard Jomshof uttalat sig till tt : otrolig ! mm.., (är tyvärr på jobb nu, hinner ej skriva mer)
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ledande sossar gormade ju om att det kändes som en "revolution" när borgarna blev större än vänstern. Undrar hur dom känner det nu?
2015-08-20, 11:02
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Här finns en bra översikt;

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Nu skriver inte Daniel Walther exakt vilken metod han använt. Men utifrån graferna och användande av ordet "genomsnittfel" så misstänker jag att han gjort ett grovt fel i sin jämförelse.

Låt oss exempelvis säga att du har ett svar på 1. Två personer "gissar" vad det rätta svaret är, den ena säger 50 % för högt, den andra 50 % för lågt. Dvs ett fel med -50 % och ett på +50 %. Slarvigt räknat blir det genomsnittliga felet då 0 %, vilket är absurt. Gissar på att Walther gjort likadant, men har bara skummat igenom texten efter "nyckelord" och "nyckelmetod" så det kan mycket väl vara jag som missuppfattar honom här.
2015-08-20, 11:02
Medlem
Vilken fantastisk genomslagskraft denna OU haft, rubriker i flertalet medier och alla pratar om den. Grattis Sverige!
2015-08-20, 11:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Skitsnack. YouGov visade sig ligga bra till i senaste riksdagsvalet. Lite lågt för SD, men ändå acceptabelt nära sanningen.
Medlem
guderis avatar
En opinionsundersökning är en opinionsundersökning. Statistiskt vet vi att SD brukar ligga lägre i dessa än vad dess egentliga stöd är.
Det mest patetiska är väl medias reaktion, dessa media som annars brukar använda opinionsundersökningar för sin sensationsjournalistik om hur "regeringen tappar mark" eller "V går kraftigt framåt" eller "MP nu Sveriges tredje största parti" eller "F! skulle ta plats i riksdagen om det vore val idag", säger nu helt plötsligt att opinionsundersökningar ska tas "med en hel spade salt" eller att det handlar om "kritiserade metoder".

Herregud, hur dumma tror dom folk är egentligen, rätt uppenbart att de bara handlar om agenda och opinionsbildning i deras fall, men det är ju tack vare just denna hantering från media som vi ser SD stiga kraftigt nu.
Medlem
Citat:

Nej. Panelerna sätts ihop ur en grupp som anmält sig på samma sätt som man gör ett urval när man ringer 1500 personer ur Sveriges röstberättigade befolkning. Antagligen beror panel-undersökningarnas framgång på att de inte drabbas av bortfall i samma utsträckning som telefon-OIs.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsven
Verkar som Åkesson är på väg att ena stora delar av Sverige

Skaplig come back!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in