2015-08-15, 21:24
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag tror att du missbedömer situationen lite. Om till exempel Moderaterna hade gjort exakt samma kampanj som den SD just gjorde tror jag inte reaktionerna hade blivit särskilt stora. Kampanjen var ju inte så utmanande i sig utan det handlade mer om att vissa tycker det är otroligt utmanande att SD över huvud taget tillåts annonsera.
Det hade blivit ungefär lika stora. Innan SD så var M skrikvänsterns värsta fiende.
2015-08-15, 23:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det hade blivit ungefär lika stora. Innan SD så var M skrikvänsterns värsta fiende.
Så är det & det kändes tidigare som om Reinfeldt var det tidigare mobboffret som hittat en ny stackare att putta ut framför vargflocken för att själv slippa undan mer mobbing.
2015-08-15, 23:30
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Arbetet med Partimodellen 2.0 fortsätter. Det har dock visat sig vara en större utmaning än jag trodde, och som alltid när man är beredd att ompröva det man trodde man visste blir frågorna snabbt fler än svaren, och man kan lätt känna sig lite vilsen. Modellen kommer nog bli utmärkt för att i detalj studera respektive partis förlopp mellan valen 2010 och 2014, men när det gäller perioden efter valet 2014 och framåt är det svårare att veta.

Några funderingar/slutsatser kring att analysera opinionen:
  • 10 000-kronorsfrågan för opinionsundersökningar: När mätningar av opinionen ändrar sig, om vi bortser från slumpmässiga fel, är det förändringar av den faktiska opinionen eller OIs metoder som är orsaken?
  • OI systematiska fel är troligen allt annat än konstanta över tid. Flera klassiska OI verkar tex varit ganska bra på att mäta SD precis efter valet 2010 för att gradvis bli mer eller mindre usla. Ipsos, Novus, SCB, Sifo, och Skop visar alla detta beteende. Min gissning är att de också skulle varit ganska ok på att mäta SD efter valet 2014 om det inte vore för att SD växt kraftigt under hösten/vintern efter valet.
  • Pga resonemanget ovan är resultaten från "gamla" Partimodellen bitvis tveksamma då den antar konstanta systematiska fel samtidigt som den använder en ganska stor andel data från perioden innan valet 2014 (då flera OIs fel var som värst). Jag tror att den (i viss mån) överdriver både över- och under-skattningar.
  • De så kallade web-panel-OI har tendenser till att periodvis överskatta SD.
  • United Minds verkar ha gjort någon slags metodförändring för SD ca 800 dagar efter valet 2010. Detta sticker ut lite.
  • 7-klövern må svettas över SDs framfart, men jag kan garantera er att även OI svettas. Att SD med sin historiska mätproblematik verkar växa så det knakar precis efter valet gör att viktning med avseende på valbeteendet återigen blir ett svagt verktyg. Och de internetbaserade OI lär vara lika oroliga för deras metoder också.

Progress report för PM2.0:
  1. Datainläsning och formatering
  2. Formulering av modell
  3. Kalman filter
  4. Parameterestimering
  5. Smoothing
  6. Visualisering
  7. Generalisering och automatisering

1. 100%
2. 75%
3. 90%
4. 90%
5. 0%
6. 50%
7. 10%

Liten teaser: Filtrering av SDs data från valet 2010 till nu med någorlunda rimliga parametrar. Ankaret, SCBs PSU, samt valet 2014 syns med stora blåa cirklar.
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-08-15 kl. 23:33.
2015-08-16, 00:09
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Franz har för övrigt signat upp i YGs panel för att göra en fältstudie i hur deras OU går till. Fick nyss svara på hur jag har röstat och tänker rösta (och jag tror tråden vet vad svaret på den frågan är) samt, bland annat, vad jag tycker om DÖ och svensk mjölkproduktion.

Vad är trådens erfarenhet, får man ytterligare frågor om partisympati i efterföljande undersökningar om man svarat SD eller har dom redan tillräckligt många?
2015-08-16, 00:48
Medlem
Det skall väl komma en ny SIFO-undersökning nu i natt? Någon skrev här i tråden att den publiceras 16 Augusti i SvD och GP. Den brukar finnas på nätet sent på kvällen, men de släpper den kanske först framåt morgonen denna gången? Inizio / Sverige Tycker publicerade en attitydundersökning om viktigaste politiska frågor i Aftonbladet på lördagen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21246091.ab Ställde inte Inizio samtidigt frågor om partipreferenser? Då kanske den också kommer idag. Det blir lagom till Löfvens tal i Vasaparken i Stockholm i eftermiddag.
2015-08-16, 00:51
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Det skall väl komma en ny SIFO-undersökning nu i natt? Någon skrev här i tråden att den publiceras 16 Augusti i SvD och GP. Den brukar finnas på nätet sent på kvällen, men de släpper den kanske först framåt morgonen denna gången? Inizio / Sverige Tycker publicerade en attitydundersökning om viktigaste politiska frågor i Aftonbladet på lördagen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21246091.ab Ställde inte Inizio samtidigt frågor om partipreferenser? Då kanske den också kommer idag. Det blir lagom till Löfvens tal i Vasaparken i Stockholm i eftermiddag.
Det var nog jag som skrev det. En normal månad borde Sifo komma nu men som Crispy Creem så riktigt påpekat blir det ofta en förskjutning i augusti så Sifo kommer antagligen på söndag om en vecka. Om inte så kommer den i natt.
2015-08-16, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Franz har för övrigt signat upp i YGs panel för att göra en fältstudie i hur deras OU går till. Fick nyss svara på hur jag har röstat och tänker rösta (och jag tror tråden vet vad svaret på den frågan är) samt, bland annat, vad jag tycker om DÖ och svensk mjölkproduktion.

Vad är trådens erfarenhet, får man ytterligare frågor om partisympati i efterföljande undersökningar om man svarat SD eller har dom redan tillräckligt många?
Jodå, det tror jag inte du behöver oroa dig för. Jag själv uppgav också SD första gången jag blev tillfrågad, och med jämna mellanrum dyker det upp en ny undersökning kring partisympatier. Så oroa dig inte, men som någon skrev häromdagen. Det är mycket andra undersökningar från yougov också, ointressanta. Men det blir du varse
2015-08-16, 08:09
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75

Min gissning, som respondant hos yg, är att det kan gå lång tid mellan de tillfällen jag tillfrågas.
Jag tror att de vill att jag gör flera marknadsförfrågningar innan jag "belönas" med en politisk ou.
ofta kommer den politiska delen i eller efter en marknadsundersökning.
Det kan vara ett såll emot de vilka enbart vill påverka ou den här vägen.
2015-08-16, 10:55
Medlem
Släpps SIFOs siffror innan Stefan Löfvens tal? Svd har rubrik om SD-siffror och budgetkrav pressar Steffe! http://www.svd.se/sd-siffror-och-budgetkrav-pressar-lofven/om/sverige
2015-08-16, 11:01
Medlem
andersaanderssonas avatar
Det ska bli intressant att se.

Om en slakt på IKEA.

Betyder något eller är betydelselöst.

Liksom de styrandes och polisens intention om att skydda mörkerkrafterna men inte svenskarna.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-08-16 kl. 11:06.
2015-08-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Släpps SIFOs siffror innan Stefan Löfvens tal? Svd har rubrik om SD-siffror och budgetkrav pressar Steffe! http://www.svd.se/sd-siffror-och-budgetkrav-pressar-lofven/om/sverige
Det vore konstigt tycker jag, för om man tittar när SIFO har publicerat siffror tidigare år (som inte är riksdagsvalår) så ser det ut såhär:
2013-08-25
2012-08-27
2011-08-21
2009-08-23
2008-08-24
2007-08-19
Här kan du kolla själv: http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern
2015-08-16, 12:46
Medlem
Jag har en tanke avseende de undersökningar som förväntas presenteras i slutet av augusti.
Låt oss säga att vissa av opinionsinstituten då har gjort både en mätning i juli och en i augusti, fast julimätningen aldrig presenterades. Låt oss då säga att SD t ex ökat med 2 procentenheter mellan deras junimätning och deras opublicerade julimätning och sen bara 0,5 procentenheter mellan deras opublicerade julimätning och den augustimätning som nu presenteras.
Här finns det kanske en möjlighet för intellektuellt ohederliga nyhetsmedier att lägga fram det hela som att SD ökat med 0,5 procentenheter istället för 2,5 procentenheter som de ju ökat med sedan den senast publicerade undersökningen, dvs junimätningen. Detta vore ju en dålig idé om man vill maximera klicken på sina artiklar, men för det nyhetsmedium där agendasättandet är viktigare än lönsamheten kanske detta vore en idé för att skademinimera en aning och minska sensationen en mycket stor ökning för SD innebär?

För övrigt så tror jag stenhårt på en ovanligt stor ökning för SD i opinionsundersökningarna nu i augusti beroende på en mängd uppmärksammade händelser på senare tid. Tänker först och främst på bandwagon-effekten efter rekordet i Sentio, tiggerikampanjen i tunnelbanan samt knivmorden på ikea.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in