2015-08-16, 14:27
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Det som inte finns i svenska media enl mig:
1. Journalisten säger så: "Åklagaren uttalar till SVENSKA MEDIA att det finns DNA på BO´s kropp.” (har ni upptäckt sådan info i svenska media? tacksm för länken då )
2. Journalisten säger att IB har jobbat på samma Cafeteria som LH under aktuella tidpunkten. (???)
3. Litauiska utrikesministern säger att konsuln hade ett möte med MGM: MGM har inte uppgivit några klagomål gällande försvaret och nuvarande livskonditionerna. (typiskt litausikt: klaga bakom ryggen men nästan aldrig officiellt) Ministern säger att litauiska myndigheterna VILL hålla kontakter med MGM, försvaret, åklagaren. (min egna uppfattning att utrikesministern behöver vissa att myndigheterna ger någon omsorg till sina medborgare men det verkar så att de inte gör jättemycket).
4. MGM´s mor bekräftar att IB befinner sig i Litauen hos sina föräldrar i Visaginas. IB har inte lämnat ngn information till media el ngn annan person enl morsan.
5. Hustrun av den yngre uttalar sig ganska emotionellt. Säger att familjen inte får ngn info alls, Litauiska myndigheterna hjälper ingenting för att få ngt besked, att de inte har fått ngn officiell info alls om sina anhöriga. (låter så att situationen för de anhöriga på riktigt är mycket desperat)
Tack vad bra!
Nej ingen sådan uppgift (det fetade) har förekommit i svensk media, så det lär handla om missförstånd. Möjligen.
2015-08-16, 14:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det låter som att litauerna visade vägen till Martorp - vilket då skulle kunna tyda på att de åtminstone känner till vad som hänt samt att det är två bilar inblandade i LH:s försvinnande. - Drar man ut linjen ytterligare så är det tänkbart att de två bilarna från början sammanträffat vid kaféet/ladan; således ligger en affärstransaktion nära till hands.

http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/ (se bild 1 av 3)

Om det stämmer att denna (röda?) bil skulle ha kört den vägen som anges i Expressen, ja då passerar bilen enbart 3 eller 4 fastigheter, en av dessa fastigheter är AJs son GJs egendom:

http://www.merinfo.se/foretag/THV-Global-AB-5565649836/2k1n6wc-fp8k

HÅKAN JONSGÅRDEN, GUM
531 95 KÄLLBY

(för bara några veckor sedan kunde man hitta personen GJ på denna adress på hitta.se men har sedan tagits bort, så nu är det bara hans firma THV Globa* AB (*=l) som är skriven på adressen)

http://www.merinfo.se/foretag/THV-Global-AB-5565649836/2k1n6wc-fp8k

Om vittnet som sett MGMs bil är GJ, ja då undrar jag hur pålitlig det vittnesmålet är.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-08-16 kl. 14:42.
2015-08-16, 14:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Det som inte finns i svenska media enl mig:
1. Journalisten säger så: "Åklagaren uttalar till SVENSKA MEDIA att det finns DNA på BO´s kropp.” (har ni upptäckt sådan info i svenska media? tacksm för länken då )
2. Journalisten säger att IB har jobbat på samma Cafeteria som LH under aktuella tidpunkten. (???)
3. Litauiska utrikesministern säger att konsuln hade ett möte med MGM: MGM har inte uppgivit några klagomål gällande försvaret och nuvarande livskonditionerna. (typiskt litausikt: klaga bakom ryggen men nästan aldrig officiellt) Ministern säger att litauiska myndigheterna VILL hålla kontakter med MGM, försvaret, åklagaren. (min egna uppfattning att utrikesministern behöver vissa att myndigheterna ger någon omsorg till sina medborgare men det verkar så att de inte gör jättemycket).
4. MGM´s mor bekräftar att IB befinner sig i Litauen hos sina föräldrar i Visaginas. IB har inte lämnat ngn information till media el ngn annan person enl morsan.
5. Hustrun av den yngre uttalar sig ganska emotionellt. Säger att familjen inte får ngn info alls, Litauiska myndigheterna hjälper ingenting för att få ngt besked, att de inte har fått ngn officiell info alls om sina anhöriga. (låter så att situationen för de anhöriga på riktigt är mycket desperat)

Svaret på punkt 1 kanske går att finna i punkt 3. Det är möjligt att MGM i sitt möte med den litauiske konsuln berättat vad förhörsledarna konfronterat honom med. Och så har uppgiften om DNA-fynd på BO's kropp spridits vidare till litauisk media. Hypotes.
2015-08-16, 14:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Isf har han ju följt med enbart som sällskap. Det finns ju inget DNA vad jag vet från den yngre brodern vare sig på Lisas kropp eller hennes tillhörigheter.

Frågan är vad analyser i bilen gett, om de fått svar på nåt sådant nu?
Hämtad i panik kan givetvis handla om råd via ett hysteriskt: vad fan gör jag nu?! Samma sak i ett efterförlopp. Denne behöver ju varken ha haft henne i sin bil eller vidrört nåt.
Hittar de inte ett dugg i hans bil så behöver de väl reda ut vem som äger den andra bilen för att analysera den.
2015-08-16, 14:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
[url]/.../ Om vittnet som sett MGMs bil är GJ, ja då undrar jag hur pålitlig det vittnesmålet är.
Alla vittnesmål måste naturligtvis granskas ur olika aspekter.
2015-08-16, 14:47
Medlem
Tamborinos avatar
Det har påpekats om och om igen här i tråden , men vissa fattar bara inte !
Litauernas Silverfärgade bil är en FORD GALAXY och inget annat , suck .
2015-08-16, 14:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Isf har han ju följt med enbart som sällskap. Det finns ju inget DNA vad jag vet från den yngre brodern vare sig på Lisas kropp eller hennes tillhörigheter.

Han kan ju ha bistått genom att till exempel hålla vakt vid Martorp, för att inte tala om att utgöra ett rådgivande stöd. Hur som helst, två bilar säger mig att något oplanerat hände, till exempel en olyckshändelse, gärningspersonen ringer efter hjälp.

Inte alls säkert att den häktade är den som stötte på Lisa först, kan ha varit hans fru.
2015-08-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Svaret på punkt 1 kanske går att finna i punkt 3. Det är möjligt att MGM i sitt möte med den litauiske konsuln berättat vad förhörsledarna konfronterat honom med. Och så har uppgiften om DNA-fynd på BO's kropp spridits vidare till litauisk media. Hypotes.

Yppandeförbudet gäller alla inkl. politikerna.
2015-08-16, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han kan ju ha bistått genom att till exempel hålla vakt vid Martorp, för att inte tala om att utgöra ett rådgivande stöd. Hur som helst, två bilar säger mig att något oplanerat hände, till exempel en olyckshändelse, gärningspersonen ringer efter hjälp.
Inte alls säkert att den häktade är den som stötte på Lisa först, kan ha varit hans fru.

Vad menar du med olyckshändelse?
2015-08-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frågan är vad analyser i bilen gett, om de fått svar på nåt sådant nu?
Hämtad i panik kan givetvis handla om råd via ett hysteriskt: vad fan gör jag nu?! Samma sak i ett efterförlopp. Denne behöver ju varken ha haft henne i sin bil eller vidrört nåt.
Hittar de inte ett dugg i hans bil så behöver de väl reda ut vem som äger den andra bilen för att analysera den.

NB sitter häktad för mord på LH. För mig betyder det att han avsiktligt har dödat henne. Ringer man verkligen till sin bror i panik då och ber om hjälp?
2015-08-16, 14:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du med olyckshändelse?

Med olyckshändelse i det här fallet menar jag en händelse som skadar Lisa och som inte är uppsåtlig. Gärningspersonen kan ha kört i hög fart runt husknuten just som Lisa stod bredvid mopeden och höll på ett dra på sig sina handskar efter att ha sms:at.

Lisas kollegor såg ingen när Lisa rundade hörnet, Lisa sms:ar, därefter händer något, jag tror att den som stötte på Lisa gjorde det just när hon hade sms:at och var i begrepp att sätta sig på mopeden.

EDIT;Uppgifter gällande trions bil gör gällande att minst en av dem är kapabel att framföra fordon på ett uppseendeväckande och fort sätt, någon av dem brukar kanske köra fort överallt.
Senast redigerad av OY 2015-08-16 kl. 15:05.
2015-08-16, 14:59
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt uppgifter från ett uttalande, när en människa går lämnas det massor av DNA i fotspåren och på saker och ting.
Sedan gäller det endast att ha tillräckligt bra teknologi, för att framkalla en DNA sekvens.
Därför kan man påstå att på de här sakerna som tillhörde Lisa fanns också mycket andra DNA men nu var man kanske endast intresserad av DNA från litauerna.
DNA är endast till nytta om man kan sätta in det i ett sammanhang.
Där sakerna som tillhörde Lisa, var det massor med folk som gick där, därför området var inte avspärrat, även cafeet var öppet när Lisa söktes och en handske som tillhörde Lisa hittades av en privatperson i närheten av cafeet.
Om det här stämmer att DNA kan hamna på det sättet på saker, blir beviset mot litauern NB vad gäller DNA på Lisas saker av ringa värde.
Enligt uppgift skall NB:s DNA finnas endast på saker som fanns i närheten av cafeet.
Detta har väl Hamilkar avfärdat några gånger i tråden...
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in