2015-08-16, 14:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad har det med saken att göra?

Att den misstänkte gärningsmannen (i det sistnämnda fallet) vid förhör kan lämna information som direkt påverkar den ev. alternative gärningsmannen.
2015-08-16, 14:03
Medlem
vore intressant att veta om bilvittnet, lämnat dom uppgifterna inom 48 timmar efter hon försvann,
eller om vittnet lämnat dom. efter bröderna vart frihetsberövade fredag kväll,
hjärnan är komplex när det gäller att minnas det som är rätt, faktorer som spelar in, är tiden från händelse till vittnesuppgifters inlämnan, + om det är efter brödernas frihetsberövande yttre påverkan,

enligt vittnesstudier, så är personer runt 30år dom som lämnar det som mest stämmer överens med händelse förloppet, sämst personer över 60år. tiden är som sagt viktig i sådana här fall, juh förr man lämnar dom destå större chans man är nära sanningen,

om dom är inlämnad typ lördagen efter, ökar risken att det inte var söndag kväll dom åkte förbi, hjärnan kan lagt ihop 1+1=2 undermedvetet som blir till en sanning...
2015-08-16, 14:03
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Du tror utan att ha något som stöder det. Varför skulle polisen leta efter en annan misstänkt när den redan har en? Det vore korkat.
Polisen har väl uttalat sig i pressen om att dom fått in hundratals tips och pratat med många som dom misstänkt skulle vara intressanta...ingen av dessa personer har varit så intressanta att dom plockats in eller att misstankarna mot MGM sänkts.

Citat:
Och det är motsatsen mot vad #helsan säger, som du påstår dig hålla med.

Och du har fortfarande inget belägg för att AJ inte togs in för förhör. Sannolikt har han förhörts eftersom han kom med handsken till polisen, och i samband med det kan han ha fått frågan om hans uttalande i intervjun, att han kände till försvinnandet efter en halvtimme.

Han har aldrig varit formellt misstänkt, det har jag aldrig påstått.
Det var väl polis närvarande när handsken hittades, en av litauerna tog upp den och gav den till AJ som gav den till polisen.
Vad tror du ett förhör med Aj angående handsken hade gett?

Citat:
Läs mina 3000 inlägg så får du se vad som pekar på andra GM.

Gärningsmannen i denna tråd ringde efter hjälp: (FB) Trollhättan: Misstänkt dråp/människorov. Ida, 23, försvunnen. Funnen död 20130808

Ja, polisen håller sitt fokus på den misstänkte så länge ingen stekt sparv kommer med något som pekar på annan.

Självfallet skulle AJ ha fortsatt sitt liv om han inte är inblandad. Vi har diskuterat hans uttalande idag, läs gärna det så slipper vi ta om det.
Att gå igenom dina inlägg i tråden hade varit ett heltidsjobb...
Du lanserar ju den ena teorin efter den andra, alla låter lika långsökta.
Kan du ge oss en teori om hur DNA från MGM hamnat på LHs tillhörigheter?
2015-08-16, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Journalister verkar inte kunna så mycket om bilar. Inte kan de skilja på röd eller silver heller. Därför tar jag uppgiften med en nypa salt.

AB är det väl som har störningar isf. De hänvisar till grundkällan men gör tillägg angående färgen. Det ser inte ut att handla om nån mer egen undersökning de gjort heller..
" Nu uppger GT att ett vittne placerar de misstänktas bil – en röd kombi – på vägen mot Martorp samma kväll som Lisa Holm försvann.
– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en källa till GT."
2015-08-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ditt argument är dåligt tycker jag, kan knappast tjäna som ett ingångsvärde.

Har du tänkt tanken att de har kört till Sverige vid olika tillfällen?

Så du menar att den yngre brodern följt efter med sin bil som sällskap när den äldre brodern dumpade kroppen?
2015-08-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Till Monedika el annan som kan litauiska:

I dessa intervjuer intervjuas bl a brödernas mamma och (ev) AB´s fru. Säger de något intressant, eller något som vi inte känner till?

http://media.lrytas.lt/2015/6/28/106203.mp4

http://media.lrytas.lt/2015/6/30/106261.mp4
Det som inte finns i svenska media enl mig:
1. Journalisten säger så: "Åklagaren uttalar till SVENSKA MEDIA att det finns DNA på BO´s kropp.” (har ni upptäckt sådan info i svenska media? tacksm för länken då )
2. Journalisten säger att IB har jobbat på samma Cafeteria som LH under aktuella tidpunkten. (???)
3. Litauiska utrikesministern säger att konsuln hade ett möte med MGM: MGM har inte uppgivit några klagomål gällande försvaret och nuvarande livskonditionerna. (typiskt litausikt: klaga bakom ryggen men nästan aldrig officiellt) Ministern säger att litauiska myndigheterna VILL hålla kontakter med MGM, försvaret, åklagaren. (min egna uppfattning att utrikesministern behöver vissa att myndigheterna ger någon omsorg till sina medborgare men det verkar så att de inte gör jättemycket).
4. MGM´s mor bekräftar att IB befinner sig i Litauen hos sina föräldrar i Visaginas. IB har inte lämnat ngn information till media el ngn annan person enl morsan.
5. Hustrun av den yngre uttalar sig ganska emotionellt. Säger att familjen inte får ngn info alls, Litauiska myndigheterna hjälper ingenting för att få ngt besked, att de inte har fått ngn officiell info alls om sina anhöriga. (låter så att situationen för de anhöriga på riktigt är mycket desperat)
Senast redigerad av Monedika 2015-08-16 kl. 14:24.
2015-08-16, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Och det är motsatsen mot vad #helsan säger, som du påstår dig hålla med.

Och du har fortfarande inget belägg för att AJ inte togs in för förhör. Sannolikt har han förhörts eftersom han kom med handsken till polisen, och i samband med det kan han ha fått frågan om hans uttalande i intervjun, att han kände till försvinnandet efter en halvtimme.

Han har aldrig varit formellt misstänkt, det har jag aldrig påstått.

Ville du inte fördjupa dig mer angående ditt påstående att han fick dessa frågor när han promenerade iväg med handsken i fingertoppen?

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-16, 14:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Så du menar att den yngre brodern följt efter med sin bil som sällskap när den äldre brodern dumpade kroppen?

Nej, jag menar inte att han gjorde det, jag menar att det kan vara så att han kallades till caféet, där bestämdes att Lisa skulle föras till Martorp, fullt möjligt och kan förklara varför de färdades i två bilar, om de nu gjorde det.
2015-08-16, 14:24
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Nej, jag menar inte att han gjorde det, jag menar att det kan vara så att han kallades till caféet, där bestämdes att Lisa skulle föras till Martorp, fullt möjligt och kan förklara varför de färdades i två bilar, om de nu gjorde det.
Om detta skulle stämma indikerar det väl ännu mer på att det handlat om en olycka - samt att polisen lär ha teknisk bevisning i form av mobiltrafik.
2015-08-16, 14:24
Medlem
Citat:

Isf har han ju följt med enbart som sällskap. Det finns ju inget DNA vad jag vet från den yngre brodern vare sig på Lisas kropp eller hennes tillhörigheter.
2015-08-16, 14:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om bilarna hade kört närmaste vägen till Martorp, via säteriet, en väg som litauerna kände till, hade vittnet inte sett dem på den plats GT:s karta visar.
Nej, men vägen via säteriet har tidigare varit avhängig redovisade - men ej bekräftade - LH-fynd. Från litauernas synvinkel kan den här senaste vägen (innehållande en kringmanöver) ha varit att föredra eftersom de då inte behövde passera sina grannar.
Senast redigerad av letsdoit 2015-08-16 kl. 14:29.
2015-08-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Kan du ge oss en teori om hur DNA från MGM hamnat på LHs tillhörigheter?
Enligt uppgifter från ett uttalande, när en människa går lämnas det massor av DNA i fotspåren och på saker och ting.
Sedan gäller det endast att ha tillräckligt bra teknologi, för att framkalla en DNA sekvens.
Därför kan man påstå att på de här sakerna som tillhörde Lisa fanns också mycket andra DNA men nu var man kanske endast intresserad av DNA från litauerna.
DNA är endast till nytta om man kan sätta in det i ett sammanhang.
Där sakerna som tillhörde Lisa, var det massor med folk som gick där, därför området var inte avspärrat, även cafeet var öppet när Lisa söktes och en handske som tillhörde Lisa hittades av en privatperson i närheten av cafeet.
Om det här stämmer att DNA kan hamna på det sättet på saker, blir beviset mot litauern NB vad gäller DNA på Lisas saker av ringa värde.
Enligt uppgift skall NB:s DNA finnas endast på saker som fanns i närheten av cafeet.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-16 kl. 14:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in