Helt rimligt med gårdagens nedgång efter Torsdagens spekulationer om Samsung. FPCs marknadsandel runt 50% och prognos runt 2,2mdr tillät inte Samsung, lägg sen till att många kopplat senaste prognoshöjningarna som att man fått en väldigt stor kund vilket inte heller känns rimligt då samtliga order innehållit alla sensorer ur bolagets produktportfölj. Det hade varit intressant ifall det kom en order på endast EN sensor, då förstår man att det hade gällt något specifikt men senaste prognoshöjningarna har varit pga Googles Android stöd som tillverkarna väntat på. Därför var det kraftigt köpläge när det stod klart runt 100kr.
Nu är det inte ÅR, MÅNADER eller VECKOR kvar tills bolaget går ifrån "förhoppningsbolag" till vinstmaskin. Det är endast 3 vardagar kvar!!!!
För egen del väntar jag ivrigt på att få färska siffror som jag vill få bekräftat, får jag rätt värden blir jag överlycklig(blir inte lika glad längre över kursuppgången, vill se uppgång på ny information som man kan glädjas över). Omsättningsprognosen för Q3 är den mest intressanta eftersom det då går att utläsa årets totala omsättning på ett ungefär men även marginalerna är intressanta.
Nedan siffror hoppas jag vi får se:
Omsättning för Q2: ~390mln
Marginaler: Ökning
Rörelsekostnader: ~75-80mln
Resultat: 50-70mln
Prognos för Q3: Över 800mln(om så blir har vi en säker prognoshöjning att vänta)
Dom här siffrorna vill man som långsiktig inverterare se men jag är tämligen övertygad om att marknaden inte bryr sig nämnvärt mer än att det står "VINST RESULTAT" och då lär det köpas, marknaden är inte särskilt inläst i detaljerna och speciellt inte journalisterna..
Personligen kommer jag ligga inne med rubbet vid stängningen den 19/8 men är siffrorna mycket under mina förväntningar kommer jag säkra en hel del vinst efter den stora uppgången senaste tiden.
Kommer hålla mig i skuggan nu tills rapport då det kan/bör bli uppgång under kommande dagar och så här pass nära inpå vill jag inte rekommendera köp till kortsiktiga efter en uppgång på ca 40-50% sedan jag ansåg kraftigt köpläge pga FA+TA.
Nu hoppas vi på det bästa.
Lycka till och njut av sommarvärmen