2015-08-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om det nu inte är han hoppas jag han i detta förhör ger adekvat information som kan leda till att den som begått brottet också lagförs för det.

Är det inte han så kanske han inte ens har en aning om vem som gjort det?
2015-08-18, 09:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Är det inte han så kanske han inte ens har en aning om vem som gjort det?

Givetvis, jag skrev bara vad jag hoppades på för den händelse det inte är han. Jag tror nödvändigtvis inte att han vet vem som gjort det i så fall men jag tror han möjligen kan sitta med mer intressant information (p.g.a. de bevisliga kopplingarna till Lisas tillhörigheter m.m.) än många övriga vittnen.
2015-08-18, 09:44
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
"Saltsyra, alternativt väteklorid, är en av de vanligaste syrorna som i koncentrerad form är mycket starkt frätande."
Enligt Wikipedia

Tack

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad hittade du då?

För det första så undrar jag varför Sculley undrar vad saltsyra används till inom lantbruket?

Kanske hen har funderingar kring fallet kopplat till saltsyra, eller vet något som vi andra inte vet?

Hur som helst, jag har googlat fram att saltsyra kan användas för att sänka surhetsgraden i jord och vatten, neutralisera andra ämnen, men om det används kommersiellt vet jag inte.

Sculley, varför undrar du?

Många rykten florerar i bygden somliga mer trovärdiga än andra, därav min fråga.
Senast redigerad av Sculley 2015-08-18 kl. 09:47.
2015-08-18, 09:48
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Givetvis, jag skrev bara vad jag hoppades på för den händelse det inte är han. Jag tror nödvändigtvis inte att han vet vem som gjort det i så fall men jag tror han möjligen kan sitta med mer intressant information (p.g.a. de bevisliga kopplingarna till Lisas tillhörigheter m.m.) än många övriga vittnen.

Kan det kommit fram något av personutredningen som de anser ha betydelse? Den skulle väl vara klar nu i dagarna.
2015-08-18, 09:48
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Kan det kommit fram något av personutredningen som de anser ha betydelse? Den skulle väl vara klar nu i dagarna.

Den ska inte ha någon betydelse för själva skuldfrågan så det tror jag inte.

Den enda omständigheten som en sådan får betydelse är för påföljden och eftersom något erkännande inte verkar vara att vänta får nog även betydelsen av personutredningen vänta.
2015-08-18, 09:49
Medlem
Citat:

Jo det klart, det var min tanke egentligen också. Man kan ju hoppas det är så, om det nu inte är han. Men om han tex är delaktig, men kanske inte har begått mordet - varför vänta såpass länge med att berätta isåfall? Han verkar ha nekat helt och hållet hittills.
Senast redigerad av helsan 2015-08-18 kl. 09:52.
2015-08-18, 09:56
Medlem
ME077s avatar
"Enligt Lars Johansson börjar man se slutet av utredningen, man inväntar de slutliga svaren på den tekniska bevisningen..
– Det är inte så jättemycket kvar. NFC, nationellt forensiskt center, har sagt att de ska börja leverera skriftliga svar i nästa vecka. Allt vi skickat hittills har analyserats.
– Sedan kan det tillkomma ytterligare någon analys som behöver göras, något vi ser när vi går tillbaka i utredningen. Det kan handla om att vissa saker behöver kontrolleras, kanske för att vi ska kunna utesluta dem.
Även den slutliga obduktionsrapporten väntas i denna eller nästa vecka."

"Frågan är nu också hur de andra två misstänkta, 35-åringens fru och yngre bror, ska hanteras.
Det återstår att se hur det bli med dem, kanske behöver de förhöras ytterligare en gång. Men jag kan konstatera att misstankarna mot dem inte har stärkts."

http://sla.se/skovde/2015/08/18/nytt-forhor-men-inget-erkannande
2015-08-18, 09:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jo det klart, det var min tanke egentligen också. Man kan ju hoppas det är så, om det nu inte är han. Men om han tex är delaktig, men kanske inte har begått mordet - varför vänta såpass länge med att berätta isåfall? Han verkar ha nekat helt och hållet hittills.

Jo, det är en berättigad fråga. Antagligen kommer dagens förhör inte ge mer än att den misstänkte och dennes försvar vill påpeka vissa omständigheter som polisen bör utreda. Jag kan instämma i försvarets kritik såtillvida att det känns lite glest att inte hålla ett enda förhör med en mordmisstänkt på över en månad. Semestertider är givetvis ingen ursäkt. Jag tror det är främst av den anledningen som förhöret är påkallat och att vi således, dessvärre, inte kommer få något direkt av intresse från det.

Tyvärr.
2015-08-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Frågan är nu också hur de andra två misstänkta, 35-åringens fru och yngre bror, ska hanteras.
Det återstår att se hur det bli med dem, kanske behöver de förhöras ytterligare en gång. Men jag kan konstatera att misstankarna mot dem inte har stärkts."

Det är märkligt med tanke på att ett av de viktiga spåren, att döma av medialäckor, är bilar som bränt omkring där. Det spåret är nog inte så starkt.
2015-08-18, 10:02
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Enligt Lars Johansson börjar man se slutet av utredningen, man inväntar de slutliga svaren på den tekniska bevisningen..
– Det är inte så jättemycket kvar. NFC, nationellt forensiskt center, har sagt att de ska börja leverera skriftliga svar i nästa vecka. Allt vi skickat hittills har analyserats.
– Sedan kan det tillkomma ytterligare någon analys som behöver göras, något vi ser när vi går tillbaka i utredningen. Det kan handla om att vissa saker behöver kontrolleras, kanske för att vi ska kunna utesluta dem.
Även den slutliga obduktionsrapporten väntas i denna eller nästa vecka."

Jag tänker inte uttala mig kring huruvida den häktade de facto är skyldig eller oskyldig men jag börjar tvivla lite på att åklagarens bevisning kommer hålla om det nu är så att den till stora delar grundar sig på DNA kopplat till tillhörigheter. Utan direkta kopplingar till offret är det ofta svårt att få en fällande dom. Nu vet jag inte vad det finns för övrig bevisning men när det gäller DNA bevisning kan en contrario tolkning ge för handen att det endast finns DNA kopplat till tillhörigheter och inte offret. Tolkningen grundar sig på att varför gå ut med att det finns DNA kopplat till tillhörigheter men inte offret.
2015-08-18, 10:05
Medlem
Inga förhör har hållits på en månad, kritik för det långsamma utredningstempot:

http://www.expressen.se/gt/advokatens-kritik-mot-polisen-for-langsamt/
2015-08-18, 10:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Inga förhör har hållits på en månad:

http://www.expressen.se/gt/advokatens-kritik-mot-polisen-for-langsamt/

Som jag skrev tidigare får detta mig att instämma i försvarets kritik, för första gången i detta mål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in