• 1
  • 2
2015-08-17, 16:42
Medlem
Ambelains avatar
Jag har nyligen upptäckt att en stor del användare här tydligen har väldigt låg uppfattning om varma mackor.
Därför undrar jag om det är något många kan hålla med om?

Själv har jag ett synnerligen gott öga till de varma mackorna, och jag menar att det finns alla möjligheter att göra den rätten till en rejäl höjdpunkt.

Folk i allmänhet kanske förknippar varma mackor med vitt formfranska med ketchup och en seg ostbit på, men sanningen är ju att rätten är gränslös.
Och dessutom finns flera internationella kändisar i denna klassen. Som tex Croque-monsieur, Club sandwich och Cubano, för att bara nämna några tungviktare.

Hur tycker ni om rätten?
Är det en förskräcklig, fördärvlig rätt utan förtjänster, eller är det t.o.m. något av en favorit för er?
2015-08-17, 16:59
Bannlyst
Ar val en utmarkt kvallsratt da man ar sugen pa nagot, favoriten ar ost, skinka, tomat, salami, Colman's English mustard, svartpeppar och piri-piri.
2015-08-17, 17:04
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag har nyligen upptäckt att en stor del användare här tydligen har väldigt låg uppfattning om varma mackor.
Därför undrar jag om det är något många kan hålla med om?

Själv har jag ett synnerligen gott öga till de varma mackorna, och jag menar att det finns alla möjligheter att göra den rätten till en rejäl höjdpunkt.

Folk i allmänhet kanske förknippar varma mackor med vitt formfranska med ketchup och en seg ostbit på, men sanningen är ju att rätten är gränslös.
Och dessutom finns flera internationella kändisar i denna klassen. Som tex Croque-monsieur, Club sandwich och Cubano, för att bara nämna några tungviktare.

Hur tycker ni om rätten?
Är det en förskräcklig, fördärvlig rätt utan förtjänster, eller är det t.o.m. något av en favorit för er?

Nu antar jag att du menar undertecknad. Som jag skrev i din andra värdelösa trådstart så diggar jag varma mackor skarpt. Dock så kör jag dem aldrig i en mikro till skillnad mot dig TS.

Det tror jag inte någon annan heller som kommer uppskatta denna tråd gör heller. Kanske får du nu tillfälle att briljera med din "medvetenhet" ifråga om mikro lagade mackor i ännu en tråd.

Dessutom finns redan en tråd för detta spörsmål...
2015-08-17, 17:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Perfekt fyllemat.
2015-08-17, 17:10
Medlem
surdegsbröd och en bit gorgonzola. lite lagrad hårddost på det.
2015-08-17, 17:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nu antar jag att du menar undertecknad. Som jag skrev i din andra värdelösa trådstart så diggar jag varma mackor skarpt. Dock så kör jag dem aldrig i en mikro till skillnad mot dig TS.

Det tror jag inte någon annan heller som kommer uppskatta denna tråd gör heller. Kanske får du nu tillfälle att briljera med din "medvetenhet" ifråga om mikro lagade mackor i ännu en tråd.

Dessutom finns redan en tråd för detta spörsmål...
Du har fortfarande inte ens frågat hur micron användes. Du bara Antar att allt hamnar i micron för att hopjäsa alla ingredienser.
Du har Fel.
Självklart.

Om man tillagar en varm mack i en micro under ett täckande osttäckta, så koker man i själva verket de underliggande ingredienserna..
Och det är kanske inte syftet för alla som gör sin varma macka.
I de fall jag tex använder en micro så är det bara i ett skede i själva beredningen.

Min favorit är emellertid med stuvning.
Svampstuvning är det bästa, men jag minns min mormor som brukade göra alla möjliga stuvningar. Räkstuvning, krabbstuvning, svamstuvning såkalrt - och märkligt nog ketchupstuvning ...

Men jag använde r också senap på botten. Någon Dijonsort. Inte med honung, utan vanlig vitvins. Och så göra en svampstuvning. JAg brukar först fräsa svampen, och spara en bunte som jag ska ha ovanpå.
Men jag r en vanlig svampstuvning och när jag lägger smeten på mackorna stoppar jag små buffelmosarellabitar i den.
Det måste vara riven ost på eftersom ostskivor blir ett allt för hårt lock, stuvningen kan inte andas. Engelsk cheddar med salta smulor av grönmögelost (om jag har) ovanpå.

Och HÄR är det perfekt för micron.
Orsaken till det är att ugnen värmer mackan FÖR mycket. Det gör att brödet får fel konsistens.
Stuvningen i sig är så varm ändå att osten smälts från undersidan, och man behöver alltså bara ha den några sekunder i micron. Bara för att påskynda smältningen alltså.
Förstår du?

Och till sist toppar man med de stekta svamparna.

Brödet rostar jag med gasspisens lågor. För att det ger bästa konsistensen tycker jag.

Dvs En av mina varma mack-favoriter. Enkel och god. 4 st ger en lagom måltid.
2015-08-17, 17:29
Medlem
mikkelbergs avatar
anusbra!!
2015-08-17, 17:30
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du har fortfarande inte ens frågat hur micron användes. Du bara Antar att allt hamnar i micron för att hopjäsa alla ingredienser.
Du har Fel.
Självklart.

Om man tillagar en varm mack i en micro under ett täckande osttäckta, så koker man i själva verket de underliggande ingredienserna..
Och det är kanske inte syftet för alla som gör sin varma macka.
I de fall jag tex använder en micro så är det bara i ett skede i själva beredningen.

Min favorit är emellertid med stuvning.
Svampstuvning är det bästa, men jag minns min mormor som brukade göra alla möjliga stuvningar. Räkstuvning, krabbstuvning, svamstuvning såkalrt - och märkligt nog ketchupstuvning ...

Men jag använde r också senap på botten. Någon Dijonsort. Inte med honung, utan vanlig vitvins. Och så göra en svampstuvning. JAg brukar först fräsa svampen, och spara en bunte som jag ska ha ovanpå.
Men jag r en vanlig svampstuvning och när jag lägger smeten på mackorna stoppar jag små buffelmosarellabitar i den.
Det måste vara riven ost på eftersom ostskivor blir ett allt för hårt lock, stuvningen kan inte andas. Engelsk cheddar med salta smulor av grönmögelost (om jag har) ovanpå.

Och HÄR är det perfekt för micron.
Orsaken till det är att ugnen värmer mackan FÖR mycket. Det gör att brödet får fel konsistens.
Stuvningen i sig är så varm ändå att osten smälts från undersidan, och man behöver alltså bara ha den några sekunder i micron. Bara för att påskynda smältningen alltså.
Förstår du?

Och till sist toppar man med de stekta svamparna.

Brödet rostar jag med gasspisens lågor. För att det ger bästa konsistensen tycker jag.

Dvs En av mina varma mack-favoriter. Enkel och god. 4 st ger en lagom måltid.

Skriv då det i din beskrivning istället för att köra en infantil cirkelargumentation. Jag hävdar ändå att en mikro inte bör beröra en varm macka. Den sabbar konstekturen på alla ingredienser även om det är för några sekunder. Dessutom får man inte det gratinerade resultatet som jag iaf förknippar med varma mackor.

Du skulle säkert bjuda på fabulösa mackor, men jag tar gärna min avslutad i ugn istället för mikro.
2015-08-17, 17:39
Medlem
Sereenas avatar
Micro mackor är ju tämligen vidrigt, mjuka soggiga saker...

Gillar den klassiska smörgåsgrillen som förseglar smarrigheterna mellan 2 skivor bröd, gärna nån form av grovrost (typ rasker grova), fyller med rikligt med ost, skinka, kryddor, nån skiva färsk tomat, kanske lite vitlök och grillar tills den är knaprig och fin utanpå och ljuvlig smält ost innuti.
2015-08-17, 17:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Skriv då det i din beskrivning istället för att köra en infantil cirkelargumentation. Jag hävdar ändå att en mikro inte bör beröra en varm macka. Den sabbar konstekturen på alla ingredienser även om det är för några sekunder. Dessutom får man inte det gratinerade resultatet som jag iaf förknippar med varma mackor.

Du skulle säkert bjuda på fabulösa mackor, men jag tar gärna min avslutad i ugn istället för mikro.
Ja, en Croque-monsieur hade inte blivit bra i en micro. Som du skriver hade den inte gett den konsistens och krispighet som ugnen hade gett. I micron hade det bara blivit degigt.

Men hade du satt tex stuvningen i ugnen, så hade dels brödet börjat suga åt sig i mitten allt för mycket, och dels hade osten riskerat rinna ner åt sidorna.

Det finns gränser för allt med andra ord. Men bara för det bör man inte helt utesluta något. Det finns ändå användningsområden.

Och ja, jag tycket jag gör goda varma mackor. Men det är inte poängen. Smaken är som baken.
Det jag menar är att man kan laga mat Medvetet. Och att det är motsatsen till att bara hålla allt i grytan.

Och även varma mackor förtjänar att bli lagade medvetet.
Bara för det ska jag nog laga varma mackor ikväll
2015-08-17, 17:44
Medlem
MeanMEs avatar
Inget fel på varma mackor åt det som nattvickning i Fredags.

Men de körs i ugnen, den extra smak som osten får när den blir lite brun den får du inte i en vanlig micro om du inte har grill i den och då kan du ju lika gärna köra dem i ugnen.

Kör dem även i voffeljärnet men då blir det en dubbelmacka en liten annan produkt.
2015-08-17, 18:01
Medlem
exoticspices avatar
Varma mackor är supergott. Nu älskar jag svamp så jag brukar göra med svampstuvning. Annars är ost och skinka inte heller helt fel.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in