2015-08-18, 13:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vet inte exakt vad som är rimligt men jag åsyftade främst att om det tar lång tid mellan förhören är utredarna inte lika angelägna om att få till stånd ett förhör (skillnad kan vara i början av utredningen då bevisläget inte är lika starkt då man i många fall kan känna sig beroende av medgivanden från den misstänktes sida för att stärka bevisläget), möjligen för att pressa den misstänkte. Om nu bevisning är så pass stark. Detta är visserligen endast spekulationer och har ingen som helst verklighetsförankring.

Jo, jag förstår det - se det som ett komplement.
Sen undrar jag följande: advokaten sa följande den 12:e:
Citat:
Enligt den mordmisstänktes advokat, Inger Rönnbäck, har inga nya förhör hållits med honom efter det att han omhäktades för två veckor sedan.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 30955

Han har förhörts i samband med häktningen den 28:e, mer troligt några dar efteråt om tidsangivelsen ska stämma. Idag är det den 18:e.
Är det så orimligt tidsperspektiv (drygt 3 v.) när analyssvar väntas in? Får de inte in nåt från varken rättsmedicin eller NFC så ser jag inte vitsen med förhör. Det beror ju helt på svarstiden menar jag och hur vet vi nåt om den? Det sker garanterat muntligt allt eftersom - men är det tillräckligt att starta förhör på undrar jag således.
2015-08-18, 13:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Gjorde det nu på Facebook herregud!
Hennes ex verkar galen.
Kan jag skicka pm till dig med namnet så kan du kolla du med?
Jag har läst texten på Facebook och där svartmålas bilägarens dotters pappa grovt. Jag har även tittat på pappans Facebook och inte sett något anmärkningsvärt, verkar vara en reko man. Jag tog ut målförteckningen från Uddevalla TR, och där fanns tre mål: umgänge med barn, namnärende och vårdnad om barn 2008-2014. Det förefaller som om svartmålningen är ett led i en vårdnadstvist.

Oavsett hur det är med detta är pappan näppeligen den som lånade bilen 12 juni och körde till Blomberg, det bör rimligtvis vara någon i bilägarens nuvarande vänkrets. Bilen har körförbud sedan 4 augusti.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-18 kl. 14:10.
2015-08-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det ovanliga är att det är försvaret (dvs advokaten som för MGM's talan) som framför kritiken att utredningsprocessen går för långsamt.

I vanliga fall vill skyldiga GM nämligen helst att denna process ska gå långsamt, eftersom de knappast ser fram emot den kommande rättegången.

Det kanske talar för att MGM trots allt inte är skyldig till själva mordet?

Hen har ju enligt media ofta sagt att hen "inte har med mordet att göra". Men MGM har aldrig uttryckt sig att hen "inte har med fallet att göra". Det kan innebära att hen visserligen kan ha gjort sig skyldig till medhjälp, undanröjande av bevis, skyddande av brottsling eller liknande, men defacto inte till själva mordet.

Visst kan det va så, han vill ut nu och kanske kommer med en rimlig förklaring , han trodde han skulle stå emot pressen och komma ut med pengar från det statliga och ev. uppdragsgivare
2015-08-18, 13:53
Medlem
Citat:
Det är inget mystiskt med att en FUP tar tid. FUP:en blir inte tillgänglig förrän åtal är väckt. Är det således mystiskt att det dröjt så länge med att väcka åtal?

Det vore det kanske om det slutliga obduktionsrapporten redan var inlämnad och all bevisning analyserad, nu är förhållandet emellertid det att angiven rapport inte är inlämnad och då ska egentligen inte åtal väckas. Någon mystik kring att åtalet dröjer torde således inte vara aktuellt.

Ja, hade allt varit klart så hade jag också börjat undra vad som tar tid. Dock kan det upplevas som att det tar tid när man själv vill ha svar på vem, varför och vad som hände. Men man får tänka på att allt inte är klart så någon mystik finns inte på kartan.
2015-08-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Lol..gå och skriv en bok istället..
Är han skyldig måste han komma med en bra förklaring till DNA. Svårt att motbevisa en sådan nödlögn eftersom det bara är han själv som vet hur han tänker. Bättre i alla fall än att köra planteringsspåret som är riktigt långsökt.
Senast redigerad av Vierstein 2015-08-18 kl. 14:02.
2015-08-18, 14:00
Medlem
Citat:
Jag tror inte det utan det rör nog mer den omständigheten att försvaret haft en månad på sig att gå igenom utredningen och känner väl att det kan finnas några frågor som försvaret skulle gynnas av att få svara på och därav begära ett förhör i detta syfte.

Kanske en omöjlighet för dej att sia om.
Men med det lilla vi vet,kan det ev bli tal om ett friande där den nu misstänkte plockas in igen när man har mer på fötterna ?
2015-08-18, 14:02
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Hen har ju enligt media ofta sagt att hen "inte har med mordet att göra". Men MGM har aldrig uttryckt sig att hen "inte har med fallet att göra". Det kan innebära att hen visserligen kan ha gjort sig skyldig till medhjälp, undanröjande av bevis, skyddande av brottsling eller liknande, men defacto inte till själva mordet.

Förhoppningsvis är det så eftersom vi i ett sådant fall åtminstone får veta vem som gjort det.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-08-18 kl. 14:05.
2015-08-18, 14:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Kanske en omöjlighet för dej att sia om.
Men med det lilla vi vet,kan det ev bli tal om ett friande där den nu misstänkte plockas in igen när man har mer på fötterna ?

Jag ser det som högst osannolikt. När vi ändå är så pass nära åtal som vi är (även om det kan dröja lite längre än vi trott) kommer han sitta tills åtalet. Såvida inte det dröjer ännu längre och så pass lång att rätten inte längre kan hålla honom på goda grunder (även det förefaller som osannolikt).
2015-08-18, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Det ovanliga är att det är försvaret (dvs advokaten som för MGM's talan) som framför kritiken att utredningsprocessen går för långsamt.
I vanliga fall vill skyldiga GM nämligen helst att denna process ska gå långsamt, eftersom de knappast ser fram emot den kommande rättegången.

Enligt advokaten har han nekat till all inblandning i mordet eller i aktuell händelse är ordval från advokaten.
2015-08-18, 14:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Skumt det här att advokaten kallar till ett förhör när MGM inte verkar ha någonting speciellt att säga.

"– Det har inte frågats tillräckligt. Det här förhöret är påkallat från mig för att visa på hans oskuld, säger Inger Rönnbäck. Han förnekar all inblandning.

Hon vill inte gå in på exakt vad det är för uppgifter eftersom hon har belagts med ett yppandeförbud om det som rör själva utredningen – men säger:

– Vi har en del uppgifter som vi vill att de vägs in i utredningen eftersom vi inte tycker att det verkar vara någon vidare fart på det hela."

Det här är ju märkligt. Är hon bara ute efter att fakturera pengar för ett förhör kanske? Om hon har saker som hon vill ska tas upp i utredningen så kan hon säga det direkt till snuten isf. Behövs inga förhör för det. Ja det var märkligt detta måste jag säga. I varenda jäkla förhör jag har läst från fuppar så börjar och avslutar snuten med att fråga om MGM eller hens advokat har nåt att säga själv. Ytterst märkligt detta.
2015-08-18, 14:11
Medlem
Citat:

Han nekar till anklagelserna som är mot honom. Har det stått så i media, att han sagt att han "inte har med mordet att göra? Uttalanden som att han han hävdar med bestämdhet att han är oskyldig är vad jag kunnat läsa. Men du får givetvis rätta mig, vart finns uttalanden om att han hävdar att han inte har med just mordet att göra?
2015-08-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok, men jämför den bekanta med andra fall där det varit yppandeförbud? Vad är det som är mystigt med att fupen tar tid? Har den tagit så lång tid hittills tycker du?

Det ska beaktas att det händer inte mycket på någon myndighet under sommarmånaderna i Sverige, och polis och åklagarmyndigheten är inte annorlunda på något sätt än andra myndigheter. Man håller igång all verksamhet på sparlåga och endast akuta saker tas om hand, särskilt i rättsväsendet.

Det är strålande väder ute, och många har ledighet att ta ut innan skolorna börjar. Samma sak inom sjukvården och socialtjänsten. Det är fel timing att begå brott just innan Sverige går på semester, självförvållat av MGM och inget att gnälla över.

Han hade sluppit allt tråkigt om han hade haft en bra förklaring till sina aktiviteter, som är de grunder han är häktad på.

Det blir lite tokigt när ett fall är uppmärksammat, och folk inte inser att det är sommarlov! Enda mer tokigt när advokaten låter klienten göra utspel, mot bättre vetande. Om det inte är på så sätt, att nu har MGM tänkt att berätta det han vet, och inte fortsätta med att slösa bort andras tid.

Expressen har kommit med flera artiklar och löpsedlar om fallet Lisa Holm, eftersom det finns alltid en positiv respons från läsarna som visar sig i upplagan när det skrivs om kvinnomord. Men informationen är bristfällig från polis och åklagaren, just för att det är yppandeförbud, och de stackarna på Expressen som skriver får göra det bästa av situationen.

Om man går in på Expressens nättidning så framgår det att detta är en nyhet som man skriver om, lite då och då med "uppdateringar", men att det är olika journalister vid varje skrivtillfälle som får tota ihop något.

Det finns inget advokaten kan göra annat än det hon just nu håller på med. Väl medveten om att tiden inte är onormal lång för alla andra än just hennes klient, just för att det är sommar och det är så här det brukar vara tidsmässigt.

Jag ser inget märkligt i att man inte har förhör, när man inte vill veta något mer för tillfället. Men det är säkert lugnande för MGM att ha kommunikation och få tillfälle att fiska själv efter information om sitt öde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in