Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Server Too Busy
Sorry - the server is currently too busy to handle your request. Please try again in a while.
Säger metro.se nu på länken till den borttagna artikeln. Jag sökte också på "yougov" på metros sida och en artikel-teaser finns i sökresultaten. Så artikeln har funnits.
Nu tycker webbservern att det blev lite jobbigt dock.

Trist
Jag lyckades pussla ihop följande:
"...genomförts via Yougovs självrekryterade onlinepanel med män och kvinnor 18-74 år. Sören Holmberg är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. – Det här är inte sådär jätteöverraskande. Vi har sett den här tendensen länge, att SD är på väg att öka. Och orsaken till det är väldigt enkel, säger Sören Holmberg."
Citat:
Ursprungligen postat av
FranzLisztBlevEj75
Enligt den halvfärdiga Partimodellen 2.0 skulle Yougov mest sannolikt mäta följande om mitten på deras intervjuperiod var den 14/8:
S 24.1%
SD 23.5%
M 20.0%
Sen tillkommer osäkerheten i modellen och själva mätningens slumpfel såklart. Siffrorna för S är extra osäkra då modellen har lite svårt med volatiliteten i S's tillväxthastighet pga att Juholt-episoden ingår i skattningsdata.
Så enligt modellen vore det inget konstigt om SD blev störst.
Skattningen av de faktiska väljarstöden är samtidigt
S 25.4%
SD 21.0%
M 20.8%
PM2.0 verkar jämfört med sin föregångare ge en mer realistisk bild av speciellt M, som just nu ser ut att tokrasa. Dock tror jag personligen att SD ligger något högre.
Men som sagt, preliminära siffror från en halvfärdig modell.
Med tanke på den oerhört snabba tillväxttakten för SD är det imponerande nog att din modell håller hyffsat jämna steg - värd en eloge. Det ska bli spännande att följa 2.0 när den är färdig!