Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Oavsett bevisläget handlar det enligt min mening mer om den häktades rättigheter att åtminstone få möjlighet att göra sig hörd och påpeka sånt i utredningen som kan tala till förmån för denna. Kan verkar "onödigt" men sitter man häktad för mord i en månad kan man väl åtminstone få chans till förhör något förhör under en sådan period.
När det gäller bevisläget har du dock rätt. Fler förhör talar ofta för att man vill pressa den misstänkte till vissa medgivanden, vilket är mer angeläget vid en svag bevisning.
Men som sagt, oavsett det bör man inte låta någon sitta en månad häktad för mord utan ett enda förhör.
Min fetning.
Fast kanske inte....?
Om utredningen har en massa och kanske komplicerade analyser som måste utföras samtidigt som den häktade personen blånekar så blir han väl sittande tills analyserna är klara?
Tills utredarna eventuellt finner nya skäl att förhöra honom så blir det väl att i stillhet invänta analysresultaten? Undantaget är väl då om försvaret begär att ett förhör skall hållas.....vilket tydligen nu har skett?
Med tanke på att man fortfarande inväntar analysresultat så undrar jag om man har skickat prover utomlands för test eller om man i ett senare skede under utredningen har tagit nya (färskare) prover?
Kan det finnas ytterligare orsaker?