2015-08-19, 21:37
Medlem
snyggt sd!
Senast redigerad av bobbeh 2015-08-19 kl. 21:49.
2015-08-19, 21:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Menar du att det finns en hederskodex om att inte rapportera någon annans nyhet ifall man kommer över den eller om den läckts på något sätt? Det kände jag faktiskt inte till. Men det kanske är rimligt.

Åtminstone Fria Tider har skrivit om det redan. Och det twittras mycket kring "nyheten". Det kanske blir svårt för även de mer etablerade medierna att undvika att skriva något om saken. Jag såg faktiskt även mitt FB-nick på twitter. Kul att bli uppmärksammad i ett helt annat forum.

Att Fria Tider skriver om det förvånar mig inte, men den etablerade pressen har ett samarbete där de utbyter uppgifter i förväg, mot tysthetslöfte. Detta så att ledarskribenter och andra ska få tid på sig att kommentera.

I och med att nyheten har läckt ut borde eventuella tysthetslöften inte gälla längre, men jag vet inte hur de resonerar.
2015-08-19, 21:39
Medlem
Det viktigaste med att SD vinner mark är att det i sig innebär en ökad legitimering av partiet och en minskad stigmatisering. Jag hoppas på att det här kan leda till att fler engagerar sig i partiet på heltid - framför allt i kommuner där vi har sett att allehanda nötter företrädit partiet i brist på seriöst folk.
2015-08-19, 21:39
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om SD är det störta partiet vid ett val, då skall väl talmannen fråga SD om dom vill bilda regering, och sedan är det upp till SD att dom får stöd för sin budget. Eller har jag missat någon?

Nej. Uppdraget går till den som har störst chans att bilda regering. Reinfeldt hade kunnat bilda regering igen 2014 om han hade velat ha stöd från SD.

Citat:
Ursprungligen postat av CoffeinCup
Trist

Jag lyckades pussla ihop följande:

"...genomförts via Yougovs självrekryterade onlinepanel med män och kvinnor 18-74 år. Sören Holmberg är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. – Det här är inte sådär jätteöverraskande. Vi har sett den här tendensen länge, att SD är på väg att öka. Och orsaken till det är väldigt enkel, säger Sören Holmberg."

Ja, den gamle professorn vet nog vad som händer i opinionen just nu.
Senast redigerad av Sixt 2015-08-19 kl. 21:44.
2015-08-19, 21:40
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
När kommer nu nästa Sentio, någon som vet på rak arm?
Kommer det här bli en stor nyhet i övriga Norden/Europa? Gissningar?

Jag tror vi kommer få se följande imorgon, ifrån TT citerat i varenda jävla tidning:

"Yougov är otillförlitliga dom använder WEBBPANEL och det är en ifrågasatt pajasmetod. Men dödligt våld minskar, och rasismen ökar säger historikern Henrik Arnstad"

och sen när Sentio kommer så blir det dödstyst för dom använder också självrekryterad webpanel som andra ovetenskapliga pajasinstitut. Och dom är till råga på allt Norska också, ett land som har för vana att rösta in fascister i sitt parlament, säger historikern Henrik Arnstad.

Så. Nu ska vi se om jag får rätt
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-08-19 kl. 21:43.
2015-08-19, 21:42
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
En uppdaterad version av artikeln med de pusselbitar som finns tillgängliga:

"Yougov: Nu är SD Sveriges största parti

I den senaste väljaropinionen från Yougov, utförd på uppdrag av Metro, blir SD Sveriges största parti – för första gången någonsin i en politisk mätning.

SD får 25,2 procent medan Socialdemokraterna hamnar på 23,4 procent och Moderaterna 21,0 procent, visar Yougovs undersökning. Sammanlagt har 1 527 intervjuer genomförts via Yougovs självrekryterade onlinepanel med män och kvinnor 18-74 år. Sören Holmberg är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. – Det här är inte..."

vi haft mycket diskussion kring de senaste veckorna med ett antal otäcka mordfall som i bland visat sig ha involvering av flykting- och invandringsfrågan, säger Sören Holmberg.

Stina Morian, politisk expert, menar att Yougovs undersökning är utförd under ”speciella omständigheter”. – Eftersom den är gjord i samband med morden på Ikea...

Stina Morian menar att det var längesedan politik handlade om vård, skola eller omsorg...

... val tror hon inte – men menar att det är troligt att SD skulle kunna bli Sveriges näst största parti. – Det är ett kapitalt misslyckade från både S och M. Det är en...

Politiken har de senaste åren handlat om integration, invandring, flyktingar och tiggare. Och jag tror att ganska många blandar ihop begreppen och tycker att allting är...

Bara några dagar innan undersökningen utfördes uppmärksammades även SD:s kampanj mot tiggeri i Stockholms tunnelbana. Protesterna mot SD var då stora – någonting som experter menade gynnade SD."

LÄS MER: Protester mot SD-reklam i tunnelbana
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2015-08-19 kl. 21:44.
2015-08-19, 21:45
Moderator
Siegfrids avatar
Undvik chattande!
/Mod.
2015-08-19, 21:46
Medlem
Ap ligger nere. 3800 inne nu. Synd att de fjantar sig så. De har betytt och betyder mkt för det fria ordet i Sverige, men detta är ett lågvattenmärke. Dock har de långt kvar ner till MSM-nivå enligt min mening.
Senast redigerad av icefrontier76 2015-08-19 kl. 21:57.
2015-08-19, 21:46
Medlem
Nu är frågan ifall vi börjar närma oss - eller till och med har nått - det stadiet där SD inte längre underskattas i OU.

Det kan finnas en risk att den nya viktningen som Yougov använder är påtok för givmild. Speciellt om stigmat kring att uppge SD som sitt favoritparti rimligtvis minskar.

Vill såklart inte vara en party pooper men detta verkar nästan för bra för att vara sant - ge oss ett nyval snarast så vi får se facit
2015-08-19, 21:47
Medlem
soucus avatar
Sifomätningen kan bli intressant när den kommer.
Deras siffror för SD ligger väl ofta lägst och längst från valresultaten?

Sifo 2014 - "Sifo: SD kan inte växa mer"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880
2015-08-19, 21:48
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fobia
Undra om det kommer vara extra ängsligt i morgonsofforna imorgon?

Garanterat. Jimmie Åkesson blir ju chef över SÄPO när (inte om) han blir regeringsbärare, kan ju bli lite ängsligt bland mediafolk

Dock borde de flesta vara förvarnade med tanke på exempelvis Gudmundsons ledare.

Dock är M + S större, så DÖ kan leva kvar tills SD får över 51% och då kommer en debatt bryta ut om att det inte är demokratiskt.
2015-08-19, 21:48
Medlem
Månsans avatar
Något stämmer inte riktigt. SD 25,2 procent, S 23,4 och M 21 blir knappt 70%.

det blir för mycket kvar till de löjliga småpartierna. Det är ju i runda slängar 6% i genomsnitt för FP, C, KD, MP och V. Att någon av dessa skulle uppnå 6% är bara det en sensation. FP och KD får max 4%. Det skulle betyda att något av C, MP, V kan få upp till 8-9%. Häpnadsväckande i så fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in