2015-08-14, 23:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Va? Varför skrev du hans namn här då jag förstår inte?
Läs härifrån: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-14, 23:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Gäller i jämförelse med andra EU-länder där Sverige hamnar i skamvrån tillsammans med Irland, Luxemburg och Rumänien. Se 5:15 in i filmen:
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H210227

Läsvärd debattartikel i GP ang kostnader för staten mm:
Citat:
"Utöver sannolika skäl skall åklagaren visa att åtgärden behövs för att säkra utredningen, förhindra fortsatta brott eller flykt av den misstänkte. Men - det viktigaste skälet finns inte bland dessa, särskilda häktningsgrunder. Det finns inte ens i lagtexten. Skälet är bekännelse; att den misstänkte genom cellvistelsen skall mjukgöras – förmås att ge upp sitt motstånd, erkänna brottet – ofta med förespeglingar om att celldörren då kommer att öppnas."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1006295-hogre-ersattning-till-oskyldigt-haktade

En debattartikel är ju naturligtvis inte opartisk, kan inte refereras till när det gäller kritik mot Sveriges häktningar från EU.

Men jag har också funderat kring detta ang "vår" MGM, att han inte har förhörts på två veckor. Tänkte också på att man kanske vill att han "mjuknar" och har haft en lång tid att fundera utan distraktioner.

Sorgligt nog tänkte jag detta, hoppas det inte är så!
2015-08-14, 23:56
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag bara undrar, varför satte ni (som deltog i MPS-söket) er i bilar och åkte till "byggnaden där männen blev gripna"? Vad skulle ni leta efter där?

Vi visste inte just i det tillfället att någon blivit gripen.
Det ryktades om att Lisa hade blivit hittad och sedan fick vi reda på att dom gripit dom.

Hela sökandet stannade upp när männen blev gripna.
Det var strax innan gryningen och vi hade knappt ätit eller druckit på hela dagen.

Om du har klagomål eller synpunkter på att vi avbröt sökandet så undrar jag vad du själv gjorde under tidpunkten när Lisa var försvunnen? var du själv på plats och sökte?

Jag åkte i flera dagar ifrån Göteborg till Lidköping där jag blev upphämtad och körd till sökområdet. vad gjorde du?
2015-08-14, 23:58
Medlem
Blir trött på alla omtag med nya "fantasier utan förankring"kring redan tagna omtag! Urvattnat!

Har det funderats på det snäva tidsfönstret när LH förvann,
alltså där arbetskamraterna går och lämnar LH kvar kring 1810 7 juni?
Har polisen undersökt möjligheten att få någon vittnesbörd av ett eller flera passerande fordon
av en iakttagelse kring caf'et ? Det är ju en hyfsat frekvent riksväg gissar jag! Tidsaspekten 1810-1830 typ. Här gäller ju att fånga korta förnimmelser som kan ge någorlunda bild av antal personer runt LH vid tidsintervallet. Kan vara ett långskott men även långskott kan hamna rätt!
2015-08-14, 23:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det ryktades om att Lisa hade blivit hittad och sedan fick vi reda på att dom gripit dom.

Det var strax innan gryningen och vi hade knappt ätit eller druckit på hela dagen.

Om du har klagomål eller synpunkter på att vi avbröt sökandet så undrar jag vad du själv gjorde under tidpunkten när Lisa var försvunnen? var du själv på plats och sökte?

Jag åkte i flera dagar ifrån Göteborg till Lidköping där jag blev upphämtad och körd till sökområdet. vad gjorde du?
Jag vill inte märka ord, bara förtydliga så det inte blir missförstånd. Du menar väl skymningen, på kvällen?

Bra jobbat med söket!
2015-08-15, 00:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man läser det som du citerar framgår det hur MrFold resonerar för att få fram siffran 75 %.

Men ur en mer generell numerisk diskussion, så är det givetvis så att sannolikheten för att till slut fällas för brott är vida större för de som häktats på sannolika skäl än för gemene man.

Det bör sägas in att den där statistiken, hur man än vrider och vänder på det, har sin grund i att de flesta mördare står offret nära/anhörig/bekant. Det hittas oftast ett lättare motiv att lyckas ringa in per automatik, för att sedan fälla i domstol, mot när en helt obekant mördar.
Förhörsfrågor/vittnesuppgifter gällande historik bedrivs på ett helt annorlunda vis. Motivet blir svårare att utröna (vid nekande).
NFC´s arbete är dock i det stora - detsamma.

Det är en ovanlig misstänkt som sitter häktad. Statistiken blir genomskinlig på det viset och siffror är inte applicerbart ur den synpunkten. Likaså paralleller mot andra fall där MGM har en historik med BO.
Å andra sidan bedrivs utredningen utifrån en på sannolika skäl misstänkt - oavsett främling/bekantskap. Här kan man applicera siffror, men med en tydlig reservation i innehållet i ovanstående.
2015-08-15, 00:13
Moderator
OYs avatar
Citat:

f

Trion greps väl för böveln innan midnatt, hur många groggar har du druckit ikväll, eller var du haschpåverkad den där fredagskvällen?

Klart som tusan att ni ville se lik och ond bråd död, det var väl därför ni begav er till trions bostad illa kvickt, ni hörde ryktet om att Lisa var hittad, istället för att nöja er med det och åka hem så sökte ni er till en plats där man kanske kunde få se något smaskigt, vad ska vi tro?
2015-08-15, 00:14
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag vill inte märka ord, bara förtydliga så det inte blir missförstånd. Du menar väl skymningen, på kvällen?

Bra jobbat med söket!

Stämmer! skymningen på kvällen hehe.
Runt en timma efter att vi kom till huset männen griptes vid så började det bli tydligt mörkt.

Alla som sökte visste att chansen att hitta henne vid liv sjönk lavinartat för varje timma som gick. Så ingen ville egentligen avbryta sökandet (Eller ens ta paus för att få i oss mat) men när energin tog slut och mörkret började krypa fram så tog åtminstone vår grupp beslutet att avbryta

Tydligen var vi inte dom enda. För efter en kort stund så surrade det med folk runt platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Häst och vagn då, eller?

Nej din mor bar mig på ryggen. Jävla pajas
2015-08-15, 00:16
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Trion greps väl för böveln innan midnatt, hur många groggar har du druckit ikväll, eller var du haschpåverkad den där fredagskvällen?

Klart som tusan att ni ville se lik och ond bråd död, det var väl därför ni begav er till trions bostad illa kvickt, ni hörde ryktet om att Lisa var hittad, istället för att nöja er med det och åka hem så sökte ni er till en plats där man kanske kunde få se något smaskigt, vad ska vi tro?

Innan midnatt ja det stämmer. Men det började fortfarande att skymma.
Tro vad du vill.... Om du tror att vi åkte ifrån gbg till lidköping för att leta efter en försvunnen flicka i dagar för att hitta ett lik så är du bara en sjuk människa. Sista inlägget jag besvarar ifrån dig.
2015-08-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ser ut som hon har munskyddet på hakan, hm..pratar hon i en diktafon? Jag kan tyvärr inte zooma nu.
Ja diktafon kan det vara. Den andra på bilden har en kamera runt halsen, så kanske att den ena fotade och den andra dikterade. På de andra bilderna du postade så ser jag ingen diktafon eller kamera hängandes runt halsen.
2015-08-15, 00:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Innan midnatt ja det stämmer. Men det började fortfarande att skymma.
Tro vad du vill.... Om du tror att vi åkte ifrån gbg till lidköping för att leta efter en försvunnen flicka i dagar för att hitta ett lik så är du bara en sjuk människa. Sista inlägget jag besvarar ifrån dig.

Jag tror alldeles säkert att ni hade för avsikt att söka efter Lisa, men när ni fick höra att hon var hittad åkte ni inte hem, ni sökte er till en plats där er nyfikenhet kunde stillas, för nyfikna var ni nog allt, annars hade ni åkt hem på studs och proppat magen full med mat och vatten, flickan var ju hittad, och hungriga och trötta var ni ju, det säger du själv.

Jag sa inte att ni sökte efter en flicka för att hitta ett lik, men när ni fick höra att hon var hittad så räckte inte det för er trots er hunger och trötthet, kanske kunde ni få en glimt av den försvunna Lisa, död eller levande. Inget att skämmas över, nyfikenhet är mänskligt, erkänn att ni inte alls var utsvultna och trötta, för det stämmer inte med hur ni agerade.
2015-08-15, 00:23
Medlem
Parkours avatar
Vill ni veta exakta tidpunkter när vi avbröt sökandet så kan ni söka på mina gamla inlägg i denna tråden. Jag skrev rätt flitigt på forumet för att hålla er uppdaterade efter sökandet.

Jag satt på gräset lutat emot ett träd efter att polisen satte upp avspärrningar. Det fanns absolut ingenting vi kunde göra i den situationen. Därför beslutade jag mig för att ta upp datorn ur väskan och skriva här och kontakta mina vänner som sökte i andra grupper om en eventuell hemfärd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in