2015-08-18, 14:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag ser det som högst osannolikt. När vi ändå är så pass nära åtal som vi är (även om det kan dröja lite längre än vi trott) kommer han sitta tills åtalet. Såvida inte det dröjer ännu längre och så pass lång att rätten inte längre kan hålla honom på goda grunder (även det förefaller som osannolikt).

Vi är snarare flera som ifrågasatt hastigheten med tanke på stort, svårt, komplicerat brott med stor brottsyta och inte känd BP med yppandeförbud. Dvs Johanssons och Olssons uttalanden. Det känns betydligt mer normalt det Wennerholm säger - samt ordval om att det blir ett stort arbete=mycket analyser skulle jag tro.
2015-08-18, 14:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Han nekar till anklagelserna som är mot honom. Har det stått så i media, att han sagt att han "inte har med mordet att göra? Uttalanden som att han han hävdar med bestämdhet att han är oskyldig är vad jag kunnat läsa. Men du får givetvis rätta mig, vart finns uttalanden om att han hävdar att han inte har med just mordet att göra?
I dagens tidning så låter det på advokaten som att han förnekar all inblandning.

"– Det har inte frågats tillräckligt. Det här förhöret är påkallat från mig för att visa på hans oskuld, säger Inger Rönnbäck. Han förnekar all inblandning."
2015-08-18, 14:14
Avslutad
Hur många av er känner till att Helena Andersson
som försvann/ mördades i Mariestad (2,5 mil från Blomberg) arbetade på en bedrift som ägdes av A.Jönsson!!!
Det mordet har vissa likheter, även om ingen kropp
hittades.
23 år sedan.
Det var givetvis inte meningen att någon kropp skulle hittas i detta fall med Lisa Holm.
Styckboden, eller den bod som media beskriver
som transporterades bort av Polisen till okänd ort.
Ja! Det var en STYCKBOD för djur.
Har Polisen toppsat DNA på A.Jönsson och hanns 51 åriga son G.Jönsson?
Samma utredare vid Lisa Holm som Helena Andersson, denna utredare vet att också
Helena arbetade på café bedrift ägt av Jönsson.
Varför lämnar G.Jönsson Blomberg/Sverige dagarna efter Lisa Holms försvinnande?
Givetvis viktigt alla delaktiga mördare involverade
hittas, inte bara en "städare".
Krävs nog okonventionella metoder som en del
utländska Poliser använder sig av.
Får be en bön att att det finns några eldsjälar
inom Polismyndigheten som inte är helt "låsta"
av byråkratiskt trassel och faktiskt tar tag i det
så att det hela blir löst.
2015-08-18, 14:15
Medlem
Om en häktad nekar till gärning oavsett vad länsman lägger på bordet så är förhör aningen meningslösa i långa loppet, särskilt om häktade inte ens har en rimlig förklaring till spårfynd, iakttagelser etc. Då blir det TR som får bedöma hållbarheten i åtalet.

Jag tror MGM har målat in sig i ett hörn och helt enkelt nekar till allt han läggs till last och hoppas att TR skall gå på hans och försvararens linje.

TR förhandlingen blir därmed högst intressant för där måste åtalade svara eller förneka, förklara förhållanden eller helt enkelt hålla käft och inte svara.

(Se på fallet Yara eller styckmördaren i Boden som referens när man nekar till dådet)

Då kommer just sannolikheten att han utfört dådet utom rimligt tvivel eller om det är någon annan figur som är okänd för utredningen.

Sen är de andra misstänkta intressanta, hur är läget där idag, fortfarande misstänkta och åtal väcks även mot dem eller droppar man det för man har inte tillräckligt för åtal som håller.
Eller kommer de att avföras från utredningen ??
Kommer åklagaren eller advokaten kalla dem som vittnen om de avföres från utredningen är en annan intressant fråga.
2015-08-18, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Skumt det här att advokaten kallar till ett förhör när MGM inte verkar ha någonting speciellt att säga.

"– Det har inte frågats tillräckligt. Det här förhöret är påkallat från mig för att visa på hans oskuld, säger Inger Rönnbäck. Han förnekar all inblandning.

Hon vill inte gå in på exakt vad det är för uppgifter eftersom hon har belagts med ett yppandeförbud om det som rör själva utredningen – men säger:

– Vi har en del uppgifter som vi vill att de vägs in i utredningen eftersom vi inte tycker att det verkar vara någon vidare fart på det hela."

Det här är ju märkligt. Är hon bara ute efter att fakturera pengar för ett förhör kanske? Om hon har saker som hon vill ska tas upp i utredningen så kan hon säga det direkt till snuten isf. Behövs inga förhör för det. Ja det var märkligt detta måste jag säga. I varenda jäkla förhör jag har läst från fuppar så börjar och avslutar snuten med att fråga om MGM eller hens advokat har nåt att säga själv. Ytterst märkligt detta.

Efter omhäktningen så sa hon att nåt skulle granskas, nåt som hon sa kunde tala till hans fördel och hon hade tryckt på detta gällande förundersökningen. Jag tror det är detta hon vill ta upp.
2015-08-18, 14:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enligt advokaten har han nekat till all inblandning i mordet eller i aktuell händelse är ordval från advokaten.
Ja precis, varför då kalla till ett nytt förhör? Mycket märkligt måste jag säga. Vid varje förhör så får ju ändå MGM eller advokaten säga vad fan de vill. Ytterst märkligt att kalla till förhör utan att komma med nåt större som tex en alternativ teori. Men så låter det ju inte på advokaten precis utan det var bara nåt de ville skulle "vägas in" i utredningen. En komplett alternativ teori är ju bra mycket mer än så.
2015-08-18, 14:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja precis, varför då kalla till ett nytt förhör? Mycket märkligt måste jag säga. Vid varje förhör så får ju ändå MGM eller advokaten säga vad fan de vill. Ytterst märkligt att kalla till förhör utan att komma med nåt större som tex en alternativ teori. Men så låter det ju inte på advokaten precis utan det var bara nåt de ville skulle "vägas in" i utredningen. En komplett alternativ teori är ju bra mycket mer än så.
Det kan säkert vara fler aspekter, men denna uppgift tror jag nog hon vill belysa och diskutera med förhörsledaren.

Edit: det jag skrev i föregående inlägg alltså.
2015-08-18, 14:21
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Vi är snarare flera som ifrågasatt hastigheten med tanke på stort, svårt, komplicerat brott med stor brottsyta och inte känd BP med yppandeförbud. Dvs Johanssons och Olssons uttalanden. Det känns betydligt mer normalt det Wennerholm säger - samt ordval om att det blir ett stort arbete=mycket analyser skulle jag tro.

Jo, det har onekligen varit ett genomgående tema att polisen velat ge sken av att det utredningen går i rapidfart medan åklagaren tar det mer realistiskt och metodiskt. Nu bör förvisso dessa utredare vara vana vid hur det fungerar men en annars generell förklaring till den ny redovisade diskrepansen kan vara att poliser ofta förbiser att det är en sak att ha utredningen klar så att det i deras ögon ser ut som den är färdig och rätt person sitter häktad och en annan för att åklagaren ska inse att den är färdig såtillvida att det går att övertyga en domstol och däri få det ställt t utom rimligt tvivel att den häktade, då tilltalade, begått brottet.
2015-08-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det ska beaktas att det händer inte mycket på någon myndighet under sommarmånaderna i Sverige, och polis och åklagarmyndigheten är inte annorlunda på något sätt än andra myndigheter. Man håller igång all verksamhet på sparlåga och endast akuta saker tas om hand, särskilt i rättsväsendet.

Det är strålande väder ute, och många har ledighet att ta ut innan skolorna börjar. Samma sak inom sjukvården och socialtjänsten. Det är fel timing att begå brott just innan Sverige går på semester, självförvållat av MGM och inget att gnälla över.

Han hade sluppit allt tråkigt om han hade haft en bra förklaring till sina aktiviteter, som är de grunder han är häktad på.

Det blir lite tokigt när ett fall är uppmärksammat, och folk inte inser att det är sommarlov! Enda mer tokigt när advokaten låter klienten göra utspel, mot bättre vetande. Om det inte är på så sätt, att nu har MGM tänkt att berätta det han vet, och inte fortsätta med att slösa bort andras tid.

Expressen har kommit med flera artiklar och löpsedlar om fallet Lisa Holm, eftersom det finns alltid en positiv respons från läsarna som visar sig i upplagan när det skrivs om kvinnomord. Men informationen är bristfällig från polis och åklagaren, just för att det är yppandeförbud, och de stackarna på Expressen som skriver får göra det bästa av situationen.

Om man går in på Expressens nättidning så framgår det att detta är en nyhet som man skriver om, lite då och då med "uppdateringar", men att det är olika journalister vid varje skrivtillfälle som får tota ihop något.

Det finns inget advokaten kan göra annat än det hon just nu håller på med. Väl medveten om att tiden inte är onormal lång för alla andra än just hennes klient, just för att det är sommar och det är så här det brukar vara tidsmässigt.

Jag ser inget märkligt i att man inte har förhör, när man inte vill veta något mer för tillfället. Men det är säkert lugnande för MGM att ha kommunikation och få tillfälle att fiska själv efter information om sitt öde.

Håller med i det du skriver. Det är och har märkts även i tråden att det varit sommarlov och varit/är semestertider för många Jag förstår kritiken från Rönnbäck med tanke på hennes klient. Men ser heller inget konstigt med att man inte har haft förhör, när man inte vill veta något mer för tillfället, precis som du skriver.
2015-08-18, 14:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Efter omhäktningen så sa hon att nåt skulle granskas, nåt som hon sa kunde tala till hans fördel och hon hade tryckt på detta gällande förundersökningen. Jag tror det är detta hon vill ta upp.
Hon kan ta upp vad hon vill på vilket förhör som helst. FHL börjar och slutar normalt sett samtliga förhör med att fråga om MGM eller advokaten har något att säga själv. Advokaten kan också säga saker till polisen utanför förhör vilket hon också redan har gjort enligt egen utsago. Nej det verkar lite skumt det här. Skulle det inte hållas förhör igår förresten? Det kan ju iofs ha blivit flyttat tills idag tack vare advokatens krav på nytt förhör.
2015-08-18, 14:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jo, det har onekligen varit ett genomgående tema att polisen velat ge sken av att det utredningen går i rapidfart medan åklagaren tar det mer realistiskt och metodiskt. Nu bör förvisso dessa utredare vara vana vid hur det fungerar men en annars generell förklaring till den ny redovisade diskrepansen kan vara att poliser ofta förbiser att det är en sak att ha utredningen klar så att det i deras ögon ser ut som den är färdig och rätt person sitter häktad och en annan för att åklagaren ska inse att den är färdig såtillvida att det går att övertyga en domstol och däri få det ställt t utom rimligt tvivel att den häktade, då tilltalade, begått brottet.

Exakt. Inklusive yppandeförbudet och vad det ger en hint om. Det handlar troligen inte enkom om stor mediabevakning..
2015-08-18, 14:24
Medlem
Citat:
I dagens tidning så låter det på advokaten som att han förnekar all inblandning.

"– Det har inte frågats tillräckligt. Det här förhöret är påkallat från mig för att visa på hans oskuld, säger Inger Rönnbäck. Han förnekar all inblandning."

Ja, och det är knappast svårtolkat det uttalandet? Alltså är det ett nekande till fallet, som någon annan gjorde en annan tolkning på kanske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in