2015-08-13, 19:58
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=14thInt|54335025]
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

"Dom har dåliga skor så dom går inte som dom…" Min fetmarkering. Primärkälla.

Då var vi där igen Mvagrippa

Lisbet Palmes berättelse som låg till grund för mordnattens rikslarm finns där, oförklarad. De två personerna hon sett på Västerlånggatan som hon kopplar till mordet. Rikslarmet som kvarstår fram tills Hans Holmer kommer och ändrar detta till presskonferensen 1200 på lördagen.

Likaså obesvarad är uppgifterna bakom SÄPOs undertryckta övervakningspromeria som färdigställs 24 april och fastslår övervakning av två till tre personer av OP. Iaktagelserna finns intressant nog både i gamla stan, vid Grand och runt mordplatsen.

Kunde övervakningspromemorian offentliggöras så skulle möjligheterna att räta ut frågetecknen öka väsentligt.
Citera
2015-08-13, 20:57
Medlem
14thInts avatar
[quote=iesho|54337842]
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
"Dom har dåliga skor så dom går inte som dom…" skulle kanske kunnat haft fortsättningen: "som dom skulle ha gjort utomhus med riktiga skor".

Fullt möjligt
Citera
2015-08-13, 21:04
Medlem
14thInts avatar
[quote=mvagrippa|54338430]
Citat:

Lisbet Palmes berättelse som låg till grund för mordnattens rikslarm finns där, oförklarad. De två personerna hon sett på Västerlånggatan som hon kopplar till mordet. Rikslarmet som kvarstår fram tills Hans Holmer kommer och ändrar detta till presskonferensen 1200 på lördagen.

Likaså obesvarad är uppgifterna bakom SÄPOs undertryckta övervakningspromeria som färdigställs 24 april och fastslår övervakning av två till tre personer av OP. Iaktagelserna finns intressant nog både i gamla stan, vid Grand och runt mordplatsen.

Kunde övervakningspromemorian offentliggöras så skulle möjligheterna att räta ut frågetecknen öka väsentligt.

Definitivt, jag tycker dina ständiga påpekanden är svåra att komma runt.

Den här passagen är viktig också: "LP: …de har ju inte så mycket skägg och mustascher men jag tycker inte, inte fem heller, fem ser så lös ut. Han hade så uppdraget axlar och rörde sig på något sätt, men det är klart, det var ju uppjagat."

Erfarenheten fäster sig vid användning av pronomen. Inte "jag" eller "han". Vad var det som var så uppjagat? Situationen?
Före skotten? Eller efter?
Citera
2015-08-13, 21:45
Medlem
mvagrippas avatar
Intressanta artiklar från svensk kulturtidskrift från 80-talet. Berör både operation Leo med intressant tidsbild av terroristen och MOP-författaren Eive Tungstedt och dessutom artikel om kurdmorden med en del bildmaterial. Även en artikel om Geijeraffären finns med.

https://herrtidning.wordpress.com/2013/09/

Intressant nog visar det sig att Stig Edqvist fanns med också utredde kurdmorden under sin tid vid Solnapolisen.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-08-13 kl. 21:58.
Citera
2015-08-13, 22:46
Medlem
riskybizzys avatar
Det här har ju dragits i långbänk men jag noterade att Ö var uppe för diskussion i tråden nyligen.
Med tanke på att de flesta av oss inser att Ö och hans närmsta gelikar på något sätt är inblandade i mordet så borde krutet läggas på att identifiera vilken gruppering dessa kan ha ingått i mer precist och vilken funktion Ö kan ha haft i en sådan gruppering. Hur vet jag dock inte....
Citera
2015-08-13, 22:59
Medlem
Annvonplatens avatar
[quote=mvagrippa|54338430]
Citat:

Jag läste om två personer som varit på Arlanda efter mordet. Förresten vet man vilka de var? Kan det varit de personerna Lisbeth Palme sett på Västerlånggatan?
Citera
2015-08-13, 23:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Jag läste om två personer som varit på Arlanda efter mordet. Förresten vet man vilka de var? Kan det varit de personerna Lisbeth Palme sett på Västerlånggatan?

Nej, det vet man inte. Det har spekulerats i att det kan ha varit EDK och någon kompanjon till honom men allt är väldigt löst. Kan inte se hur detta går att koppla till LP observationer på Västerlånggatan dock.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-08-13 kl. 23:07.
Citera
2015-08-13, 23:23
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nej, det vet man inte. Det har spekulerats i att det kan ha varit EDK och någon kompanjon till honom men allt är väldigt löst. Kan inte se hur detta går att koppla till LP observationer på Västerlånggatan dock.

Jag tycker det är konstigt om man fortfarande inte vet vilka de är. Det är väl ganska länge sedan nu. jag såg ett program på TV 4 att man efterlyste de här personerna. Var kan man läsa om personerna Lisbeth Palme såg på Västerlånggatan? Var det två?
Citera
2015-08-13, 23:27
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intressanta artiklar från svensk kulturtidskrift från 80-talet. Berör både operation Leo med intressant tidsbild av terroristen och MOP-författaren Eive Tungstedt och dessutom artikel om kurdmorden med en del bildmaterial. Även en artikel om Geijeraffären finns med.

https://herrtidning.wordpress.com/2013/09/

Intressant nog visar det sig att Stig Edqvist fanns med också utredde kurdmorden under sin tid vid Solnapolisen.

Mycket intressant. Fäste mig särskilt vid passagen om tjänstemännen vid det jugoslaviska generalkonsulatet. UDBA var en mycket hårdför aktör under kalla kriget och mördade folk över hela världen.
Citera
2015-08-13, 23:29
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Jag tycker det är konstigt om man fortfarande inte vet vilka de är. Det är väl ganska länge sedan nu. jag såg ett program på TV 4 att man efterlyste de här personerna. Var kan man läsa om personerna Lisbeth Palme såg på Västerlånggatan? Var det två?

Ja, det kan man ju tycka men det var ju nästan 30 år sedan dock...
Jag minns det som att LP uppgav att hon observerat två personer som hon tyckte såg skumma ut och funderade på att ringa säpo men lät bli. Sök i tråden på sökfunktionen!
Citera
2015-08-13, 23:40
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, det kan man ju tycka men det var ju nästan 30 år sedan dock...
Jag minns det som att LP uppgav att hon observerat två personer som hon tyckte såg skumma ut och funderade på att ringa säpo men lät bli. Sök i tråden på sökfunktionen!
Vad använder jag för sökord? Skriver jag Lisbeth Palme kommer det upp 700 inlägg minst.
Citera
2015-08-14, 00:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Mycket intressant. Fäste mig särskilt vid passagen om tjänstemännen vid det jugoslaviska generalkonsulatet. UDBA var en mycket hårdför aktör under kalla kriget och mördade folk över hela världen.

Juggarna var ruggiga på 70-talet ,både Titos gossar och Ustaja. Den på SÄPO som höll koll på dessa var Folke Axman som av Erik Magnusson omnämns som en SÄPO-man som i det närmaste fick lösa den tidigaste terrorbekämpningen på egen hand.

Den här är också intressant . Undrar vilken av Olof Palmes nära medarbetare som delade fnask med östliga diplomater och underrättelsemän.

https://herrtidning.files.wordpress.com/2015/06/pyongyang-2.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in