2015-02-02, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad sägs om denna?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/78668/swedbank-robur-sweden-high-dividend

För hög avgift tycker jag. Du gör bättre i att bygga en egen liten fond med aktier, du kan ju kika på fondens innehav t.ex och börja där.

Vill du ha en fond av bekvämlighets skäl, kika på Avanza Zero och Nordnets superfonder ist som är avgiftsfria.

Mvh
Senast redigerad av letarriktning 2015-02-02 kl. 01:43.
Citera
2015-02-02, 13:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letarriktning
För hög avgift tycker jag. Du gör bättre i att bygga en egen liten fond med aktier, du kan ju kika på fondens innehav t.ex och börja där.

Vill du ha en fond av bekvämlighets skäl, kika på Avanza Zero och Nordnets superfonder ist som är avgiftsfria.

Mvh
Medveten om den höga avgiften. Men visst... Klart bättre plocka själv. Tänkte om man Bata var ute efter utdelare så ett bekvämt sätt att få dem..
Citera
2015-02-02, 13:52
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letarriktning

Mvh

Med en avkastning på över 30% kanske en hög avgift inte gör så mycket?
Citera
2015-02-13, 11:18
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Vilken tacksam fråga när jag precis postat en tråd om en sådan aktie, nämligen ework (FB) Aktie: Ework

Utdelningen 2014 till nuvarande aktiekurs (45 kr) blir med största sannolikhet 2.5 kr, dvs 5.6% direktavkastning. Men tickar troligtvis upp till 3 kr 2015 dvs 6.7%.

Historisk direktavkastning

2013: 2.5 kr (med snittkursen 39 kr var direktavkast.= 6.4%)
2012: 2.5 kr (med snittkursen 36 kr var direktavkast.= 6.9%)
2011: 1.85 kr (med snittkursen 34 kr var direktavkast.= 5.4%)
2010: 1.15 kr (med snittkursen 28 kr var direktavkast.= 4.1%)
2009: 0.75 kr (med snittkursen 22 kr var direktavkast.= 3.4%)
2008: 1.10 kr

Jag ville bara uppdatera mitt eget utdelningstips i tråden då ework bestämt sig för att göra en extrautdelning på 2 kr. Det betyder att utdelningen i maj blir (2kr+2.5kr) = 4.5 kr.

Dvs direktavkastningen är 8.7% nu vid nuvarande aktiekurs 52 kr.

Då kan vi uppdatera listan också:

2014: 4.5 kr (med snittkursen 52 kr blir direktavkast.= 8.7%)
2013: 2.5 kr (med snittkursen 39 kr var direktavkast.= 6.4%)
2012: 2.5 kr (med snittkursen 36 kr var direktavkast.= 6.9%)
2011: 1.85 kr (med snittkursen 34 kr var direktavkast.= 5.4%)
2010: 1.15 kr (med snittkursen 28 kr var direktavkast.= 4.1%)
2009: 0.75 kr (med snittkursen 22 kr var direktavkast.= 3.4%)

Jag tror min egen gissning på utdelning 3 kr nästa år är lite lågt räknat.
Senast redigerad av Hartarbete 2015-02-13 kl. 11:25.
Citera
2015-02-15, 14:22
Medlem
927s avatar
gillar inte att man behåller den ordinarie utdelningen. att man väljer göra en extrautdelning är ju trevligt men förstår inte varför, dom hade väl inga exit/reavinster den här gång? den kan ju tas bort helt i nästa bokslut. trodde själv på 3 kr men jag tror inte nån hade klagat på 3,25 och typ 3,75 nästa år
Citera
2015-02-15, 19:25
Medlem
padrons avatar
Tror det är helt rätt med en utdelningsportfölj i dessa tider med obefintliga räntor. Jag har själv köpt en del it-konsulter som tex Acando, KnowIT, Softronic och några till som nog kan dra iväg 10-20% innan kupongen dras. Att det till stor del är privatpersoner som handlar i dessa aktier gör att värderingen blir sekundär och alla stirrar sig istället blinda på yielden. Förutsatt att inte hela börsen kollapsar känns det rätt safe.
Citera
2015-02-15, 20:58
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
gillar inte att man behåller den ordinarie utdelningen. att man väljer göra en extrautdelning är ju trevligt men förstår inte varför, dom hade väl inga exit/reavinster den här gång? den kan ju tas bort helt i nästa bokslut. trodde själv på 3 kr men jag tror inte nån hade klagat på 3,25 och typ 3,75 nästa år

Säg att man nästa år vill dela ut 3 kr eller 3.5 kr eller vad det blir, då kan man säga att man höjt utdelningen till 3 kr. En utdelning på 4.5 kr som sedan sänks till 3 kr trots att vinsten ökat, skapar potentiellt jättemycket förvirring. En extrautdelning bör behandlas som sådan pedagogiskt vilket man också gör. Bolaget (ework) genererar bra med cash och nu har det samlat på sig en del, då man tidigare bara delat ut 75% av vinsten, som inte gör någon nytta då bolaget växer bra (organiskt) utan pengar.

Det känns lite som det sker en smygförändring av utdelningspolicyn till 100% av vinsten. Det är ju iofs inget man behöver störtgråta över ifall så skulle ske.
Citera
2015-02-22, 13:02
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Säg att man nästa år vill dela ut 3 kr eller 3.5 kr eller vad det blir, då kan man säga att man höjt utdelningen till 3 kr. En utdelning på 4.5 kr som sedan sänks till 3 kr trots att vinsten ökat, skapar potentiellt jättemycket förvirring. En extrautdelning bör behandlas som sådan pedagogiskt vilket man också gör. Bolaget (ework) genererar bra med cash och nu har det samlat på sig en del, då man tidigare bara delat ut 75% av vinsten, som inte gör någon nytta då bolaget växer bra (organiskt) utan pengar.

Det känns lite som det sker en smygförändring av utdelningspolicyn till 100% av vinsten. Det är ju iofs inget man behöver störtgråta över ifall så skulle ske.

jag har inte påstått att dom skulle höja den ordinarie till 4,50. dom hade kunnat välja 3+1,50. nästa år till 3,50. nu känns det mera om att dom är rädda för att höja den ordinarie, varför förstår jag inte men det hela gör mig skeptisk
Citera
2015-02-22, 22:17
Medlem
Coca Cola och HM är en bra början. Finns många fler, Lundbergs, Telia, SHB, Investor, Castellum, Pepsi, Etc.

Att enbart kolla på direktavkastningen är ibland dåligt, det finns en orsak till att ett företag har hög direktavkastning i sina stamaktier. Den orsaken brukar vara att det är dålig tillväxt eller att det kan finnas andra risker.

Ett exempel på en bra aktie som har låg direktavkastning är Lundbergs som har en bra tillväxt och därigenom ger ökat värde för aktieägarna.

Det är även bra om utdelningarna ökar, exempelvis Coca Cola som höjt sin utdelning varje år de senaste 50 åren eller nåt sånt. Företag som höjer utdelningen måste givetvis även öka sin vinst motsvarande samt inte ha för stor utdelning i förhållande till vinsten.

Vinst per aktie ska vara större än utdelningen, gärna dubbelt så stor vinst per aktie så kan utdelningarna fortsätta även under ett dåligt år.

Fundera även på när du ska göra exit, dvs när ska du sälja? Om du satsar på utdelningsaktier kan det vara t ex om företaget sänker sin utdelning, då säljer du dessa.
Citera
2015-02-22, 22:21
Medlem
En bra länk som handlar om utdelningsinvestering.

http://www.dividendgrowthinvestor.com/
Citera
2015-08-16, 06:15
Medlem
några uppdaterade tips för sommaren 2015?
Citera
2015-08-16, 13:19
Medlem
Jag jobbar på att sätta ihop en mycket stark utdelningsportfölj.

Mina krav hittills är minst 3% i direktavkastning, minst 10 år i rad med höjd utdelning varje år samt högst ~70% i dividend payout ratio. Dessa krav innebär att utdelningen är tämligen säkrad för en tid framöver. Jag funderar på att ha några krav på vinstökning eller dividend growth i % också men jag har inte kommit så långt.

Endast Johnson & Johnson och Castellum har jag hittat som uppfyller dessa krav. Det finns en del andra aktier som exempelvis Novo Nordisk, Novartis m.fl. men de är för dyra just nu vilket gör att direktavkastningen är under 3%. I Novo Nordisks fall är jag osäker på om den någonsin kommer upp i 3%, det kan dröja lång tid. Jag tar gärna emot tips på andra aktier som uppfyller alla dessa krav just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in