2015-08-18, 10:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man ska inte utseluta något men det känns ändå som att DNA som påträffats på handsen är åtminstone någorlunda lätthanterligt för försvaret att förklara.
Nu finns det även vittnesmål som stöder misstanken, men de ska vara mycket graverande för att leda till fällande dom. Det ska vara mycket trovärdigt att NB har haft kontakt med Lisa efter kl 18 7 juni och att NB inte förklarar detta.
2015-08-18, 10:42
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Oavsett bevisläget handlar det enligt min mening mer om den häktades rättigheter att åtminstone få möjlighet att göra sig hörd och påpeka sånt i utredningen som kan tala till förmån för denna. Kan verkar "onödigt" men sitter man häktad för mord i en månad kan man väl åtminstone få chans till förhör något förhör under en sådan period.

När det gäller bevisläget har du dock rätt. Fler förhör talar ofta för att man vill pressa den misstänkte till vissa medgivanden, vilket är mer angeläget vid en svag bevisning.

Men som sagt, oavsett det bör man inte låta någon sitta en månad häktad för mord utan ett enda förhör.

Min fetning.

Fast kanske inte....?

Om utredningen har en massa och kanske komplicerade analyser som måste utföras samtidigt som den häktade personen blånekar så blir han väl sittande tills analyserna är klara?

Tills utredarna eventuellt finner nya skäl att förhöra honom så blir det väl att i stillhet invänta analysresultaten? Undantaget är väl då om försvaret begär att ett förhör skall hållas.....vilket tydligen nu har skett?

Med tanke på att man fortfarande inväntar analysresultat så undrar jag om man har skickat prover utomlands för test eller om man i ett senare skede under utredningen har tagit nya (färskare) prover?
Kan det finnas ytterligare orsaker?
2015-08-18, 10:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Fast kanske inte....?

Om utredningen har en massa och kanske komplicerade analyser som måste utföras samtidigt som den häktade personen blånekar så blir han väl sittande tills analyserna är klara?

Tills utredarna eventuellt finner nya skäl att förhöra honom så blir det väl att i stillhet invänta analysresultaten? Undantaget är väl då om försvaret begär att ett förhör skall hållas.....vilket tydligen nu har skett?

Med tanke på att man fortfarande inväntar analysresultat så undrar jag om man har skickat prover utomlands för test eller om man i ett senare skede under utredningen har tagit nya (färskare) prover?
Kan det finnas ytterligare orsaker?

Jo möjligt. Det kan vara jag som överdriver
2015-08-18, 13:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu finns det även vittnesmål som stöder misstanken, men de ska vara mycket graverande för att leda till fällande dom. Det ska vara mycket trovärdigt att NB har haft kontakt med Lisa efter kl 18 7 juni och att NB inte förklarar detta.

Jo det är sant jag ska inte gå händelserna i förväg. Jag har redan från börjat varit av uppfattningen (åtminstone under hela den perioden då teknisk bevisning saknades) att mycket till varför misstankarna finns beror på att den som nu sitter häktad har svårt att lämna adekvata förklaringar till vissa omständigheter som är besvärande för honom. Det gör naturligtvis inte att man är skyldig men det gör ofta att man får sitta häktad under en viss period (därefter tillkom teknisk bevisning, nu talar jag mer om varför häktning skedde från början utan sådan bevisning).
2015-08-18, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Om den enda DNA som de har är den på handsken då kan nog inte ens denna advokat misslyckas med att få en friande dom.

Uttalandet från Johansson indikerar väl snarare att det handlar om annat än handsken? Handsken verkar snarare ges som ett exempel.

Citat:
– Jag går inte in på var det finns DNA. Men till exempel DNA i samband med handsken, om det nu skulle finnas något där, så menar han att det inte är konstigt om det sitter DNA någonstans då han har rört sig i det här området, säger Lars Johansson.
http://www.expressen.se/gt/misstankte-35-aringen-vill-bli-forhord-pa-nytt/
2015-08-18, 13:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Uttalandet från Johansson indikerar väl snarare att det handlar om annat än handsken? Handsken verkar snarare ges som ett exempel.

Jo, och även det som uttalats i övrigt tolkar jag som att det finns DNA hänförliga till fler tillhörigheter. Jag menade bara att om det nu skulle vara så att de endast hade handsken, vilket som sagt är föga troligt, vore det väldigt svårt att få en fällande dom, det är t.o.m. svårt att få en fällande dom endast med DNA hänförliga till tillhörigheter men inte till offret. Beroende på hur utredningen ser ut i övrigt såklart.
2015-08-18, 13:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, och även det som uttalats i övrigt tolkar jag som att det finns DNA hänförliga till fler tillhörigheter. Jag menade bara att om det nu skulle vara så att de endast hade handsken, vilket som sagt är föga troligt, vore det väldigt svårt att få en fällande dom, det är t.o.m. svårt att få en fällande dom endast med DNA hänförliga till tillhörigheter men inte till offret. Beroende på hur utredningen ser ut i övrigt såklart.

Jo, den ligger nog inte som prio 1 gällande rankingen...
2015-08-18, 13:21
Medlem
Citat:

Handsken med ev. DNA är väl lika förbrukad som ett toapapper på Säteriets toalett när så många har tavlat på handsken
2015-08-18, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Handsken med ev. DNA är väl lika förbrukad som ett toapapper på Säteriets toalett när så många har tävlat på handsken

Just så och indirekt säger väl Johansson att det är annan teknisk bevisning/DNA det handlar om dvs bortom handsken.
2015-08-18, 13:26
Medlem
En ny teori:
MGM erkänner att han tagit i Lisas tillhörigheter.
- Varför har du ljugit tidigare att du inte vet hur DNA hamnat på Lisas saker?
- Därför att jag inte hade något emot att bli häktad ett tag. Jag har hört att man får en bra ersättning i Sverige under den tid man sitter häktad som oskyldig. Jag såg blänkande föremål i terrängen och tog dem i handen men visste inte att de tillhörde LIsa Senare förstod jag att så var fallet.
- Men genom att ljuga riskerade du ju att bli dömd för mord.
- Jag litar på att det svenska rättsväsendet inte dömer oskyldiga.
En teori så god som någon annan långsökt och kanske något för Fagro att spinna vidare på?
2015-08-18, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
När det gäller bevisläget har du dock rätt. Fler förhör talar ofta för att man vill pressa den misstänkte till vissa medgivanden, vilket är mer angeläget vid en svag bevisning.
Men som sagt, oavsett det bör man inte låta någon sitta en månad häktad för mord utan ett enda förhör.

Detta förhör idag torde vara det 6-7:e:

Citat:
– Vi har haft 5-6 förhör och han har hela tiden nekat. Nu får vi se vad han säger den här gången, säger utredningsledaren Lars Johansson.
2015-08-18, 13:28
Medlem
Citat:
Just så och indirekt säger väl Johansson att det är annan teknisk bevisning/DNA det handlar om dvs bortom handsken.

Tolkar lika dant, handsken kan den T.o.m den sämsta advokat förklara bort.
Det är nog lektion 1 vid juridikutbildningen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in