2015-08-17, 20:38
Medlem
Varför kan inte alla betala samma procent i skatt? T.ex alla betalar 30% av deras lön i skatt, då betalar ju ändå den som har en högre lön mer skatt i kronor än någon som har en lägre lön. Förstår inte riktigt varför man ska betala högre skatt för att man tjänar mer. Då skulle ju lika gärna en med hög lön få betala 15 kr för en liter mjölk medan en med lägre lön fick samma mjölk för 10 kr.
Citera
2015-08-17, 20:43
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorosaatte
Varför kan inte alla betala samma procent i skatt? T.ex alla betalar 30% av deras lön i skatt, då betalar ju ändå den som har en högre lön mer skatt i kronor än någon som har en lägre lön. Förstår inte riktigt varför man ska betala högre skatt för att man tjänar mer.
Av den enkla anledningen att höginkomsttagaren ändå har mer pengar över. Tar du bort dessa pengar ur statskassan måste du skära ner på något skattefinansierat. Vissa anser att det helt enkelt är mer rättvist på det sättet. Jag tillhör den skaran.

Citat:
Då skulle ju lika gärna en med hög lön få betala 15 kr för en liter mjölk medan en med lägre lön fick samma mjölk för 10 kr.
Du inser säkert själv att det skulle vara helt omöjligt att implementera i verkligheten.
Citera
2015-08-17, 20:47
Medlem
Varför? För att det vi har progressiv skatt i Sverige. dvs skatten ökar när lönen ökar enligt en trappa om typ 31 %, 35 %, 52 % och 57 % eller va det nu är. Det är politiskt bestämt sedan gammalt! A.k.a. en del i sossarnas samhällsbygge.
Citera
2015-08-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Av den enkla anledningen att höginkomsttagaren ändå har mer pengar över. Tar du bort dessa pengar ur statskassan måste du skära ner på något skattefinansierat. Vissa anser att det helt enkelt är mer rättvist på det sättet. Jag tillhör den skaran.

Du inser säkert själv att det skulle vara helt omöjligt att implementera i verkligheten.

Jo, jag förstår att det blir mindre pengar till stadskassan om endast de som tjänar mer betalar mindre skatt, men då får man höja skatten rent generellt så att samma summa kommer in.

Rättvist blir det, för de med låg inkomst.

Säger inte att det borde vara så, tycker bara det är märkligt.
Citera
2015-08-17, 20:51
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Jag kan inte förstå hur rättvisa skipas genom stöld.
Citat:
Ursprungligen postat av PlKkr
Varför? För att det vi har progressiv skatt i Sverige. dvs skatten ökar när lönen ökar enligt en trappa om typ 31 %, 35 %, 52 % och 57 % eller va det nu är. Det är politiskt bestämt sedan gammalt! A.k.a. en del i sossarnas samhällsbygge.
Goddag yxskaft. Ditt svar är ungefär som att svara för det är Canberra! på frågan varför huvudstaden i Australien inte är Sydney.
Citera
Avslutad
Statliga skatten kom till under krisen på 90-talet om jag inte minns fel. Ingen verkar vilja ta bort den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlKkr

Jojo, förstår ju varför det är så, eller rättare sagt hur systemet är uppbyggt. Men har det alltid varit så? Känns ju bara som att det ökar och ökar, snart spelar det ingen roll om man tjänar 20k eller 50 k i månaden, man får väl ut detsamma.
Citera
2015-08-17, 20:56
Medlem
Och många som nämner rättvisa.... är det rättvisa om alla ska ha lika mycket i plånboken efter skatt oavsett om man har ett högavlönat eller lågavlönat arbete eller är det rättvisa om alla får betala 10,000 i skatt oavsett vad det står på lönesedeln?
Citera
2015-08-17, 20:59
Avslutad
Nej det är inte rättvist med progressiv skatt men för ett samhällsbyggande är det viktigt.

Ett land med för stora inkomstskillnader kommer alltid fungera sämre än ett land med mindre skillnader.

Sen så rättvisa... fråga er själva:

Vill ni tjäna en miljon med 50% skatt eller 25000 i månaden med 1% skatt?
Citera
2015-08-17, 20:59
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jo, jag förstår att det blir mindre pengar till stadskassan om endast de som tjänar mer betalar mindre skatt, men då får man höja skatten rent generellt så att samma summa kommer in.

Rättvist blir det, för de med låg inkomst.

Säger inte att det borde vara så, tycker bara det är märkligt.
Det är ett annat sätt att lösa det.

Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Känns som en diskussion för stor för den här tråden, så jag nöjer mig med att säga att jag inte delar din uppfattning om att det är stöld.

Citat:
Jojo, förstår ju varför det är så, eller rättare sagt hur systemet är uppbyggt. Men har det alltid varit så? Känns ju bara som att det ökar och ökar, snart spelar det ingen roll om man tjänar 20k eller 50 k i månaden, man får väl ut detsamma.
Du betalar en viss skattesats upp till en viss inkomst. Vid en viss brytpunkt börjar du betala statlig skatt, men du betalar enbart statlig skatt för den delen som ligger över brytpunkten. Vi säger att brytpunkten ligger på 400kkr. Någon som tjänar 600kkr per år kommer då att betala ca 30% skatt för 400kkr och 50% för 200kkr.
Citera
2015-08-17, 21:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist

»Rättvisa« är en floskel. Det kommer aldrig att skapas rättvisa. Grunden för det svenska samhället (som bygger på folkhemstanken) är att alla ska tillförsäkras en viss trygghet och att envar bidrar efter bärkraft. Ett högt skatteuttag säger dock ingenting om kvaliteten på samhället eftersom skattepengar kan slarvas bort genom dåliga politiska beslut. Det enda som man säkert vet är att en progressiv beskattning jämnar ut en del av skillnaderna i bruttoinkomster.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Statliga skatten kom till under krisen på 90-talet om jag inte minns fel. Ingen verkar vilja ta bort den.

Det fanns statlig skatt dessförinnan. Är det »värnskatten« du tänker på?
Citera
2015-08-17, 21:05
Medlem
Citat:

Tanken är rent politisk. De som tjänar mer anses kunna bära en större skattebörda. Utjämningspolitik för minskade klyftor. Sen klart det är skillnad på att tjäna 20k o 50k, med 20k får man ut ca 15500 o med 50k får man ut ca 33k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in