2015-08-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag tror Vierstein menade att MGMs DNA kan ha hamnat på Lisas tillhörigheter helt enkelt för att han kan ha begått brottet. Det borde väl åtminstone räknas med som ett alternativ, vilket du inte gjorde i ditt förra inlägg.
De här sakerna som tillhört Lisa skall ha funnits utanför cafeet.
Att genomföra mordet blir något helt annat, Lisa har sannolikt blivit kidnappad från mopeden och körts iväg med bil. En sådan operation kan inte en person göra, utan det har varit flera personer, när det är en kidnappning.
Eftersom platsen inte var avspärrad där mopeden fanns och däromkring har polisen ansett det var ingen brottsplats.
2015-08-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om NB hade fingrat på saker som tillhört Lisa hade han sagt det vid förhöret, därför det skulle inte ha skadat honom på något sätt, det är vanligt att man kan plocka upp en pryl som inte hör dit eller är ovanlig och sedan slänger tillbaka den, inget märkvärdigt.
Han säger i förhör att han känner inte till hur hans DNA hamnat på Lisas saker vid cafeet och han har aldrig haft att göra med Lisa.
Sedan området där mopeden funnits och utanför cafeet var inte avspärrat, därför polisen kan inte ha sett platsen som intressant ur utredningssynpunkt.
Det som är intressant ur polisiär synpunkt är med vilken bil togs Lisa från platsen och var finns brottsplatsen.
Det måste finnas vittnen som sett någon bil som inte hörde hemma i området m.m., därför händelsen var inte så sent på kvällen.

Vart kan man läsa att det är DNA på saker vid caféet?
2015-08-17, 10:56
Medlem
Citat:
Om NB hade fingrat på saker som tillhört Lisa hade han sagt det vid förhöret, därför det skulle inte ha skadat honom på något sätt, det är vanligt att man kan plocka upp en pryl som inte hör dit eller är ovanlig och sedan slänger tillbaka den, inget märkvärdigt.
Han säger i förhör att han känner inte till hur hans DNA hamnat på Lisas saker vid cafeet och han har aldrig haft att göra med Lisa.
Sedan området där mopeden funnits och utanför cafeet var inte avspärrat, därför polisen kan inte ha sett platsen som intressant ur utredningssynpunkt.
Det som är intressant ur polisiär synpunkt är med vilken bil togs Lisa från platsen och var finns brottsplatsen.
Det måste finnas vittnen som sett någon bil som inte hörde hemma i området m.m., därför händelsen var inte så sent på kvällen.
Vad jag vet, som du kanske inte känner till, är att det tidigare har hänt att misstänkta slirat lite på sanningen om utförda brott. Visst är det fult att ljuga, jag medger gärna det, men vid allvarliga brott är det dock förståeligt om misstänkta kan fara med försiktigt uttryckt tvivelaktiga sanningar. Därför kan vi, med bakgrund av detta, inte ta och göra NBs utsagor till absoluta sanningar utan måste betrakta dem med en viss försiktighet. Vad är det som säger att alla saker med hans DNA låg vid caféet? Varför måste bilen inte kunna höra hemma i området?
Senast redigerad av Vierstein 2015-08-17 kl. 11:06.
2015-08-17, 10:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Har inte vart medlem här men har följt tråden.
En kompis var där på torsdagen, dagen innan hon hittades och då hade dom kört runt på baksidan vid det stora huset bredvid där litauerna bodde.
Det stod då en bil på tomten till det stora huset.
När föraren såg min kompis så började den bilen antingen blinka med helljuset mot henne eller så var det ett larm som gick, hon var ej säker på det om det var larm eller helljuset.

Vad jag har hört så var väl inte den gamla gubben AJ hemma då så konstigt att det stod en bil där på tomten.

Polisen är tipsade om detta för ca två månader sen.

Om nu AJ är inblandad, dom kan inte ha flyttat henne från hans stora hus till martorp då sent på torsdagen?

På fredagen var jag där tillsammans med min flickvän och några vänner.
Vi stod där vid litauernas hus när poliserna var där, väldigt många polisbilar och hundar.
Vi kom dit strax efter litauerna greps.
Helt plötsligt började poliser köra i en jäkla fart upp en backe mot martorp antar jag.

Sen strax innan midnatt körde vi runt hela stället så vi kom till baksidan av ajs hus och litauernas bostad, då va r bara ett fåtal poliser kvar där och en bärgningsbil som bärgade undan en typ minivan som tillhörde litauerna.
Sen var det en katt som sprang runt som verkade väldigt orolig.
Medan vi var där på baksidan kom en annan bil och parkerade vid oss med två skumma män i.
Han som körde såg jag aldrig men han frågade min kompis "vad gör dom? Gräver dom eller?"
Jag såg killen i passagerarsätet, 20 års åldern med tatueringar och han var lite mullig och han hade keps på sig
Vi tog reg numret och tipsade även polisen om den bilen.

Berör något av det fetmarkerade en svart SUV?
2015-08-17, 10:58
Medlem
Citat:
De här sakerna som tillhört Lisa skall ha funnits utanför cafeet.
Att genomföra mordet blir något helt annat, Lisa har sannolikt blivit kidnappad från mopeden och körts iväg med bil. En sådan operation kan inte en person göra, utan det har varit flera personer, när det är en kidnappning.
Eftersom platsen inte var avspärrad där mopeden fanns och däromkring har polisen ansett det var ingen brottsplats.

Varför anser du att det inte kan göras av en person?
2015-08-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Den som blev bärgad var ingen SUV, den på tomten dagen innan var svart vet jag men hon som såg den är inte duktig på bilmärken plus att det var väldigt mörkt och den satte på starka helljus mot dom.
2015-08-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Den som parkerade bredvid oss, sökte på regnumret, en röd Renault m megane -03
Såg inte röd ut då, men det var väldigt mörkt.

Edit: dom verkade väldigt skumma, men antagligen var dom bara nyfikna som oss.
2015-08-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vart kan man läsa att det är DNA på saker vid caféet?
Det sades vid radioitervjun och det är logiskt att de här sakerna som tillhörde Lisa fanns utanför byggnaden vid cafeet.
2015-08-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Ett tredje inte helt uteslutet alternativ skulle kunna vara att MGMs DNA hamnat på Lisas saker genom att MGM fingrat på sakerna eller tycker du att det alternativet helt kan uteslutas?

Det krävs lite mer spår från en MGM än att personen fingrar på något. Möjligtvis om han lämnar saliv/blod-spår eller hår och liknande efter sig. Men att bara ta på en sak med fingarna lämnar inte något DNA-spår
2015-08-17, 11:24
Medlem
Citat:
Det sades vid radioitervjun och det är logiskt att de här sakerna som tillhörde Lisa fanns utanför byggnaden vid cafeet.

Vilken radiointervju? Kan du länka till den? Sägs det att att det är sakerna utanför cafeet? Om inte, varför är det logiskt att det är saker utanför byggnaden som det syftas på?
Senast redigerad av helsan 2015-08-17 kl. 11:26.
2015-08-17, 11:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
http://seogoogle.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/13504/files/2015/08/Urbota-Inskränkthet-Blomberg.jpg
någon mer än jag som funderar över den denna bilden. Har inte lyckats hitta någon större

http://seogoogle.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/13504/files/2015/08/Urbota-Blomberg-Martorp.jpg
verkar höra samman med denna.

Har inte sett någon med just orange topp i sökområdet innan har ni?
Nej, inte en enda - förutom just den här killen. Han ser ut att kunna ha något åtsmitande om huvudet (mössa/keps); ev. har han något som buktar ut ovanför högerörat (uppskjutna hörlurar?). Skulle ev. kunna vara en hundförare, alt. en dykare som kommit upp på land. Hans armar ser ut att vara förstärkta med något. - Han ser hemmastadd ut där bland polis- och teknikerbilarna: den vita t.h. verkar full med bruna bevispåsar.
- Ändrade länken lite för något bättre skärpa:
https://minfil.org/r9v2j9b5bc/807.jpg
2015-08-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imthebest2012
Det krävs lite mer spår från en MGM än att personen fingrar på något. Möjligtvis om han lämnar saliv/blod-spår eller hår och liknande efter sig. Men att bara ta på en sak med fingarna lämnar inte något DNA-spår
Det är möjligt att du har rätt eftersom jag inte vet så mycket om hur DNA-spår lämnas. Men det skulle Hamilkar kunna svara på. I och för sig skulle en GM kunna vara svettig (=kallsvettig) om händerna efter ett så här pass allvarligt brott. Men det är i alla fall troligare att DNA-spåren lämnats genom MGMs försorg än genom att DNA-spåren lämnats efter att MGM råkat gå i närheten av föremålen eller att en plantering skulle ha ägt rum. Hur skulle planterarna kunnat få MGMs saliv/blod att plantera?
Senast redigerad av Vierstein 2015-08-17 kl. 11:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in