Citat:
Den sortens intuition (som också kan kallas tyst kunskap eller implicit kunskap) är oerhört värdefull och många viktiga beslut och avgöranden fattas av oss på basis av sådant. Den som arbetar med människor i utsatta situationer och har normala känselspröt lär sig t ex snart att fånga upp signaler om att någon är psykiskt labil och skulle kunna utgöra ett potentiellt hot. Då ska man vara ytterst försiktig.
Det svåra är att vi inte har några riktigt bra verktyg att skilja äkta magkänslor från falska - de där vi bara får för oss saker inom områden vi inte alls behärskar.
Jag tvivlar dock inte en sekund på att erfarna, duktiga poliser har en mycket god magkänsla för när människor uppträder misstänkt. De kan till skillnad från andra säkert också i hög grad skilja på när ett nervöst och svårbegripligt beteende beror på att någon bara är stressad eller kanske har en lite märklig personlighet och när det faktiskt är något som osar katt. Utan att exakt kunna peka på VAD det är som gör att de klarar det. Någon 100%-ig träffsäkerhet tror jag däremot inte man ska räkna med. Men det ska bli väldigt intressant att (förhoppningsvis) få reda på exakt vad det var som fick patrullen att reagera.
Det svåra är att vi inte har några riktigt bra verktyg att skilja äkta magkänslor från falska - de där vi bara får för oss saker inom områden vi inte alls behärskar.
Jag tvivlar dock inte en sekund på att erfarna, duktiga poliser har en mycket god magkänsla för när människor uppträder misstänkt. De kan till skillnad från andra säkert också i hög grad skilja på när ett nervöst och svårbegripligt beteende beror på att någon bara är stressad eller kanske har en lite märklig personlighet och när det faktiskt är något som osar katt. Utan att exakt kunna peka på VAD det är som gör att de klarar det. Någon 100%-ig träffsäkerhet tror jag däremot inte man ska räkna med. Men det ska bli väldigt intressant att (förhoppningsvis) få reda på exakt vad det var som fick patrullen att reagera.
Jag har själv skrivit uppsats om ämnet för att det är intressant.
Just hotfull arbetssituation är ett mycket bra exempel där det kan vara rent avgörande för utgången. Bedömande av beteende - att kunna snappa upp att nåt är på gång. Samma sak när det gäller att nån uppfattas skum/mysko/suspekt. Är det sen kombinerat med ett område där det inte ska befinna sig nån obehörig för tidpunkten så börjar man nog rynka på pannan gällande uppgifterna och vill kolla upp det hela.