2015-08-15, 11:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den sortens intuition (som också kan kallas tyst kunskap eller implicit kunskap) är oerhört värdefull och många viktiga beslut och avgöranden fattas av oss på basis av sådant. Den som arbetar med människor i utsatta situationer och har normala känselspröt lär sig t ex snart att fånga upp signaler om att någon är psykiskt labil och skulle kunna utgöra ett potentiellt hot. Då ska man vara ytterst försiktig.
Det svåra är att vi inte har några riktigt bra verktyg att skilja äkta magkänslor från falska - de där vi bara får för oss saker inom områden vi inte alls behärskar.
Jag tvivlar dock inte en sekund på att erfarna, duktiga poliser har en mycket god magkänsla för när människor uppträder misstänkt. De kan till skillnad från andra säkert också i hög grad skilja på när ett nervöst och svårbegripligt beteende beror på att någon bara är stressad eller kanske har en lite märklig personlighet och när det faktiskt är något som osar katt. Utan att exakt kunna peka på VAD det är som gör att de klarar det. Någon 100%-ig träffsäkerhet tror jag däremot inte man ska räkna med. Men det ska bli väldigt intressant att (förhoppningsvis) få reda på exakt vad det var som fick patrullen att reagera.

Jag har själv skrivit uppsats om ämnet för att det är intressant. Just hotfull arbetssituation är ett mycket bra exempel där det kan vara rent avgörande för utgången. Bedömande av beteende - att kunna snappa upp att nåt är på gång. Samma sak när det gäller att nån uppfattas skum/mysko/suspekt. Är det sen kombinerat med ett område där det inte ska befinna sig nån obehörig för tidpunkten så börjar man nog rynka på pannan gällande uppgifterna och vill kolla upp det hela.
2015-08-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det Fredman beskriver låter relevant i mitt tycke - det som skiljer den erfarne från en nyexad valp är just intuition som kommer genom arbetslivserfarenhet. En erfaren kan (oftast) jobba på ett annat mer avslappnat sätt vilket gynnar den intuitiva känslan dvs ger en förmåga att jobba bortom regelverket, bortom tunnelseende - bortom boken. Samma ses i vården, vid trauma eller sjukdomstillstånd: Anspänning i ett visst skede, ett visst område. Små iakttagelser, förvarningar, aningar, är observant i kombination med erfarenhet - läs intuition.
*Gillar magkänsla*

Visst är det så och det är inget man kan läsa sig till utan det byggs upp genom erfarenheter under ett längre yrkesliv.
Yes, gillar magkänsla.
2015-08-15, 12:14
Moderator
blomvattnares avatar
Visst kan magkänsla vara värdefullt. Det var t.ex så dubbelmördaren Snälle-Bengt åkte fast.
Magkänsla betraktas ofta på ett hånfullt sätt i trådar här i Aktuella brott. Och visst, när "vanliga skribenter" uttalar sig om sin magkänsla på ett svepande sätt känns det inte så särskilt stabilt när det inte är känt huruvida skribenterna har någon irl-erfarenhet av att med gott resultat gå på sin magkänsla, men när erfarna poliser får en magkänsla kan det nog vara av intresse att följa denna magkänsla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15123708.ab
2015-08-15, 12:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Detta kanske är en onödig utvikning, men jag blev lite nyfiken på vad begreppet "gripa" egentligen täcker in enligt Rättegångsbalken och Polislagen. Jag kan ha missuppfattat detta, men i Polislagen finns en hänvisning till RB 24 om häktning och anhållande där ordet "gripa" används. Anhållande förutsätter att det finns någon form av anledning att misstänka att en person kan vara inblandad i ett brott på något vis, right? Däremot används inte ordet "gripa" vad jag kan förstå om polisens rätt att med tvång medta personer till förhör enligt RB23:8 respektive att låta hämta person till förhör (RB23:7)

Jag förstår att en person som inte på något vis misstänks för brottet faller under RB23 om personen av något skäl konstrar och inte vill samarbeta. Men för en som misstänks, finns det egentligen någon praktisk skillnad i att använda RB23 eller RB24? Polisen kan ju använda tvång i bägge fall och ett anhållande innebär ju inte att polisen måste meddela en formell brottsmisstanke? Sen vet jag förstås att ett anhållande ger polisen/åklagaren rätten att hålla kvar personen längre än en inhämtning till förhör, men det där kan väl också ändras "på polishuset" om man vill? (Dvs någon medtas till förhör enligt RB23 och blir senare anhållen enligt RB24 för att fakta tillkommit som ger skäl att delge misstanke.

Som påpekats tidigare, så ger "hämtning till förhör" upp till 12 timmars frist med att anhålla personen ifråga. I de flesta fall innebär detta att man (polisen) hinner kontrollera någon utsaga om var man befunnit sig eller kontakta något vittne som kan intyga något. I andra fall kan det innebära att en misstanke klarnar och blir mer konkret (så var det nog i detta fall).

Men det går ju att bokstavstolka ordet "gripande" lite hårdare än vad jag gjort, och då talar vi om ett interimistiskt anhållande enligt RB24:7, dvs den gripande personen är rimligt säker på att anhållande kommer att bli följden (eller någon av de andra gripandeskälen - bar gärning eller efterlyst - där givetvis även poliser är "envar").

Lagstödet för att frihetsberöva den som skall förhöras finns i RB 23:7, lagstödet för att göra ett gripande utan anhållandebeslut finns i RB24:7 - alldeles riktigt.

Jag tror alltså att de inblandade uppträtt på ett skumt sätt, polis på platsen har haffat dem och sedan har åklagaren (eller polisbefälet) tittat i lagboken och bestämt att de inhämtade nog mest kallats till förhör, på ett aktivt och proaktivt sätt.
2015-08-15, 12:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisen kallade det att de hämtades till förhör, och att de greps senare på stationen. Jag antar att för det första behövs ingen misstanke om brott, men däremot för det andra. Har jag rätt?

Det man (minimum) har är grundad anledning att tro att den man vill förhöra har något att berätta. Sedan ges möjligheter att ta in personen omedelbart och med tvång, men då krävs ytterligare, starkare skäl.
2015-08-15, 12:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du kanske missförstår:
I skede ett handlar det ofta om ett gripande på en ganska svag (men inte totalt tagen ur luften, givetvis) misstanke, något som polisen har rätt att göra. Därefter kan misstanken (kan misstänkas) antingen bortfalla, varvid man får gå hem, eller stärkas.
I det här fallet stärktes givetvis misstankarna omgående när MGM och hans släktingar gripits (hämtats till förhör säger en del, jag kallar detta för gripande - det finns inget valfritt i detta).
Därefter förhör man den som kan misstänkas och i många fall stärks misstanken (misstanke meddelas, grundad misstanke) och efter en fortsatt undersökning finner man antingen skälig misstanke (och häktar, i ett sådant här fall) eller inte, varvid den misstänkte släpps.
Det är alltså inbyggt flera kontrollpunkter när bovar sätts på häkte.
Att fråga sig om man kanske har en bov framför sig gör poliser på en daglig basis...

Håller med dig i sak, men förutom gripande och anhållan så kan första häktning vara grundat på relativt lågt beviskrav/rättslig sak om vederbörande inte ertappas med fingrarna i syltburken. Det ser man ju via frisläppandet som skett.
Man väntar väl in analyssvar och kombinerar troligen med att vederbörande inte ska försvåra utredningen, undanröja bevis, förhindra brott eller inte riskera fly och gömma sig men det ska givetvis inte fortgå i evigheter. Åklagaren lär behöva prestera framöver i processen.
2015-08-15, 12:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig i sak, men förutom gripande och anhållan så kan första häktning vara grundat på relativt lågt beviskrav/rättslig sak om vederbörande inte ertappas med fingrarna i syltburken. Det ser man ju via frisläppandet som skett.
Man väntar väl in analyssvar och kombinerar troligen med att vederbörande inte ska försvåra utredningen, undanröja bevis, förhindra brott eller inte riskera fly och gömma sig men det ska givetvis inte fortgå i evigheter. Åklagaren lär behöva prestera framöver i processen.

Det är riktigt. En serie (om)häktningar innebär (vanligen är väl bäst att säga) att bevisläget stärkts. Det finns också kollusionsfara, flyktfara och identitetsutredning som häktningsskäl, och i de flesta fall åberopas de två första skälen i den första häktningen.
2015-08-15, 12:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst kan magkänsla vara värdefullt. Det var t.ex så dubbelmördaren Snälle-Bengt åkte fast.
Magkänsla betraktas ofta på ett hånfullt sätt i trådar här i Aktuella brott. Och visst, när "vanliga skribenter" uttalar sig om sin magkänsla på ett svepande sätt känns det inte så särskilt stabilt när det inte är känt huruvida skribenterna har någon irl-erfarenhet av att med gott resultat gå på sin magkänsla, men när erfarna poliser får en magkänsla kan det nog vara av intresse att följa denna magkänsla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15123708.ab

Det är absolut en egenskap som inte ska beskrivas i nedvärderande termer/föraktas eller förringas. I en akut situation kan det vara helt avgörande för utgången när man arbetar med människor och det handlar att antingen vara ute i god tid, helst minuter/sekunder före beroende på situation och att ha förmågan att reagera öht. Nåt är suspekt. Nåt får varningsklockor att ringa. Nåt fångar uppmärksamheten. Fight or flight baseras på denna reaktion i en mer primitiv form.
2015-08-15, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är riktigt. En serie (om)häktningar innebär (vanligen är väl bäst att säga) att bevisläget stärkts. Det finns också kollusionsfara, flyktfara och identitetsutredning som häktningsskäl, och i de flesta fall åberopas de två första skälen i den första häktningen.

Japp - exakt vad jag ville förtydliga. Utfallet ser vi sen - guilty of first degree eller oskyldig.
Eller skyldig och frisläppt vilket vore vedervärdig om det är en rutten förundersökning, men det tror jag inte.
2015-08-15, 13:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja nånting hade man på MGM redan från början. Jag minns inte exakt turerna nu men när första häktningen skedde så behövde rätten ett klargörande angående den yngre brorsan medan den äldre häktades direkt utan krusiduller. Då kan man ju fundera på vad som hinner framkomma på tre dygn?

Mitt fetade.
Det var vid hovrättsförhandlingen (överklagandet av häktningen) som domstolen ville ha ett klargörande angående den yngre brodern. Det hade alltså hunnit gå tio dygn.
2015-08-15, 13:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(...)
Det svåra är att vi inte har några riktigt bra verktyg att skilja äkta magkänslor från falska...

Jag tvivlar dock inte en sekund på att erfarna, duktiga poliser har en mycket god magkänsla för när människor uppträder misstänkt.
(...)

En brasklapp för att magkänslor kan bygga på fördomar måste in här.
Om polisen, som det verkar i detta fall, har den förutfattade meningen att GM finns i området, kommer de att reagera särskilt starkt på avvikande beteenden hos just personer i området.
Det kan beskrivas som ett tunnelseende i så fall, tvärt emot vad någon annan skrev.
2015-08-15, 13:39
Medlem
lady-listigs avatar
Fy fan vad segt det går i utredningen! Stackars Lisas familj och anhöriga :-( Man vet väl fortfarande inte motivet?? Hur hon dog och om 35 åringen är skyldig?? Känns som detta fall kommer ta en evighet innan det kan lösas...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in