2015-08-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Rebellerna är ena snillen på att skruva ihop avancerad krigsutrustning av gamla ölburkar, buntband och tuggummi, helt utan hjälp från några östliga grannar givetvis. Nu har de svetsat ihop telekrigsutrustning som ser precis ut som Rysslands allra senaste utrustning. Vilket sammanträffande!

http://www.svd.se/putins-nya-supervapen-skrammer-nato/om/varlden
Jag tror knappast att Ryssland avslöjar sina senaste vapensystem i ett skitkrig som inte är deras. Det är nog mest oroliga människor som ringer runt då granater viner omkring för att varna anhöriga så systemen går ner. Samma med övrig radiotrafik, det blir ju en jäkla aktivitet i etern och har man skitsystem så har man. Våta fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
- Farligt för ortodoxa kristna? Endast 8% är katoliker och 2% protestanter i Ukraina, resten är ortodoxa (katoliker längst bort i västspetsen)....Kyiv är staden där ryskortodoxa kristendomen grundades, ryska skriftspråket skapades, första ryska lagen infördes, första ryska krönikan skrevs kring år 1000. Den ortodoxa patriarken satt i Kyiv efter Konstantinopels fall. Det enda hot mot kyrkan i Ukraina historiskt kommer från ryskt håll då man vill sätta rysk patriark som överhuvud, under Sovjetunionen stängde man också ner ukrainska kyrkor till förmån för nya ryska.

Vad ryssarna försöker göra i den uppkomna situationen när imperiet har förlorat sina religiösa rötter i Kyiv är att ta makten i kyrkan bäst man kan. Man vill att den ryska patriarken ska vara över den ukrainska, osv. I Kyiv finns många kyrkor och kloster från kring 1000-1200 och mängder med religiösa reliker osv. Nere på Krim i ryska händer finns nu den gamla grekiska/byzantiska ruinstaden Herssoness som något tidigare var kristet än Kyiv. Ryssarna satte en rysk präst att bli chef över museumet, i klart syfte att förvanska historien, att Moskva är nåt slags centrum för universum. Det finns tom direktiv från Putin att historieböcker ska innehålla alla möjliga skrönor, tex att Jerusalem var ryskt osv.
Ja, du ser vad du kan. Visst har ryssarna haft och har en starkt inflytande i Ukraina och Kiev på många plan. Det är bara nationalister i västra Ukraina som inbillar sig att dom har mer gemensamt med länder i väst.
Jag tycker du tydligt visar med den texten att religon är ett känsligt kapitel i Ukraina just nu, samt sanningen och oliktänkande. Hur var det nu, vilka filmer hade förbjudits nu av Kiev?
2015-08-15, 18:31
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Ja, du ser vad du kan. Visst har ryssarna haft och har en starkt inflytande i Ukraina och Kiev på många plan. Det är bara nationalister i västra Ukraina som inbillar sig att dom har mer gemensamt med länder i väst.
Jag tycker du tydligt visar med den texten att religon är ett känsligt kapitel i Ukraina just nu, samt sanningen och oliktänkande. Hur var det nu, vilka filmer hade förbjudits nu av Kiev?

(Ukrainare/Kyiv+vitryssar+Novgorod)=Kyiv Rus har haft historiskt enormt inflytande på det senare Ryssland och inte tvärtom. Mellan 800-1200 var Kyiv (och Novgorod) huvudstäder, inte förrän 1600 dominerar Moskva. I Kyiv kristnades Kyiv Rus, första ryska krönikan skrevs, första ryska lagen infördes och ryska skriftspråket. Kyiv är alltså den kulturella vaggan. Religionen är inte alls ett känsligt kapitel, utan vem som ska styra över den - Moskva eller Kyiv?

Bara det att Moskva är egentligen underordnat Kyiv religiöst sett. Moskva imperiet tål ju inte detta utan försöker blanda sig. Den ryska dubbelörnen är en sådan maktbluff som ryska Romanovs på 1700-talet började använda, symbolen kommer från byzantiska riket och man använder den för att hävda byzantiska rötter. Men det var i Kyiv patriarken satt efter Konstantinopel föll.

Ryssland är kulturellt i övrigt from 1200-tal väldigt påverkat av den totalitära och barbariska mongolkulturen (euroasiatisk), medan Kyiv Rus kan sägas ha varit 100% europeiskt dessutom med rötter både från vikingar och grekisk byzantiska riket. Motsättningarna fanns alltså redan på 1200-talet mellan Kyiv/Novgorod och Moskva.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-08-15 kl. 19:02.
2015-08-15, 19:15
Medlem
Citat:
Jag tror knappast att Ryssland avslöjar sina senaste vapensystem i ett skitkrig som inte är deras. Det är nog mest oroliga människor som ringer runt då granater viner omkring för att varna anhöriga så systemen går ner. Samma med övrig radiotrafik, det blir ju en jäkla aktivitet i etern och har man skitsystem så har man. Våta fantasier.

Jaha. Så du menar alltså på fullt allvar att civila i separatisområdena har ett helt världsunikt telefonsystem som använder militära radiofrekvenser istället för de frekvenser som är standardiserade för mobil och trådlösa telefoner i resten av världen?

Dessutom ska dessa telefoner då ha en sändareffekt som måste vara minst 100 gånger högre än vad som normalt i resten av världen.

Som avslutning ska de både sända på VHF och UHF samtidigt. Det har det aldrig funnits en mobiltelefon som har gjort.

Av någon udda anledning känns inte din teori helt realistisk.
2015-08-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
(Ukrainare/Kyiv+vitryssar+Novgorod)=Kyiv Rus har haft historiskt enormt inflytande på det senare Ryssland och inte tvärtom. Mellan 800-1200 var Kyiv (och Novgorod) huvudstäder, inte förrän 1600 dominerar Moskva. I Kyiv kristnades Kyiv Rus, första ryska krönikan skrevs, första ryska lagen infördes och ryska skriftspråket. Kyiv är alltså den kulturella vaggan. Religionen är inte alls ett känsligt kapitel, utan vem som ska styra över den - Moskva eller Kyiv?

Bara det att Moskva är egentligen underordnat Kyiv religiöst sett. Moskva imperiet tål ju inte detta utan försöker blanda sig. Den ryska dubbelörnen är en sådan maktbluff som ryska Romanovs på 1700-talet började använda, symbolen kommer från byzantiska riket och man använder den för att hävda byzantiska rötter. Men det var i Kyiv patriarken satt efter Konstantinopel föll.

Ryssland är kulturellt i övrigt from 1200-tal väldigt påverkat av den totalitära och barbariska mongolkulturen (euroasiatisk), medan Kyiv Rus kan sägas ha varit 100% europeiskt dessutom med rötter både från vikingar och grekisk byzantiska riket. Motsättningarna fanns alltså redan på 1200-talet mellan Kyiv/Novgorod och Moskva.
Du är kunnig. Ja båda länder har nog haft sina perioder av inflytande på varandra och det är ju det jag menar, Ukraina har mer gemensamt med Ryssland än västra Europa. Ja, jag vet att Ukrainare i väst hatar det och gör allt för att övertyga alla andra om motsatsen. Det är därför är jag av uppfattningen att en delning av landet kommer att vara bäst om inte detta hat och den vridna nationalismen sjunker undan och ger plats för dialog. Om inte, vad ska dom då göra för att utrota det ryska ur sitt samhälle och "åter" bli "100% europeiskt"? kommer EU att vara med på det?

Nåja, vikingarna var ju i Ryssland och sådde säd med och har väl oss att tacka för lite vackra, blåögda blonda kvinnor. Totalitära och barbariska mongolkulturen? Skulle det vara värre än det vi haft i Europa?
2015-08-15, 21:50
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Du är kunnig. Ja båda länder har nog haft sina perioder av inflytande på varandra och det är ju det jag menar, Ukraina har mer gemensamt med Ryssland än västra Europa. Ja, jag vet att Ukrainare i väst hatar det och gör allt för att övertyga alla andra om motsatsen. Det är därför är jag av uppfattningen att en delning av landet kommer att vara bäst om inte detta hat och den vridna nationalismen sjunker undan och ger plats för dialog. Om inte, vad ska dom då göra för att utrota det ryska ur sitt samhälle och "åter" bli "100% europeiskt"? kommer EU att vara med på det?

Nåja, vikingarna var ju i Ryssland och sådde säd med och har väl oss att tacka för lite vackra, blåögda blonda kvinnor. Totalitära och barbariska mongolkulturen? Skulle det vara värre än det vi haft i Europa?

Varken Ukraina eller EU har ställt villkor att Ryssland är totalt uteslutet i relationen, men först måste Ukraina ha självständighet och accepteras som sådant av Ryssland. SÅ fungerar det alltid. Se bara på finländarna, "vi är inte ryssar men heller inte svenskar". Efter det är konstaterat kan man bygga grannrelationer. Ett problem är att Moskva genomgående fuskar sig till saker, man har en hel del påhittad historia och genomgående använder propaganda, provocerar och falsifierar. Till slut börjar lögnen leva, till slut slår den tom fantasifullt knut på sig själv.

Som del i grekisk-byzantisk-romersk historia, har Kyiv Rus liksom det övriga Europa importerat fundament för demokrati, kunskap, skriftspråk, moral osv. Muscovy(Moskva) var bara ett fjärran län längst bort i Mongolimperiet och utkanten av Kyiv Rus. Men jämfört med Kyiv är det endast i Moskva ledaren utropat sig till både Khan (som mongolska ledare, ryske fursten Alexander Nevskij gifte sig med Batu Khans dotter, barnbarn till Djinghis Khan) och Tsar(=kejsare, Ceasar), vilket säger tillsammans med byzantiska dubbelörnen att man både är det 3:e Rom, Romarrikets arvtagare (efter Rom och Konstantinopel) och Mongolriket på en och samma gång. Detta är bakgrunden till ett extremt imperietänkande och kolonialism i kombination med mongolkulturens antidemokratiska och brutala synsätt. Ryssland har ALDRIG haft demokrati någonsin. I Moskva pratar man än idag om sig själv som det 3:e Rom. - Vad är Putin om inte en modern Khan/Tsar?

Egentligen är Moskva bara det 2:a Kyiv, så konflikten handlar mest om fastställa den ryska identiteten, att ryssarna måste klä av sig sina lögner, falskhet och påhittade historia och börja bete sig som "vanligt folk"....
Senast redigerad av birgerkungen 2015-08-15 kl. 22:03.
2015-08-15, 23:09
Medlem
Citat:

En T-14 Armata stridsvagn blev utslagen av ukrainska styrkor vid slaget om Debaltseve.
S-1 Pantsir används av rebellerna i Ukraina och har skjutit ner ukrainska robotar.
9M133 Kornet har använts mot ukrainska stridsvagnar.
T-90 stridsvagnar siktades så sent som igår i Donetsk.

Vill du att jag ska fortsätta?

Dessa vapensystem används endast av Ryssland och inget annat land och är det nyaste man har att tillgå. Ryssarna använder alltid sina nya vapensystem i strid om möjligt för att utvärdera effektivitet och svagheter. I Georgien gjorde man likadant.

Varför köpa en ny bil utan att provköra den?
2015-08-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Dessa vapensystem används endast av Ryssland och inget annat land och är det nyaste man har att tillgå. Ryssarna använder alltid sina nya vapensystem i strid om möjligt för att utvärdera effektivitet och svagheter. I Georgien gjorde man likadant.

Varför köpa en ny bil utan att provköra den?
Småskaliga krig som i Ukraina är utmärkta tillfällen att testa och leta fel hos nya vapen. Ryssarna testar nog det mesta man har i lager.
2015-08-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
nä men vilken överraskning, du kan alltså inte få fram någon gps störare heller alltså.
Då har du alltså inte kunnat störa vare sig slagfältsradion, ledningssystemen eller gps.

Det verkliga skälet är att sådana störsystem kräver specialtillverkad militär elektronik som inte finns att köpa löst och separatistområdena har ingen fungerande elektronikindustri heller så de kan
inte tillverka heller.

Nu var det ju frågan om störningsskydd i GPS mottagaren på marken och inte en krypterad signal från satelliten vilket är två helt olika saker.

Kunskap är bra att ha. Att ha förmågan att läsa på är ännu bättre.
Eftersom du nämnde det så utgår jag från att flera länder har fått chansen att titta på de T72B3 som har tagits från separatisterna (senaste verkligt operativa vagnen i Ryska armen). Man har även stött på RPG-30 plus naturligtvis sambandssystemen från de fordon de ryska fallskärmsjägarna körde i Ukraina
Varför utgår du ifrån att jag tror mig vara expert på militära radiosystem? Militär GPS vet jag inget om mer än att det finns så det är väl bara att gratulera Ukraina som då har störsäkra GPS-mottagare och dig som vet allt om systemen. Jag trodde dom mest var beroende av sina mobiltelefoner för positionering och ledning eftersom dom är så förbannat dåligt utrustade men det är väl möjligt att USA utrustat dom rejält under "vapenvilan".

Jag har tillräcklig kunskap att veta att det är teoretiskt möjligt att störa ut radio, GMS, GPS och övrigt, även militär, och framför allt gammal utrusting som jag tror Ukraina har. Bara viljan finns och den brukar finnas i krig och varför skulle dom inte ha kunskapen i östra Ukraina? dom är ju inte bönder direkt.

Specialtillverkad militär elektronik? och vad skulle det vara? Finns det inte att köpa signalprocessorer, logik, FPGA, kondensatorer, resistorer, spolar och allt möjligt även i östra Ukraina eller Ryssland? Ebay, Aliexpress?

Sen utesluter jag inte möjligheten att Ryssland bistår men avancerad hjälp, jag ser det bara som dumt att avslöja sina förmågor.

Det började med:
Citat:
Jag tror knappast att Ryssland avslöjar sina senaste vapensystem...
Herregud, inte konstigt att dom flesta håller sig undan denna tråd!
2015-08-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Småskaliga krig som i Ukraina är utmärkta tillfällen att testa och leta fel hos nya vapen. Ryssarna testar nog det mesta man har i lager.
Det gör dom nog säkert men diskret och i liten skala för att inte avslöja för mycket om deras senaste teknik. USA gör ju likadant. Att blotta sig helt så att NATO kan korrigera brister vore dumt så jag tror det är enklare system i bruk i stor skala, kanske hemgjorda eller från Ryssland, vem vet? En här hade ju en god ide att sätta störsändare på drönare men det går väl heller inte att köpa eller bygga i östra Ukraina?
2015-08-16, 00:04
Medlem
Citat:
Varför utgår du ifrån att jag tror mig vara expert på militära radiosystem? Militär GPS vet jag inget om mer än att det finns så det är väl bara att gratulera Ukraina som då har störsäkra GPS-mottagare och dig som vet allt om systemen.

Så du vet alltså inte vad som ska störas, hur man gör eller vad som krävs men du kan slå fast att det var mest mobiltelefoner som stod för störningen.

I verkligheten så använder inte civil och militär radio samma frekvenser.

Citat:
Jag trodde dom mest var beroende av sina mobiltelefoner för positionering och ledning eftersom dom är så förbannat dåligt utrustade men det är väl möjligt att USA utrustat dom rejält under "vapenvilan".
förvisso kan man använda telefonen som gps men man föredrar fordonsmonterade mottagare just för att de är lite mer pålitliga. Sen brukar i princip alla mottagare (inkl telefoner) ta både GPS och Glonass (den ryska varianten). Glonass var ju Sovjetisk standard så sådana ärvde man redan då.

Ett annat alternativ är tröghetsnavigering (se tex Svenska försvarets POS-2) Fördelen med dessa är att de absolut inte går att störa (minus atombomb ungefär)
Den klassiska kartan och kompassen är faktiskt klart gångbara också (även de svårstörda)

Citat:
Specialtillverkad militär elektronik? och vad skulle det vara? Finns det inte att köpa signalprocessorer, logik, FPGA, kondensatorer, resistorer, spolar och allt möjligt även i östra Ukraina eller Ryssland? Ebay, Aliexpress?
Högeffektkomponenterna främst. Standardkomponenter hittar du utan problem men standardkomponenter pallar inte de effekter som krävs för avståndsstörning. Att bygga en förstärkare på säg 2kw som ska klara VHF frekvenser är inte enkelt. Sen ska den antingen kunna sända så frekvensbrett så den tar hela bandet eller klara över 100 frekvensbyten i minuten och det vet jag inga standardkomponenter som fixar och då har jag ändå förenklat bort kravet på rörligt fältbruk.

Står man still för länge med en störsändare så är man i princip garanterad en tung granat i skallen.

Är det jag som ger eldprioriteringen så är fi art (inklusive dess radarsystem prio 1). Und och störsystem prio 2). Staber, trupper och vanliga fordon får vänta lite

Edit: litet förtydligande runt elddoktrin
Senast redigerad av mace2442 2015-08-16 kl. 00:27.
2015-08-16, 00:23
Medlem
Citat:
En här hade ju en god ide att sätta störsändare på drönare men det går väl heller inte att köpa eller bygga i östra Ukraina?

Det går definitivt att göra och man vinner två saker direkt. Med en störsändare på en UAV så är den automatiskt rörlig och blir svårare att slå ut. Den andra vinsten är att man får upp sin antenn högt vilket är bra eftersom man kommer över hinder som annars blockerar störningen

Det var plussidan, två rediga utmaningar är sändareffekt och antenner.

Vi behöver ju fortfarande samma sändareffekt som ett landbaserat system. Tex 1kw för ett VHF störsystem. Dels måste vi ha en uav som orkar bära vikten av störsystemet och sen ska den då ha en motor med en generator som orkar leverera all el som krävs

utmaning nummer två är antennerna. Vi vill ju absolut att störningen är riktad mot fienden hela tiden oavsett hur UAV:n flyger. Milt sagt lite dumt om man stör sina egna när man svänger runt.

Sen har man alltid en tredje utmaning när det gäller UAV:er. Hur förhindrar man att motståndaren stör ut styrsignalen till UAV:n? USA "fuskar" när det gäller större UAV:er - de pratar direkt med satelliterna med riktade antenner på ovansidan
2015-08-16, 01:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
GPS, har du hört om störsändare för det? Ok, jag kan vara snäll och ge dig en länk då så slipper du söka.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/radio/article249368.ece

Vill du ha några länkar där du kan köpa störsändare också?
Du ska inte skriva att människor är efterbliven, stackare.
Du påstod att det berodde på överbelastning pga. överanvändning av mobiltelefonnätet, jag ser inte direkt att du visar att så är fallet. Min kommentar om efterblivenhet kvarstår tills du lyckats hosta upp något som liknar bevis. Ni ryssar brukar tyvärr inte klara det något vidare så jag förväntar mig inget mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in