2015-08-14, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Tro det eller ej. Men det är faktiskt sant.
Detta får mej att undra om advokaten verkligen är intresserad av att göra ett bra jobb.

Plantering av DNA står långt långt ner på min lista av tänkbart.
Så långt ner att det knappt existerar.
Källa tack på att mgm:s advokat har lanserat teorin om plantering! Jag bad om en källhänvisning och den har inte dykt upp ännu. Var framgår det att mgm:s advokat påstår att plantering har skett?
Senast redigerad av Zambora 2015-08-14 kl. 11:08. Anledning: txt
2015-08-14, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peppper
Är det uteslutet att förloppet av själva försvinnandet är det omvända?

Alltså att Lisa lurades in på gården? Vad jag förstår så måste hon passera Martorp på hemvägen (och såklart på vägen dit)..

Det går inte att utesluta någonting och ditt förslag är intressant. Vi vet inte var Lisa dödades, bara att det sägs att hon inte dödades där hon hittades. Och visst kan moppen flyttats tillbaka till cafèt.

När jag följde livesändningarna kan jag svära på att jag hörde en polis säga att hennes kropp misshandlats ordentligt för att få plats i det lilla utrymme hon hittades på. Det var innan yppandeförbudet infördes.
2015-08-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kastar du inte sten i glashus nu? Du är en mästare på att pådyvla folk åsikter som de inte har.

De långa häktningstiderna är ett problem som har påpekats internationellt, och vi kan i lisafallet troligen räkna med minst två månader till innan rättegång. Det innebär fyra månaders häktningstid med restriktioner, vilket är att jämföra med tortyr.

Du har rätt i att vi inte vet mycket om fallet, men vad beror det på? Åklagare brukar basunera ut viktiga framsteg. Åklagaren i vatchareeyamålet berättade tidigt om blodfyndet i bilen, ett avgörande bevis i rättegången, men något sådant har vi inte sett i det här målet. Det finns all anledning att tro att åklagaren inte har något att komma med som räcker till åtal, ännu mindre fällande dom. Hur länge kommer NB att få sitta häktad i så fall?

Ja ja ja.
Det var där det. Här gäller annat.
Och det är bra att det inte yppas för mycket ,så att ev vittnen påverkas.

Men visst är häktningstiderna lite väl långa kan tyckas.
2015-08-14, 10:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Kastar du inte sten i glashus nu? Du är en mästare på att pådyvla folk åsikter som de inte har.

De långa häktningstiderna är ett problem som har påpekats internationellt, och vi kan i lisafallet troligen räkna med minst två månader till innan rättegång. Det innebär fyra månaders häktningstid med restriktioner, vilket är att jämföra med tortyr.

Du har rätt i att vi inte vet mycket om fallet, men vad beror det på? Åklagare brukar basunera ut viktiga framsteg. Åklagaren i vatchareeyamålet berättade tidigt om blodfyndet i bilen, ett avgörande bevis i rättegången, men något sådant har vi inte sett i det här målet. Det finns all anledning att tro att åklagaren inte har något att komma med som räcker till åtal, ännu mindre fällande dom. Hur länge kommer NB att få sitta häktad i så fall?

Vi har som bekant olika uppfattning om vilka åsikter du kan anses ha gett uttryck för och inte och kommer väl inte längre i den delen. Du vet dessutom att jag inte är ensam om min uppfattning av vilka slutsatser man rimligen kan dra av det du sagt i tråden.

Att låsa in människor i många år utan permission kan också jämföras med tortyr. Ändå gör vi det och anser det berättigat i vissa fall. Precis som vi kan tvingas misshandla personer under ett gripande om de gör våldsamt motstånd. Att något är ett övergrepp gör det inte automatiskt fel. Men en allmän diskussion om svenska häktningstider och restriktioner har jag som sagt inte ägnat mig åt vare sig i denna tråd eller någon annanstans.

Du tror att åklagaren kanske inte har på fötterna för ens ett åtal. Andra tror att det är en "slam dunk". Jag tror något mittemellan. Allt bygger på ganska osäkra gissningar åt olika håll. Det kan vara frestande att tolka åklagarens tystnad som dåligt bevisläge (förutom DNA:t då). De förlängda omhäktningarna och försvarets beslut att inte överklaga nu senast talar i en motsatt riktning. Själv tror jag att det nog kan vara sant rent allmänt att åklagare gärna offentliggör "bra grejer" de har. Vilket ju faktiskt även denna åklagare gjort. Men jag vet också att människor är olika och alla gillar inte rampljuset eller ser poängen med att sitta i massmedia och marknadsföra sig själv och sitt arbete. Inte minst många statstjänstemän är präglade av en annan sorts anda och syn på sitt arbete. En reporter i GT (tror jag det var) skrev lite sånt om ordinarie åklagaren i detta fall. Hade han rätt? Det får vi se.

I Vatchareeyafallet offentliggjordes ju f ö vad jag kan minnas INTE det mesta av bevisningen utöver blodfyndet i bagageluckan före åtalet.

Jag tycker det mesta tyder här på att det inte råder någon tvekan hos åklagaren om att detta kommer att gå till åtal. Man svävar inte på målet på den punkten och man har utan problem fått igenom två förlängda omhäktningar hittills. Hur starkt åtalet kommer att vara återstår däremot att se, liksom hur de båda andra misstänkta kommer att hanteras.
2015-08-14, 10:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Vem fan skulle ha påpekat internationellt att Sverige skulle ha långa häktningstider? Jämfört med vilka länder då? Har svårt att se något annat land dalta mer med kriminella än vad Sverige gör iaf.

Åklagaren har ju sagt flera gånger att åtalet kommer inom kort typ. Vilket vi ju alla vet är struntprat men att det kommer lite senare kan man ju knappast tvivla på iaf. När det gäller bevisningen så får den tolkningen stå för dig att det ser tunt ut. Själv tror jag stenhårt på att rätt gubbe sitter och att bevisningen kommer att räcka gott för att döma mord.
2015-08-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Källa tack på att mgm:s advokat har lanserat teorin om plantering! Jag bad dig om en källhänvisning och du levererar en upprepning! Var framgår det att mgm:s advokat påstår att plantering har skett?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan
Läs och ta till dej, det står svart på vitt.

För övrigt har du inte bett mej om ett skit så behåll du din barnsliga
Senast redigerad av zebop 2015-08-14 kl. 11:14.
2015-08-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det går inte att utesluta någonting och ditt förslag är intressant. Vi vet inte var Lisa dödades, bara att det sägs att hon inte dödades där hon hittades. Och visst kan moppen flyttats tillbaka till cafèt.

När jag följde livesändningarna kan jag svära på att jag hörde en polis säga att hennes kropp misshandlats ordentligt för att få plats i det lilla utrymme hon hittades på. Det var innan yppandeförbudet infördes.

En möjlighet är ju att GM tagit henne direkt till Hovsgärde (torpet bakom Martorp).
Kanske planen var att hålla henne där levande, men att hon avlidit/blivit dödad där när GM insåg att sökpådraget inte mattades av utan tilltog för varje dag som gick..
2015-08-14, 11:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I ett vakuum (anta att utredningen stod och stampade utan misstänkt) så skulle man självklart rutinmässigt ha kollat upp det här. Däremot får du väl hålla med om att det är ett osannolikt scenario. Eventuella seriemördare som har ihjäl kvinnor brukar inte växla mellan flickvänner och totala främlingar. Det + att en person som om jag förstått saken rätt inte varit i Sverige så länge skulle ha åkt ut på den svenska landsbygden på småvägar i en timmes färd till avkroken Blomberg.

När hade vi f ö ens en konstaterad seriemördare av unga kvinnor i Sverige? Jag kommer inte på någon efter "kannibalen" Lennart Persson som för snart 10 år sen mördade två kvinnor som varit fosterbarn hos hans familj.
Har du något stöd för påståendet att Lisa och LM inte kände varandra?

Hur länge innan LP:s två mord mördade någon två unga kvinnor i Sverige? Var det så länge sedan att LP:s mord är osannolikt, så osannolikt att det inte hände, typ Harrisburg?

Hur länge sedan var det en ostraffad man i 35-årsåldern mördade en kvinna i 20-årsåldern som han inte kände? Är det lika osannolikt att det skulle kunna hända?
2015-08-14, 11:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan
Läs och ta till dej, det står svart på vitt.
Det där diskuterade vi härom dagen. Texten som GP återger finns inte i den omaskade delen av överklagan, och GP får inte ta del av sekretessat material.
2015-08-14, 11:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vem fan skulle ha påpekat internationellt att Sverige skulle ha långa häktningstider? Jämfört med vilka länder då? Har svårt att se något annat land dalta mer med kriminella än vad Sverige gör iaf.

Åklagaren har ju sagt flera gånger att åtalet kommer inom kort typ. Vilket vi ju alla vet är struntprat men att det kommer lite senare kan man ju knappast tvivla på iaf. När det gäller bevisningen så får den tolkningen stå för dig att det ser tunt ut. Själv tror jag stenhårt på att rätt gubbe sitter och att bevisningen kommer att räcka gott för att döma mord.
EU och FN, t.ex. http://reclaimjustice.com/artiklar/tortyren-pa-landets-hakten/
2015-08-14, 11:15
Medlem
Citat:
Det där diskuterade vi härom dagen. Texten som GP återger finns inte i den omaskade delen av överklagan, och GP får inte ta del av sekretessat material.

Och var finns advokatens dementi på detta uttalande i GP ?
2015-08-14, 11:16
Bannlyst
Citat:

Vad är din källa för detta påstående?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in