Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Av den enkla anledningen att höginkomsttagaren ändå har mer pengar över. Tar du bort dessa pengar ur statskassan måste du skära ner på något skattefinansierat. Vissa anser att det helt enkelt är mer rättvist på det sättet. Jag tillhör den skaran.
Du inser säkert själv att det skulle vara helt omöjligt att implementera i verkligheten.
Är du en tvättäkta kommunist eller? Vad har du egentligen för förakt emot dom som tjänar bättre? I dina inlägg försvarar du alltid enskilda individen emot företag. Medelinkomsttagare mot höginkomsttagare osv...
Det finns en anledning till varför vissa tjänar 3 gånger mer än vad grannen gör... Kan ta ett par exempel.
En person kommer in på KTH eller Chalmers och slutför sin utbildning som Civilingenjör.
Efter utbildningen får hen ett arbete och arbetar sig uppåt. När personen är 45 år gammal så har hen betalat av majoriteten av sina studielån och börjat tjäna rätt grova pengar.
Egen företagare som sparade ihop pengar, riskerade sitt kapital för att bygga upp ett företag. Dom allra flesta framgångsrika företagare har investerat blod, svett, tårar & kapital för att bygga sin verksamhet! Oftast springer man på motgångar
Arv
Så vad är problemet? Om du betalar 33% skatt och tjänar 10.000:- så betalar du 3330: kronor i skatt.
Tjänar du istället 100 000:- i månaden och betalar samma procentsats så kommer du betala 33.333:- i skatt... Så tjänar du mer så betalar du ju mer? Simple!
Varför i helvete skall då vi höginkomsttagare betala marginalskatt?? 58 jävla % betalar jag i inkomstskatt på allt över brytpunkten. Det är tamejfan inte klokt..
Och som kanelen på gröten så pratar dom om att återinföra gåvoskatt & förmögenhetskatt... Fyfan säger jag.. Vad har du att säga till ditt försvar människa?