Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Men han skriver ju att någon pekats ut.
Inte att någon är mest lik..
Dock är det så att vid konfrontationer kan den som är mest lik pekas ut, det kan ske om vittnet vill få någon utpekad och då gör en association som vittnet omedvetet tolkar som ett igenkännande.
[quote]Nu till förhörsprotokollet från 17 mars 1986 (utdrag):
Förhörsledaren (F): … Är det någon av de här personerna som på något sätt väcker minnesbilder från något sammanhang?
LP: Jag upplevde inte att han hade mustasch. Dom har dåliga skor så dom går inte som dom…
F: Alla har likadana tofflor.
LP: Ja just det.
F: Någon minnesbild, antingen från kvällen eller från något tidigare tillfälle?
LP: Nian.
F: Nummer nio alltså. På vilket sätt?
LP: …de har ju inte så mycket skägg och mustascher men jag tycker inte, inte fem heller, fem ser så lös ut. Han hade så uppdraget axlar och rörde sig på något sätt, men det är klart, det var ju uppjagat.
F: Det är ingen som du reagerar mer för än någon annan egentligen. Nummer fem och nummer nio för att de inte hade så mycket skägg och mustasch.
LP: Åttan sa jag också, dom har inte det, men nian är storleksmässigt tycker jag mest.
F: Nummer nio tycks då i kroppsbyggnad och längd stämma något så när.´s LP: Ja, han har mer hals men det är nog nummer nio egentligen som …
F: Det är den som påminner mest om mannen som du såg springa upp Tunnelgatan alltså?
LP: Ja.
F: Ska vi avbryta eller ska vi se längre?
Knappast ett utpekande av smugglaren "Lennart". Sen är frågan hur mycket LP egentligen sett. Om hon har så klar minnesbild varför förnekas det då i början ?