2015-08-14, 09:15
  #60481
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Planteringsteorin är ju lanserad av advokaten. Hon bör väl ändå anses juridiskt kunnig, varför jag inte tycker att det exemplet hör hemma i sammanhanget.
Källa tack på att mgm:s advokat har lanserat teorin om plantering!
2015-08-14, 09:32
  #60482
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Som trådens Messersmith nr 1 anser du dig också vara tillräckligt kunnig för att klassa både Europarådets tortyrkommitté och FN:s kommitté mot tortyr som "bittra nuvarande eller fd yrkeskriminella, rättshaverister, vänsterextremister och haschtomtar som tar varje chans att sitta och slänga skit på rättsapparaten och dess företrädare" när de kritiserar Sveriges långa häktningstider. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Hur fan kan du ta detta i försvar och sedan komma här och mästra alla andra:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4185621
???

Edit: OnTopic då det handlar om MGM!

Sluta bygga halmgubbar - det gör bara folk som inte har riktiga argument. (Halmgubbe=Först påstå att en debattör sagt något hen inte ens sagt och sen angripa detta)

Jag har inte fört någon allmän diskussion om svenska häktningsregler ö h t. Det är till skillnad från vad du påstår OT för tråden, även om jag vet att smärre utflykter kan tillåtas av mod. så länge inte hela diskussionen kantrar över till det.

Vad jag sagt är detta: Bara idioter sitter och slänger skit på saker de inte har någon reell kunskap om. Det står jag för till 100% Kan den här utredningen ha bedrivits på ett dåligt vis och utsatt MGM för onödigt lidande? Det kan inte uteslutas, men eftersom ingen av oss har insyn i utredningen kan vi inte säga något om det. Hittillsvarande häktningstider och restriktioner är i varje fall inte på något vis anmärkningsvärda. Att en person som fortfarande förhörs om ett mycket allvarligt brott inte kan tillåtas prata med anhöriga eller se på nyheter på TV (i normalfallet) är en självklarhet i min värld. Detaljer i hur restriktioner inte ska göras onödigt hårda eller långa kan givetvis diskuteras, men det hör inte hemma här heller.

Oavsett vilket krim.fall det handlar om så dyker alltid ett antal personer upp som är uppenbart hatiska mot samhället i allmänhet och polisen/rättsapparaten i synnerhet. Utan att ha någon konkret kunskap om den aktuella utredningen sitter de och anklagar för både det ena och det andra och fantiserar om mörkläggning, konspirationer, korruption etc. I vissa fall (vi hade en sån i tråden i början) erkänner de t o m att de är grova brottslingar. Andra ogillar myndigheter av princip (vänsterextrema) och åter andra utgår från sin inre föreställningsvärld där det alltid är något skumt med samhällets agerande (rättshaveristerna). Fakta är av underordnad betydelse, tråden används bara som en arena för att få ut sin allmänna aversion.

Jag gillar inte det. Vill du kalla mig Messerschmitt för det så får du väl göra det. Men påstå inte att jag uttryckt åsikter jag inte har gjort. Jag försvarar varken tortyr eller övergrepp, men jag inser till skillnad från dig att allmän kritik inte med automatik kan appliceras på enskilda ärenden.
2015-08-14, 09:33
  #60483
Medlem
Är det uteslutet att förloppet av själva försvinnandet är det omvända?

Alltså att Lisa lurades in på gården? Vad jag förstår så måste hon passera Martorp på hemvägen (och såklart på vägen dit)..
2015-08-14, 09:34
  #60484
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det någon som vet vad MGM i denna tråd (FB) Misstänkt mord på ung kvinna i Vårgårda, 2015-08-12 gjorde 7 juni? Vårgårda ligger inte långt från Blomberg.

Allvarligt talat nu är du allt väldigt desperat, eller så skämtar du. Det hade jag trott om jag inte vetat att du inte skojar när du skriver.
Sitter man och kollar på en karta så är det bara 1 timmes resväg Vårgårda-Blomberg. Men sätt dig i en bil och åk från Vårgårda till Blomberg, så märker du att det är ganska långt ändå, och vad skulle den MGM från Vårgårda uppe i Blomberg att göra, vet yngre människor från Vårgårda att Blomberg finns?

Polisen tror att den MGM i Vårgårda-fallet kan ha lämnat landet, och det får mig att tro att han inte var Svensk eller bott i Sverige så länge. Om det är så, så borde han än mindre veta var Blomberg är.

Helheten XeniaOnatopp!
2015-08-14, 09:46
  #60485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Svaret är att tingsrättens tålamod inte kommer tryta så länge det finns skäl att hålla mannen häktad. Är skälen starka och har stärkts den 30 juni så är tålamodet på topp. Det spelar ingen roll hur ofta eller sällan det hålls häktningsförhandlingar, det är informationen som framkommer där som avgör om mannen ska släppas eller vara fortsatt häktad.

Jag vill tillägga att det är skillnad på olika begrepp, och där kommer häktningstid in!

Visst har vi långa häktningstider i Sverige, men debatten rör inte detta fall, där utredningen måste få ta sin tid, och det tar tid att färdigställa ett mordåtal på ett rättssäkert sätt. Min tanke är att det inte kan bli åtal den närmaste tiden, då det är många inblandade och alla tider ska stämma för många parter.

Om det finns häktningsgrunder, och en person är häktad så kommer tiden tillgodoräknas. Inte att jämföra med fall där oskyldiga varit häktade, på dubiösa häktningsgrunder!

Det är märkligt att fel i andra saker inte diskuteras i de sakerna, utan i detta fall där inget fel har begåtts! Det är det som är felet med debatten, de "skyldiga" kommer undan för att de oskyldiga får ta en massa skit.
2015-08-14, 09:48
  #60486
Medlem
I ett sådant scenario som jag beskrev skulle ju GM behöva frakta mopeden istället (alt köra den själv), tillbaka till platsen bakom ladan vid caféet.
2015-08-14, 10:17
  #60487
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Allvarligt talat nu är du allt väldigt desperat, eller så skämtar du. Det hade jag trott om jag inte vetat att du inte skojar när du skriver.
Sitter man och kollar på en karta så är det bara 1 timmes resväg Vårgårda-Blomberg. Men sätt dig i en bil och åk från Vårgårda till Blomberg, så märker du att det är ganska långt ändå, och vad skulle den MGM från Vårgårda uppe i Blomberg att göra, vet yngre människor från Vårgårda att Blomberg finns?

Polisen tror att den MGM i Vårgårda-fallet kan ha lämnat landet, och det får mig att tro att han inte var Svensk eller bott i Sverige så länge. Om det är så, så borde han än mindre veta var Blomberg är.

Helheten XeniaOnatopp!
Nja, man kan inte beskylla dig för att titta på helheten, precis. Du använder en timmes restid och kort tid i Sverige som argument mot att den mannen skulle ha begått mordet. Det är inte mycket till helhet.

Kaféet är ett populärt besöksmål, och mannen (LM) kan mycket väl ha passerat där, stannat till och blivit förtjust i den vackra flickan. Vi vet alldeles för lite om honom för att avföra den teorin. Däremot vet vi att NB är ostraffad, dubbelt så gammal som Lisa och kände henne inte. Någon drar paralleller till Elin Krantz hela tiden. Det mordet påminner mer om mordet på Lisa om LM är mördaren än om NB är det.
2015-08-14, 10:38
  #60488
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sluta bygga halmgubbar - det gör bara folk som inte har riktiga argument. (Halmgubbe=Först påstå att en debattör sagt något hen inte ens sagt och sen angripa detta)

Jag har inte fört någon allmän diskussion om svenska häktningsregler ö h t. Det är till skillnad från vad du påstår OT för tråden, även om jag vet att smärre utflykter kan tillåtas av mod. så länge inte hela diskussionen kantrar över till det.

Vad jag sagt är detta: Bara idioter sitter och slänger skit på saker de inte har någon reell kunskap om. Det står jag för till 100% Kan den här utredningen ha bedrivits på ett dåligt vis och utsatt MGM för onödigt lidande? Det kan inte uteslutas, men eftersom ingen av oss har insyn i utredningen kan vi inte säga något om det. Hittillsvarande häktningstider och restriktioner är i varje fall inte på något vis anmärkningsvärda. Att en person som fortfarande förhörs om ett mycket allvarligt brott inte kan tillåtas prata med anhöriga eller se på nyheter på TV (i normalfallet) är en självklarhet i min värld. Detaljer i hur restriktioner inte ska göras onödigt hårda eller långa kan givetvis diskuteras, men det hör inte hemma här heller.

Oavsett vilket krim.fall det handlar om så dyker alltid ett antal personer upp som är uppenbart hatiska mot samhället i allmänhet och polisen/rättsapparaten i synnerhet. Utan att ha någon konkret kunskap om den aktuella utredningen sitter de och anklagar för både det ena och det andra och fantiserar om mörkläggning, konspirationer, korruption etc. I vissa fall (vi hade en sån i tråden i början) erkänner de t o m att de är grova brottslingar. Andra ogillar myndigheter av princip (vänsterextrema) och åter andra utgår från sin inre föreställningsvärld där det alltid är något skumt med samhällets agerande (rättshaveristerna). Fakta är av underordnad betydelse, tråden används bara som en arena för att få ut sin allmänna aversion.

Jag gillar inte det. Vill du kalla mig Messerschmitt för det så får du väl göra det. Men påstå inte att jag uttryckt åsikter jag inte har gjort. Jag försvarar varken tortyr eller övergrepp, men jag inser till skillnad från dig att allmän kritik inte med automatik kan appliceras på enskilda ärenden.
Kastar du inte sten i glashus nu? Du är en mästare på att pådyvla folk åsikter som de inte har.

De långa häktningstiderna är ett problem som har påpekats internationellt, och vi kan i lisafallet troligen räkna med minst två månader till innan rättegång. Det innebär fyra månaders häktningstid med restriktioner, vilket är att jämföra med tortyr.

Du har rätt i att vi inte vet mycket om fallet, men vad beror det på? Åklagare brukar basunera ut viktiga framsteg. Åklagaren i vatchareeyamålet berättade tidigt om blodfyndet i bilen, ett avgörande bevis i rättegången, men något sådant har vi inte sett i det här målet. Det finns all anledning att tro att åklagaren inte har något att komma med som räcker till åtal, ännu mindre fällande dom. Hur länge kommer NB att få sitta häktad i så fall?
2015-08-14, 10:42
  #60489
Medlem
Om inget talar emot händelseförloppet som jag föreslog några inlägg bak i tråden, så skulle ju det inte behövas någon bil..

I alla fall inte för att frakta offret.
2015-08-14, 10:45
  #60490
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nja, man kan inte beskylla dig för att titta på helheten, precis. Du använder en timmes restid och kort tid i Sverige som argument mot att den mannen skulle ha begått mordet. Det är inte mycket till helhet.

Kaféet är ett populärt besöksmål, och mannen (LM) kan mycket väl ha passerat där, stannat till och blivit förtjust i den vackra flickan. Vi vet alldeles för lite om honom för att avföra den teorin. Däremot vet vi att NB är ostraffad, dubbelt så gammal som Lisa och kände henne inte. Någon drar paralleller till Elin Krantz hela tiden. Det mordet påminner mer om mordet på Lisa om LM är mördaren än om NB är det.

I ett vakuum (anta att utredningen stod och stampade utan misstänkt) så skulle man självklart rutinmässigt ha kollat upp det här. Däremot får du väl hålla med om att det är ett osannolikt scenario. Eventuella seriemördare som har ihjäl kvinnor brukar inte växla mellan flickvänner och totala främlingar. Det + att en person som om jag förstått saken rätt inte varit i Sverige så länge skulle ha åkt ut på den svenska landsbygden på småvägar i en timmes färd till avkroken Blomberg.

När hade vi f ö ens en konstaterad seriemördare av unga kvinnor i Sverige? Jag kommer inte på någon efter "kannibalen" Lennart Persson som för snart 10 år sen mördade två kvinnor som varit fosterbarn hos hans familj.
2015-08-14, 10:46
  #60491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Källa tack på att mgm:s advokat har lanserat teorin om plantering!
Tro det eller ej. Men det är faktiskt sant.
Detta får mej att undra om advokaten verkligen är intresserad av att göra ett bra jobb.

Plantering av DNA står långt långt ner på min lista av tänkbart.
Så långt ner att det knappt existerar.
2015-08-14, 10:47
  #60492
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nja, man kan inte beskylla dig för att titta på helheten, precis. Du använder en timmes restid och kort tid i Sverige som argument mot att den mannen skulle ha begått mordet. Det är inte mycket till helhet.

Kaféet är ett populärt besöksmål, och mannen (LM) kan mycket väl ha passerat där, stannat till och blivit förtjust i den vackra flickan. Vi vet alldeles för lite om honom för att avföra den teorin. Däremot vet vi att NB är ostraffad, dubbelt så gammal som Lisa och kände henne inte. Någon drar paralleller till Elin Krantz hela tiden. Det mordet påminner mer om mordet på Lisa om LM är mördaren än om NB är det.
En hel del stämmer mellan LH och EK om MGM är rätt gubbe. Båda mördades nära MGMs hem av okända mördare. Att Vårgårda-MGM skulle köra en timme och mörda en okänd? Nja, tillåt mig att tvivla på det. Han är misstänkt för att ha mördat en anhörig och det är ju det en "normal" mördare gör. Att mörda okända personer för skojs skull är det ju bara dårar som gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in