2015-08-15, 01:12
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanningen
Kan vi börja här. På vilket sätt vill ålänningar ha med finland att göra?

Rada upp exempel tack!

Vad jag kan komma på är att vissa studerar i Finland, men jag tycker fler verkar studera i Sverige och att dessa verkar bli fler.

Sverige är ju också mer moderna, ett större utbud, bättre priser, ligger närmare europa, har svenska som språk, många universitet, en framtid i landet osv..

Vad har man för utsikter som ålänning i Finland?

Du har inga som helst utsikter i Finland med din inställning.
Citera
2015-08-15, 01:22
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Länken styrker det jag tidigare påstått, att de skatter vi betalar in går tillbaka till oss. Att sedan staten betalar omkostnaderna för statliga funktioner som självstyrelsen hanterar, exempelvis polisväsendet anser jag inte kan räknas som "ekonomiskt stöd" då ett polisväsendet behöver upprätthållas lik förbannat.

Jag frågar ännu en gång vad det är du inte förstår med att våra skattepengar tar en helt onödig omväg via Finland? Jag har inte lustigt att betala sannfinländarnas socialbidrag, varför ett eget skattesystem vore att föredra.

Men nej, vi på fastlandet skjuter till extra pengar för eran självstyrelseapparat. Så länge ni är under finskt styre kan du inte påstå att "era" skattepengar tar en onödig omväg via Finland. Alla finländare betalar skatt till samma stat vare sig ni ålänningar vill betala för någon finnes socialbidrag eller vi på fastlandet vill betala för att några inavlade svenskar på några gudsförgätna kobbar i Östersjön ska få ha sin självstyrelseapparat.
Två ålänningar skriver i två olika trådar om Åland och ingenting man svarar er verkar gå fram. Jag vet inte vad mer jag kan göra.
Citera
2015-08-16, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Vad är det för obildat med att säga att Åland har hört till Finland sedan medeltiden genom att ha hört till Åbo (som ligger i Finland) stift? Åland fortsatte efter 1809 då Sverige förlorade Finland att vara en del utav storfurstendömmet Finland och efter Finlands självständighet har Åland som bekant fortsatt att höra till Finland. Det här är ju ingenting jag själv har hittat på. Säger Herman Lindqvist någonting annat eller?
Jag upprepar mig, ni är svenskar under finskt styre. Det rör inte mig i ryggen om Åland skulle övergå till att bli ett svenskt landskap men det skulle väl förstås inte heller smaka. Ni är 28000 svenskar strandsatta på några kobbar i Östersjön och behöver verkligen inte någon egen stat.
Jag har varit på Åland och det är vackert under sommaren men miserabelt efter att turistsäsongen tagit slut. Jag har inte några planer på att göra vidare fältstudier.

Vad anser du om finnområden i norra Sverige? Borde de tillfalla Finland?

Enkelt, vad har det praktiskt med saken att göra i realiteten. Ingenting. Är man vettig i huvudet lämnar man över det som inte är sitt helt enkelt. Varför är turistssäsongen miserabel när den tagit slut? Vilka finnområden?
Citera
2015-08-16, 02:05
Medlem
Citat:
Men nej, vi på fastlandet skjuter till extra pengar för eran självstyrelseapparat. Så länge ni är under finskt styre kan du inte påstå att "era" skattepengar tar en onödig omväg via Finland. Alla finländare betalar skatt till samma stat vare sig ni ålänningar vill betala för någon finnes socialbidrag eller vi på fastlandet vill betala för att några inavlade svenskar på några gudsförgätna kobbar i Östersjön ska få ha sin självstyrelseapparat.
Två ålänningar skriver i två olika trådar om Åland och ingenting man svarar er verkar gå fram. Jag vet inte vad mer jag kan göra.

Ditt språk påminner rätt mycket av de nedlåtande toner som man ständigt hör. Det du inte verkar begripa att det är rätt många finnar som flytt från Finland till Sverige. Jag undrar vem som är inavlad. Fast då kommer man också till finnars solidaritet.. dessa finnar läggs i samma hög som bögar, svartskallar, eller oliktänkande i vanlig ordning.
Citera
2015-08-16, 02:07
Medlem
Citat:
Du har inga som helst utsikter i Finland med din inställning.

du klarar inte av att besvara frågan... du vet att Finland praktiskt sett bara är en ockupationsmakt. Jag tycker inte ni ska gapa så mycket på ryssen när denne själ land från er...
Citera
2015-08-16, 08:48
Medlem
Frodo64s avatar
Citat:
Det som jag ser som ett hån är händelsförloppet: finnar flyttar in i svenska områden > majoriteten blir finsk > svensk service försämras >finlandssvenskar klagar > finnar tycker att vi gnäller och borde finna oss i att majoritetsspråket är finska.

Jag är inte intresserad av att hela Finland skall läsa svenska i skolan. Jag är intresserad av att svenskan skall vara stark regionalt. Men genom den inflyttning som förekommit, och fortfarande förekommer, så har svenska områden krympt.
Svenska borde vara obligatoriskt skolämne i alla historiskt svenska områden. Det är en myket liten del av Finlands totala yta men berör en ansenlig mängd invånare. Resten av Finland kan gott slippa. Men jag kan inte se finskans ställning i Sverige som jämförbar med svenskan i Finland.

Finnar bodde ju i det geografiska område som idag är Finland ett bra tag innan de moderna svenskarna bosatte sig i Södra Sverige.

Ja, Åland tillhör Finland men frågan är väl till vilken nytta. Det skulle vara bättre om Finland fick de områden som mer eller mindre är finska.
Citera
2015-08-16, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vilken jävla tur det var att Åland mot sin vilja slapp bli en del av Sverige.

Man kan ju se framför sig hur det hade sett ut:

Skatten hade varit högre, arbetslösheten dubbelt så hög, kriminella syrianska familjer hade styrt Mariehamn, medelinkomsten hade varit några procent lägre, skolresultaten hade varit katastrofalt låga, färre egna företagare på ön, Åland hade haft En kommun, samhällservicen hade varit sämre trots fler offentligt anställda, Ålänningarna hade inte haft råd att bo kvar efter att rika köpt upp strandtomter och byggt lyxvillor, det hade varit skräpigare och mera klotter, miljonprogrammet hade kommit till ögruppen på sjuttiotalet, andelen finsktalande hade varit betydligt större än nu, andelen ålänningar i behov av någon typ av statligt bidrag hade varit minst tre gånger högre.. m.m.

Just precis. De har ju fått behålla sin svenska kultur men sluppit det mesta som är negativt med Sverige idag. Så de hade tur trots allt!
Citera
2015-08-16, 17:49
Medlem
glimmandes avatar
Sammanfogat två snarlika trådar om Åland.

Vill Åland fortfarande vara svenskt?
Åland tillhör Finland

/Mod
Citera
2015-08-16, 22:19
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Enkelt, vad har det praktiskt med saken att göra i realiteten. Ingenting. Är man vettig i huvudet lämnar man över det som inte är sitt helt enkelt. Varför är turistssäsongen miserabel när den tagit slut? Vilka finnområden?

Min nedlåtande ton beror helt enkelt på att mitt tålamod börjar tryta.

Ska jag faktiskt behöva förklara för dig vad det praktiskt har med saken att göra?

Lämna över Åland till Sverige? Och varför är det inte en del utav Finland? Som sagt har det varit det sedan medeltiden. Jag har som jag sagt flera gånger inget problem med att Åland skulle bli ett svenskt landskap.
ÅLAND är en miserabel plats efter att turistsäsongen är slut. Du har själv beskrivit Mariehamn som en spökstad.

Vilka finnområden?! Tornedalen kanske? Visserligen har det gjorts försök till att försvenska dessa områden men det finns bra många kommuner där majoriteten är finskspråkiga. Borde tornedalen övergå till att bli ett finskt landskap? Eller en egen stat? Var bör gränsen mellan Sverige och Finland egentligen gå enligt dig?

Sedan kan du gärna berätta mer om dessa finnar som FLYTT Finland till Sverige?

Nej, Finland är inte en ockupationsmakt. Ni har rätt till ert språk, er kultur och eran självstyrelse. Jag fattar inte vad du egentligen gnäller om. Passar det inte så har du ditt hemland om du simmar åt väst. Hade Finland idkat någon form av rysstyre så hade ni ålänningar blivit tvångsförflyttade till något arbetsläger i lappland och så hade Åland befolkats utav finnar.

Tror du verkligen att Åland skulle ha det bättre under svenskt styre?
Citera
2015-08-16, 22:50
Medlem
Citat:
Min nedlåtande ton beror helt enkelt på att mitt tålamod börjar tryta.

Ska jag faktiskt behöva förklara för dig vad det praktiskt har med saken att göra?

Lämna över Åland till Sverige? Och varför är det inte en del utav Finland? Som sagt har det varit det sedan medeltiden. Jag har som jag sagt flera gånger inget problem med att Åland skulle bli ett svenskt landskap.
ÅLAND är en miserabel plats efter att turistsäsongen är slut. Du har själv beskrivit Mariehamn som en spökstad.

Vilka finnområden?! Tornedalen kanske? Visserligen har det gjorts försök till att försvenska dessa områden men det finns bra många kommuner där majoriteten är finskspråkiga. Borde tornedalen övergå till att bli ett finskt landskap? Eller en egen stat? Var bör gränsen mellan Sverige och Finland egentligen gå enligt dig?

Sedan kan du gärna berätta mer om dessa finnar som FLYTT Finland till Sverige?

Nej, Finland är inte en ockupationsmakt. Ni har rätt till ert språk, er kultur och eran självstyrelse. Jag fattar inte vad du egentligen gnäller om. Passar det inte så har du ditt hemland om du simmar åt väst. Hade Finland idkat någon form av rysstyre så hade ni ålänningar blivit tvångsförflyttade till något arbetsläger i lappland och så hade Åland befolkats utav finnar.

Tror du verkligen att Åland skulle ha det bättre under svenskt styre?

Starta en tråd om tornedalen eller något liknande så diskuterar vi det där.

Vidare, jag undrar varför du tycker åland är piss och hur har du upplevt det. Jag skulle mest vilja veta din "resa" i det hela.

"Men så kom år 1809, när Sverige förlorade hela Finland till Ryssland. Gränsen mellan våra länder drogs vid Torneälven och många som hamnade på den svenska sidan talade finska, och tvärtom. Men trots delningen fortsatte många finnar att flytta till Sverige. En del kom som arbetskraft, andra som politiska flyktingar undan det ryska styret.

Om vi hoppar fram en bit i historien hamnar vi i ett alldeles särskilt kapitel i både finsk och svensk historia. Det handlar om de finska krigsbarnen under andra världskriget. Runt 80 000 finska barn skickades då till Sverige för att klara sig undan Sovjetunionens anfall. Tyvärr blev det inte så enkelt för barnen som skiljdes från sina föräldrar under många år. När de skulle flytta hem igen var det inte alla som ville. Och tragiskt nog var det inte alla föräldrar som ville ha tillbaka sina barn. Runt 7000 av de barn som flyttats, stannade i Sverige för alltid.
De allra flesta som vi idag kallar sverigefinnar är varken ättlingar till medeltida skogsfinnar eller krigsbarn. De är istället barn eller barnbarn till de hundratusentals finländare som kom till Sverige under 1950- 60- och 70- talen. Under de årtiondena växte Sveriges industri så det knakade och fabrikerna skrek efter personal. Sveriges egen befolkning räckte inte till.

Samtidigt hade Finland en svår ekonomisk situation efter kriget, och det var ont om jobb. Många unga finländare valde då att flytta till Sverige, där det fanns arbete även för lågutbildade, och dessutom gott om moderna bostäder. De flesta hamnade i trakterna kring Göteborg och Stockholm.

I slutet av 2008 fanns det enligt SCB 436 000 personer födda i Finland eller med minst en förälder född i Finland, det vill säga sverigefinländare (sverigefinnar och sverigefinlandssvenskar). Räknar man in den tredje generationen (med minst en mor- eller farförälder född i Finland) uppgick antalet sverigefinländare till 675 000 personer. [3] Av dessa cirka 675 000 sverigefinländare (d.v.s. första-, andra- och tredjegenerationsinvandrare med rötter i Finland) skulle alltså antalet sverigefinnar uppgå till cirka 505 000 och antalet sverigefinlandssvenskar till cirka 170 000.
"
Citera
2015-08-17, 00:14
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Starta en tråd om tornedalen eller något liknande så diskuterar vi det där.

Vidare, jag undrar varför du tycker åland är piss och hur har du upplevt det. Jag skulle mest vilja veta din "resa" i det hela.

"Men så kom år 1809, när Sverige förlorade hela Finland till Ryssland. Gränsen mellan våra länder drogs vid Torneälven och många som hamnade på den svenska sidan talade finska, och tvärtom. Men trots delningen fortsatte många finnar att flytta till Sverige. En del kom som arbetskraft, andra som politiska flyktingar undan det ryska styret.

Om vi hoppar fram en bit i historien hamnar vi i ett alldeles särskilt kapitel i både finsk och svensk historia. Det handlar om de finska krigsbarnen under andra världskriget. Runt 80 000 finska barn skickades då till Sverige för att klara sig undan Sovjetunionens anfall. Tyvärr blev det inte så enkelt för barnen som skiljdes från sina föräldrar under många år. När de skulle flytta hem igen var det inte alla som ville. Och tragiskt nog var det inte alla föräldrar som ville ha tillbaka sina barn. Runt 7000 av de barn som flyttats, stannade i Sverige för alltid.
De allra flesta som vi idag kallar sverigefinnar är varken ättlingar till medeltida skogsfinnar eller krigsbarn. De är istället barn eller barnbarn till de hundratusentals finländare som kom till Sverige under 1950- 60- och 70- talen. Under de årtiondena växte Sveriges industri så det knakade och fabrikerna skrek efter personal. Sveriges egen befolkning räckte inte till.

Samtidigt hade Finland en svår ekonomisk situation efter kriget, och det var ont om jobb. Många unga finländare valde då att flytta till Sverige, där det fanns arbete även för lågutbildade, och dessutom gott om moderna bostäder. De flesta hamnade i trakterna kring Göteborg och Stockholm.

I slutet av 2008 fanns det enligt SCB 436 000 personer födda i Finland eller med minst en förälder född i Finland, det vill säga sverigefinländare (sverigefinnar och sverigefinlandssvenskar). Räknar man in den tredje generationen (med minst en mor- eller farförälder född i Finland) uppgick antalet sverigefinländare till 675 000 personer. [3] Av dessa cirka 675 000 sverigefinländare (d.v.s. första-, andra- och tredjegenerationsinvandrare med rötter i Finland) skulle alltså antalet sverigefinnar uppgå till cirka 505 000 och antalet sverigefinlandssvenskar till cirka 170 000.
"

Jag sa inte att Åland är piss. Det är en miserabel, död plats efter att sommarsäsongen är slut. Detta är min uppfattning av Åland som jag baserar på EN resa under hösten till Åland. Där fanns ingenting.

Ja, det var säkert en hel del finländare som flydde till Sverige efter att ryssen tog över. Jag skulle dock tro att det till största delen var finlandssvenskar som lämnade landet.

Och ja, jag känner till de finska krigsbarnen men där handlade det ju om att föräldrar skickade iväg sina barn undan kriget och inte om någon massflykt utav finnar härifrån.

Ej heller den stora utvandringsvågen efter kriget kan kallas för någon flykt.

Varför jag tog upp tornedalen var för att du hävdar att eftersom ni på Åland är svenskar så borde Finland ge bort Åland till Sverige och jag undrar då varför inte finntrakter i norra Sverige borde tillfalla Finland?
Följdfrågan var alltså var någonstans gränsen mellan Sverige och Finland bör gå? Jag kommer inte starta någon egen tråd för tornedalen och tycker heller inte att det går särskilt mycket utanför trådens ämne om man ser till var gränsen egentligen går mellan de två etniska grupperna svenskar och finnar. Det finns finnar som är under svenskt styre och det finns svenskar under finskt styre. Jag undrar varför det är ett så stort problem för er ålänningar, som återigen har eran självstyrelse, och om du tror att ni skulle ha det bättre som ett svenskt landskap?
Citera
2015-08-17, 02:16
Medlem
Skäl till varför åland skulle klara sig bättre med Sverige? Om vi säger allt är som det är och vi byter ut finska flaggan mot den svenska.

Åland skulle bli oerhört populärt. Det skulle strömma dit stora som små företag. Ön skulle leva upp och den här monopolsituationen som oftast är närvarande på Åland skulle försvinna helt.

Säg att du beställer en vagn från emmaljunga, så måste vagnen åka en sväng förbi finland och alla dessa onödiga led skulle försvinna i ett nafs. Man skulle slippa åka till Emmaljunga själv och hämta vagnen för slippa allt trams med finland...

Ålänningarna skulle ha en stat dit de kan vända sig. Inte en stad som skiter fullständigt i dem...

Ålänningar själva skulle upphöra att vara så tafatta.

Ålänningar skulle heja på rätt hockeylag =)? (fast det gör många redan)..

Jag skulle inte vilja se åland utan självstyrelse, inte för att jag tycker de sköter det särskilt effektivt utan att jag skulle inte vilja ha sveriges baksidor ens närma åland...

Det är bevämt med att vara 400 personer på en ö, ha en stor schysst sommarstuga med privat väg dit man kan verkligen säga "fuck off, du är på privat mark osv"... något man inte skulle kunna göra i Sverige...

I övrigt allt som redan händer på ön är ju oftast helt svenskt ändå. Ta bilparaden, alla jänkare är ju svenskregistrerade i princip, ta rock off... alla går dit för måns z osv... Ingen går dit för att det finns något finskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in