2015-08-16, 18:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är mycket troligt. Jag tänkte om de gjort mellanlandning där. Sommarhus/lantställen behöver ses till med jämna mellanrum så MGM kanske var bekant med gården.
Den här bilden lade GJ upp på sin Facebook 26 maj http://sv.tinypic.com/r/51a3b9/8. Jag har maskerat kvinnan. Jag känner inte igen henne, men däremot bakgrunden och det är inte Spanien. Ledtråd: http://www.nackastrandsmassan.se/moten/om-nackastrand. Så att GJ vistas i Sverige sommartid är minst lika troligt som att NB lagar HJ-gården.
2015-08-16, 18:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet väl inte om observationen gjordes ifrån ett hus, eller? Ganska ovidkommande att det finns få hus längs med vägen då en observation uppenbarligen har gjorts, hundrastare eller någon som letade efter en katt, inte osannolikt.
Och åter igen, hög fart är relativt, 50km/h kan upplevas som mycket hög fart på en dålig väg, och särskilt om vittnet stod intill vägen när bilarna passerade.

Jag har inte skrivit ett ord om nån iakttagelse från hus så kommentaren är irrelevant.
Vägval beror givetvis på destination - och helst att eliminera risken att synas av många= många hus.
Hög hastighet har jag redan skrivit är relativt. Det kan uppfattas som snabb framfart beroende på terräng och vägval (storlek samt skick).
2015-08-16, 18:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den här bilden lade GJ upp på sin Facebook 26 maj http://sv.tinypic.com/r/51a3b9/8. Jag har maskerat kvinnan. Jag känner inte igen henne, men däremot bakgrunden och det är inte Spanien. Ledtråd: http://www.nackastrandsmassan.se/moten/om-nackastrand. Så att GJ vistas i Sverige sommartid är minst lika troligt som att NB lagar HJ-gården.

Ok, tack. Jag har inte en susning vart han befinner sig. Jag skrev om företaget i Spanien. Ej heller att NB "lagat" nåt på hans gård.
Däremot är det mycket troligt att kontinuerlig tillsyn sker om folk inte är där ofta gällande skadegörelse eller inbrott. AJ hade visst haft påhälsningar i ladan - skulle tro att det ökar viljan att se över ägorna inkl. sonens.

Edit: ...En uppgift som inte vore främmande att sätta bröderna på. AJ nämnde i stort sett fritt tillträde angående den äldre. HJ-gården kanske är granskad? Nån som vet?
Senast redigerad av develi 2015-08-16 kl. 18:58.
2015-08-16, 18:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det kan fortfarande vara bara ett slags lantställe, och utgöra sommarbostad för honom och hans barn.

Det var så gott som sommar när Lisa försvann, kanske bodde någon på Håkan Jonsgården vid tillfället, mordplatsen? Ingen vill ha ett lik i sin egen garderob därför flyttas offret till en plats som mördaren känner till, Martorp?

Är det bekräftat att trion bor under samma tak?
2015-08-16, 18:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det var så gott som sommar när Lisa försvann, kanske bodde någon på Håkan Jonsgården vid tillfället, mordplatsen? Ingen vill ha ett lik i sin egen garderob därför flyttas offret till en plats som mördaren känner till, Martorp?

Om du menar GJ med barn, så är det inte bekräftat. GJ har utvandrat till Spanien, enligt folkbokföringen. Sonen och dottern var, senast jag kollade med folkbokföringen, skrivna i Stockholm, men jag upptäckte idag att dottern har skrivit sig i Malmö. Hon är 18 år så det är tänkbart att hon har tagit studenten och nu planerar vidareutbildning. Var sonen är skriven nu vet jag inte, han är bara 14 år och syns inte i Ratsit.
2015-08-16, 19:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Är det ingen annan än jag som tycker att just denna informationsbit, som vi ändå får kastad till oss, är det minsta intressant?

Citat:
På måndag ska ett nytt förhör hållas med den mordmisstänkte 35-åringen.
– Vi kommer att fråga om hans inställning till brottsmisstanken har förändrats och om han har något nytt att berätta, säger Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/

Rimligen ska MGM konfronteras med ny bevisning, efter något analyssvar som kommit in.
Det kan rent av bli ett erkännande imorgon, som jag ser det.

Men här inne har det mest tjafsats om bilar och deras benämningar, utifrån en uppenbart obekräftad vittnesuppgift
2015-08-16, 19:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

Med tanke på att GJ var med på caféet dagen efter Lisa hittades, är det nog ingen oäven gissning.
Samt att jag säg att dottern var skriven där under den tidpunkten.
Syns nu bara kvar på google:
https://www.google.se/search?q=%22h%C3%A5kan+jonsg%C3%A5rden%22+j%C3%B6n sson&biw=640&bih=312&prmd=iv&source=lnms&sa=X&ved= 0CAUQ_AUoAGoVChMInOXOtYKuxwIVwoRyCh1bfQDU&dpr=3#q= %22h%C3%A5kan+jonsg%C3%A5rden%22+j%C3%B6nsson
Senast redigerad av Tomato 2015-08-16 kl. 19:05.
2015-08-16, 19:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Är det ingen annan än jag som tycker att just denna informationsbit, som vi ändå får kastad till oss, är det minsta intressant?

Rimligen ska MGM konfronteras med ny bevisning, efter något analyssvar som kommit in.

Men här inne har det mest tjafsats om bilar och deras benämningar, utifrån en uppenbart obekräftad vittnesuppgift
Jo, det är intressant om och när vi får något resultat från förhöret.
2015-08-16, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:

Kl 09:20 la jag in notisen och har sen kommenterat den med fundering om svar inkommit, att det ska bli intressant. Vad mer ska man skriva om det?
2015-08-16, 19:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Man golar inte ner någon i brottssammanhang, det är som sagt en oskriven lag. Och är han själv oskyldig till själva mordet så kan han ändå, som du säger, vara djupt delaktig i soppan. Uttalandet från NB´s försvarare om att han tyckte sig se en viss ljusning på sistone skulle, om man spekulerar vidare, kunna tyda på att han har delgett åklagaren vissa uppgifter av brottslig karaktär. Utan att för den skull medge egen involvering i mordet på flickan.
Som du påpekar talar ekonomiska transaktioner och ev värdeföremål i bostaden sitt tydliga språk ifall han har kriminella i bekantskapskretsen. Det är också av betydelse vilken roll han själv skulle ha haft i sammanhanget; alltså hur tjänster och gentjänster är uppgjorda.

Det är en oskriven lag ja, men när till och med höga maffiabossar golar ner sina egna bästa vänner och organisation för att rädda sitt eget arsel så ser man att regeln har ett begränsat värde när man själv sitter riktigt i skiten. Visst finns det fortfarande lojala "soldater" som tar en för laget och sitter ett antal år, men om litauern varit involverad i någon form av smugglingsgrej (t ex) så har jag svårt att se honom sitta och riskera livstid för något där han kanske "bara" har hjälpt till att gömma den döda kroppen. Har också svårt att se att det skulle vara något otroligt avancerat kriminellt där han varit involverad på hög nivå - han har ju trots allt jobbat hårt som en vanlig "diversearbetare" på AJ:s ägor under flera år.
2015-08-16, 19:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Den är lite intressant, men svår att värdera. Jag vet inte riktigt hur polisen arbetar i en så här pass omfattande utredning. Kanske vill de "bara" köra igenom ett förhör igen när NB nu suttit och svettats i cellen några veckor utan kontakter med utredarna. Påminna honom om de bevis som finns och som han konfronterats med tidigare. Testa honom helt enkelt och se om det verkar finnas grund för att via ytterligare förhör "dyrka upp" honom.

Det är klart man kan hoppas att det också handlar om riktigt "vassa" bevis, men jag ser inget skäl till att det måste vara så eller ens är det mest sannolika.

Är det någon som är insatt i t ex Marina-mordet eller Vatchareeya-mordet som kan återge hur förhörsmönstret såg ut där under häktningstiden? Som en jämförelse alltså. Jag förlorade tyvärr mina FUP:ar i en datorkrasch och har inte orkat försöka få tag i dem igen.
2015-08-16, 19:16
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Polisen misstänkte flera dagar tidigare att ett allvarligt brott, men konstaterade inget brott förrän senare.

Man hade hittat saker som kunde ha tillhört offret, men spiken i kistan var väl trots allt Missing Peoples fynd samt vad dom bevittnade i samband med fyndet.

Vad jag ville komma fram till är att det var smart av polisen att ta med trojkan för förhör istället för att gripa dom.
I.o.m. detta så vann polisen 6/12 timmar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in