2015-08-18, 20:32
Medlem
Inte oväntat att han ville ha ett nytt förhör och förtydliga saker. Det har ju hänt förut att mördare väntar tills bevisningen har presenterats för att sedan dra några historier som "förklarar" mycket av det som kan användas mot honom. Ett tidigare exempel där denna taktik använts är vid mordet på småbarnsmamman som blev skjuten av en hitman i sin egen lägenhet. Han sa ingenting förrän i slutet av utredningen och blev friad i tingsrätten trots, vad jag tycker, stark bevisning. Vet inte hur det gick sen om det gick vidare till hovrätten.
2015-08-18, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad ska rättsintyget om Lisa kunna avslöja om GM?Jag tror att polisen gör som jag brukar göra när jag letar efter något och inte hittar det på en gång, fortsätter att leta. Det enda som har framkommit hittills är DNA på Lisas ägodelar. Fyndet av Vatchareeyas blod i en bil basunerades ut på en gång. När polisen inte hittade något i bagageutrymmet fortsatte den med resten av bilen. Nu letar den sannolikt efter spår i handskfacket och motorrummet. Utan spår i bilen måste polisen troligen börja om från början med mordutredningen.

Var det så att Ulrika Schönbeck "basunerade ut" att blodfynd hittats=teknisk bevisning?
2015-08-18, 20:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Inte oväntat att han ville ha ett nytt förhör och förtydliga saker. Det har ju hänt förut att mördare väntar tills bevisningen har presenterats för att sedan dra några historier som "förklarar" mycket av det som kan användas mot honom. Ett tidigare exempel där denna taktik använts är vid mordet på småbarnsmamman som blev skjuten av en hitman i sin egen lägenhet. Han sa ingenting förrän i slutet av utredningen och blev friad i tingsrätten trots, vad jag tycker, stark bevisning. Vet inte hur det gick sen om det gick vidare till hovrätten.
Han fälldes i tingsrätten och friades i hovrätten.
2015-08-18, 20:36
Medlem
Citat:
Han fälldes i tingsrätten och friades i hovrätten.

Ja, du har nog rätt. Det var några år sedan.
2015-08-18, 20:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vad ska rättsintyget om Lisa kunna avslöja om GM?.

Du länkar till information utan att själv läsa vad som står, svaret finns ju där.

Citat;

Rättsintyg är ofta en viktig del av förundersökningen och används bland annat för att avgöra hur ett brott ska rubriceras och om skadornas utseende och läge ger stöd åt de uppgifter som målsäganden och den misstänkte lämnat. Rättsintyget innefattar nämligen inte bara en förteckning av skadorna utan även en bedömning över hur och när dessa uppkommit.

Rättsintyget kan bidra med att avslöja om den misstänkte talar sanning eller inte, och för att vara alldeles övertydlig, ja, i vissa fall kan ett rättsintyg tillsammans med övrig bevisning säga mycket om sanningshalten i den misstänktes utsagor.

rmv.se citat;

En handling hos Rättsmedicinalverket kan vara t.ex. ett obduktionsprotokoll, ett rättsmedicinskt utlåtande, ett rättspsykiatriskt utlåtande, ett fotografi eller en röntgenbild.

Här har du en del handlingar som åklagaren kan få tillgång till, välj fritt, men kalla inte det här för oviktiga eller lätta bevis, du gör dig ju ta mig tusan dummare än du förmodligen är.
2015-08-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Inget nytt idag, enligt denna artikel:

"Vad förhöret handlade om kommenterar hon inte vidare på grund av utredningens yppandeförbud, men säger att hennes klient inte ändrat uppfattning.

— Han har ingen förändrad inställning, han förnekar all inblandning i mordet, säger Inger Rönnbäck.

Inger Rönnbäck har tidigare sagt att hon anser att de bevis som presenterats mot den häktade 35-åringen är tunna, den åsikten har hon fortfarande och anser att det inte räcker för ett åtal.

— Det står still, det finns inga skriftliga svar på analysen, det finns inget obduktionsprotokoll och de har inte, fram tills i dag, hört min klient på en månad, säger Inger Rönnbäck."

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4227068-35-aringen-nekar-efter-nytt-forhor

eller denna:

"– Han har velat ta upp vissa saker som han har tänkt på, han vet inte vad det har för betydelse men det är viktigt att en person som är frihetsberövad kommer till tals, säger Inger Rönnbäck."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6234893

Att han (MGM) haft fingrarna i syltburken och lämnat sådana spår där det kommer leda till åtal är i.a.f. för mig uppenbart. Advokaten försöker givetvis påskina att allt står still men det är precis tvärt om, allt som landar in är mot MGM och bara styrker åtalet.

Vi vet ungefär 5% av vad som finns i FU och det blir en aha upplevelse när den presenteras i slutet av september eller oktober. Men vis av erfarenhet så lär det vara en gedigen teknisk del som binder MGM till brottet. Nekar han så står det han fritt att förklara bevisen som kommer läggas fram under TR, de har han ju redan fått till del under FU men envetet hävdar att han är oskyldig och har inget med saken att göra.

Vad händer med de nu andra misstänkta, brodern och frun, droppar man det eller blir det åtal även där. man kanske inte får alla men man får den fula fisken in i finkan.
2015-08-18, 20:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han liksom alla andra mordmisstänkta som nekar och även de som skandalöst nog dömts och satts i otäcka svenska fängelser och inte mera angenäma rättspsykiatriska institutioner bör man betrakta som helt oskyldiga.
Vi är överens om att människor ska betraktas som oskyldiga tills motsatsen bevisats. - Förutom att man hellre bör fria än fälla, finns det faktiskt också något som heter "missförstånd", "olyckliga omständigheter", ja, t.o.m. "illasinnade planterare"... för att inte tala om taffliga polisutredningar, huvudlös bevisvärdering och hämndlystna, inbillningssjuka eller mytomaniskt lagda vittnen. - Men det där vet du ju redan eftersom du ömmar för de små i samhället.
2015-08-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Var det så att Ulrika Schönbeck "basunerade ut" att blodfynd hittats=teknisk bevisning?

Så var det, blodfynd i då MGM bil hade hittats men inte från vem, det framkom först till allmänheten när FUP presenterades och åtal väcktes mot KJ.

Det fanns däremot med i en häktningsförhandling som hemligstämplades med sekretess.
2015-08-18, 20:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, Bergström: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16884137.ab
2015-08-18, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Så var det, blodfynd i då MGM bil hade hittats men inte från vem, det framkom först till allmänheten när FUP presenterades och åtal väcktes mot KJ.
Det fanns däremot med i en häktningsförhandling som hemligstämplades med sekretess.

... Jag tror Xenia är tillräckligt smart att förstå min fråga med tanke på vad hon åberopar som jämförelse.
2015-08-18, 20:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, Bergström: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16884137.ab

Vad jag menar med den ena person (kammaråklagare) vs Miss Bergström är följande:
Jag undrar om fyndplatsen verkligen var tänkt att komma fram? Poliskälla är nämligen ordvalet i den diskussionen i media.

Edit: Hade Herr L-G i huvudet. Sry.
Senast redigerad av develi 2015-08-18 kl. 20:57.
2015-08-18, 20:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du länkar till information utan att själv läsa vad som står, svaret finns ju där.

Citat;

Rättsintyg är ofta en viktig del av förundersökningen och används bland annat för att avgöra hur ett brott ska rubriceras och om skadornas utseende och läge ger stöd åt de uppgifter som målsäganden och den misstänkte lämnat. Rättsintyget innefattar nämligen inte bara en förteckning av skadorna utan även en bedömning över hur och när dessa uppkommit.

Rättsintyget kan bidra med att avslöja om den misstänkte talar sanning eller inte, och för att vara alldeles övertydlig, ja, i vissa fall kan ett rättsintyg tillsammans med övrig bevisning säga mycket om sanningshalten i den misstänktes utsagor.

rmv.se citat;

En handling hos Rättsmedicinalverket kan vara t.ex. ett obduktionsprotokoll, ett rättsmedicinskt utlåtande, ett rättspsykiatriskt utlåtande, ett fotografi eller en röntgenbild.

Här har du en del handlingar som åklagaren kan få tillgång till, välj fritt, men kalla inte det här för oviktiga eller lätta bevis, du gör dig ju ta mig tusan dummare än du förmodligen är.
Rättsintyget kan intyga att dödsfallet har vållats av annan, men det utgår från kroppen, och såvida inte GM tatuerade in sitt namn med mordvapnet framgår det inte vem GM är. Om GM inte medger något finns det inget att jämföra skadorna med. Jag avstår helst från att kommentera din intelligens, diskussionen blir så tråkig då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in