2015-08-19, 21:29
Medlem
Nyheten diskuteras även på facebook ser jag, där några nu skrivit att de hoppas att detta inte kommer att göra att de andra partierna "normaliserar rasismen".
2015-08-19, 21:30
Medlem
E.Erikssons avatar
Äntligen! Jag som har röstat på SD sedan 2002 har väntat länge på denna dag! Men, frågan hänger ändå i luften, är det för sent att rädda Sverige?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Avpixlat skämmer däremot ut sig som skriver att det är en mörkning. De borde kunna ha tålamod nog att åtminstone vänta till imorgon.
Känns ändå bra att den här tråden för en gångs skull håller högre klass på det kritiska tänkandet än alternativa media. Det kanske har hjälpt att tjata om att vara skeptisk mot överdriven skepsis trots allt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-08-19 kl. 21:34.
Medlem
Eregussens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om SD är det störta partiet vid ett val, då skall väl talmannen fråga SD om dom vill bilda regering, och sedan är det upp till SD att dom får stöd för sin budget. Eller har jag missat någon?

Ja, det du har missat är att SD måste var största partiet i ett val, men det kommer väl snart det också
Medlem
Readyfreddies avatar
Yougov ökar alltså från 20,1 till 25,2 på två månader! 5,1% lavinen är i rullning.

Vi är Sveriges största parti! Kämpa Arnstad
Medlem
Snapcounts avatar
Fria tider har "bitit på" : SD största parti: Får 25,2 procent

http://www.friatider.se/sd-st-rsta-parti-f-r-255-procent

Tillsvidare vet de lika lite/mycket som i denna tråd..

Edit : de hade lika snabbt på Fria tider, som här i tråden.., det stod först 25,5.
2015-08-19, 21:31
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Enligt den halvfärdiga Partimodellen 2.0 skulle Yougov mest sannolikt mäta följande om mitten på deras intervjuperiod var den 14/8:

S 24.1%
SD 23.5%
M 20.0%

Sen tillkommer osäkerheten i modellen och själva mätningens slumpfel såklart. Siffrorna för S är extra osäkra då modellen har lite svårt med volatiliteten i S's tillväxthastighet pga att Juholt-episoden ingår i skattningsdata.

Så enligt modellen vore det inget konstigt om SD blev störst.

Skattningen av de faktiska väljarstöden är samtidigt

S 25.4%
SD 21.0%
M 20.8%

PM2.0 verkar jämfört med sin föregångare ge en mer realistisk bild av speciellt M, som just nu ser ut att tokrasa. Dock tror jag personligen att SD ligger något högre.

Men som sagt, preliminära siffror från en halvfärdig modell.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Server Too Busy
Sorry - the server is currently too busy to handle your request. Please try again in a while.

Säger metro.se nu på länken till den borttagna artikeln. Jag sökte också på "yougov" på metros sida och en artikel-teaser finns i sökresultaten. Så artikeln har funnits.

Nu tycker webbservern att det blev lite jobbigt dock.
Trist

Jag lyckades pussla ihop följande:

"...genomförts via Yougovs självrekryterade onlinepanel med män och kvinnor 18-74 år. Sören Holmberg är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. – Det här är inte sådär jätteöverraskande. Vi har sett den här tendensen länge, att SD är på väg att öka. Och orsaken till det är väldigt enkel, säger Sören Holmberg."

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Enligt den halvfärdiga Partimodellen 2.0 skulle Yougov mest sannolikt mäta följande om mitten på deras intervjuperiod var den 14/8:

S 24.1%
SD 23.5%
M 20.0%

Sen tillkommer osäkerheten i modellen och själva mätningens slumpfel såklart. Siffrorna för S är extra osäkra då modellen har lite svårt med volatiliteten i S's tillväxthastighet pga att Juholt-episoden ingår i skattningsdata.

Så enligt modellen vore det inget konstigt om SD blev störst.

Skattningen av de faktiska väljarstöden är samtidigt

S 25.4%
SD 21.0%
M 20.8%

PM2.0 verkar jämfört med sin föregångare ge en mer realistisk bild av speciellt M, som just nu ser ut att tokrasa. Dock tror jag personligen att SD ligger något högre.

Men som sagt, preliminära siffror från en halvfärdig modell.

Med tanke på den oerhört snabba tillväxttakten för SD är det imponerande nog att din modell håller hyffsat jämna steg - värd en eloge. Det ska bli spännande att följa 2.0 när den är färdig!
Senast redigerad av CoffeinCup 2015-08-19 kl. 21:33.
Medlem
crillecrilles avatar
Tror proppen kommer gå ur rejält imorgon. Folk kommer dela den här nyheten hej vilt eftersom det kommer ifrån Metro som inte är en dödsknarkarnazist-sida. Detta i sin tur kommer lyfta lite på tabun om att diskutera och tycka saker om invandring och integration. Hur konstigt det än låter så tror jag att SD kommer tjäna mycket på denna undersökning. Nu är de störst så varför ska folk då behöva hymla om att de sympatiserar med dem?
2015-08-19, 21:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ska bli intressant att se om någon annan tidning vågar skriva om detta innan 04.00 i morgon. Men de har väl sin hederscodex.
Menar du att det finns en hederskodex om att inte rapportera någon annans nyhet ifall man kommer över den eller om den läckts på något sätt? Det kände jag faktiskt inte till. Men det kanske är rimligt.

Åtminstone Fria Tider har skrivit om det redan. Och det twittras mycket kring "nyheten". Det kanske blir svårt för även de mer etablerade medierna att undvika att skriva något om saken. Jag såg faktiskt även mitt nick på twitter. Kul att bli uppmärksammad i ett helt annat forum.
2015-08-19, 21:35
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tror proppen kommer gå ur rejält imorgon. Folk kommer dela den här nyheten hej vilt eftersom det kommer ifrån Metro som inte är en dödsknarkarnazist-sida. Detta i sin tur kommer lyfta lite på tabun om att diskutera och tycka saker om invandring och integration. Hur konstigt det än låter så tror jag att SD kommer tjäna mycket på denna undersökning. Nu är de störst så varför ska folk då behöva hymla om att de sympatiserar med dem?
Varför skulle de inte tjäna på undersökningen? En gigantisk prestigevinst att vara störst parti i en undersökning för SD.
2015-08-19, 21:36
Medlem
När kommer nu nästa Sentio, någon som vet på rak arm?

Kommer det här bli en stor nyhet i övriga Norden/Europa? Gissningar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in