Citat:
Ursprungligen postat av
dloow
Ofta hör jag bara det snabba svaret "det är betongplatta" när jag frågar folk om dränering av ett hus (hus utan källare). Kan någon ge mig lite mer information om vad som gäller angående detta?
Jag har googlat lite själv och kommit fram till att hus byggda efter mitten av 80-talet grundades med en isolerad betongplatta, som är fuktspärrad, och behöver (???) inte dräneras, i efterhand. Stämmer detta? Sen läste jag att man kan inte säkert veta huruvida betongplattan är isolerad utan det måste man kolla upp lite mer noga från bygghandlingarna.
Kan det också stämma att hus utan källare, kräver en mycket mindre omfattande dränering, som inte kräver att man gräver speciellt djupt och därav blir snacket om dränering mindre... ?
Det stämmer nog inte riktigt att hus efter mitten av 80-talet inte behöver dräneras. Hus utan källare har ju inte problemet med ytterväggar under marknivå. Där behöver man en dränering som ser till så att vatten inte kan stiga upp mot betongplattan och därefter sugas upp i syllar och resten av konstruktionen. Dränerande grus runt plattan och dräneringsrör under lägsta nivån på plattan ska sköta det jobbet.
En källare (yttenrväggar under marknivå) ska ha samma lösning, men där vill man även ha något typ av fuktspärr eller skydd mot källarväggen. Kallasfalt, platonmatta och på senare tid isolering med tex. isodrän (frigolitskivor, bidrar även till att stoppa kylan från marken att tränga in i källaren) är vanliga lösningar.
Ett hus hus utan källare har ju grunden bara nån meter under marknivå och är lättare att åtgärda en dränering på. Dessutom är betonplattan i sig inte känslig för fukt, men man vill som sagt inte att vatten ska kunna sugas upp vidare in i konstruktionen.
När man pratar om dränering i ett hus med källare så menar man oftast att man vill stoppa fukt från att tränga igenom källarväggarna, och det göra man genom att se till att dräneringsrören är i ordning, samt någon typ av drönerande material och gärna isolering på utsidan. Det är ett mer omfattande projekt eftersom man måste gräva mycket djupare, större mängd material som ska hanteras alltså.
Man behöver inte kasta sig på att dränera om, speciellt inte om det är platta på mark. Den gamla dräneringen kanske funkar bra fortfarande? En källare, visst, men egentligen bara om man har problem med fukt och ska använda källaren som bostadsutrymme. On den bara ska vara förråd eller liknande, ta bort allt organiskt material (träpaneler, mattor) och sätt klinker eller måla med fuktgenomsläplig färg.
EDIT: Har aldrig hört talas om en fuktspärrad betongplatta, däremot kan den vara isolerad med cellplast för att stoppa nedkylningen från marken. Men det får man kolla i bygghandlingarna.