2015-08-13, 16:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag skulle tro att advokaten ser till helheten att de där DNA kan inte kopplas till mordet på Lisa, om ett mord skall kunna bevisas måste det finnas en hel kedja som kopplas samman och stämmer in.
Därför med något som är planterat blir det en bruten kedja, därför skall man inte tro att det går att få dit en oskyldig med att plantera någonting när det gäller mord.
Det som kan ske är att utredningen drar ut på tiden.
Det skall göras sannolikt att det verkligen är planterat, det räcker inte med att bara påstå att
så är fallet. Ska man kanske utgå från att all DNA-bevisning är av det planterade slaget?
I fall överlag?
Åtminstone när det handlar om DNA på föremål skilt från en kropp? Är det vad som gäller
numera?

Har man sedan utöver DNA-träffar fler typer av indirekt bevisning som i sig är oberoende av
detta med DNA, vilket MrFold i ett nyligen postat inlägg redogjorde för hur det kunde ta sig
ut i ett exempel, så öppnar det onekligen upp sig betydande svårigheter för ett försvar
att skjuta i sank.

Men inte för dig kanske med din övertygelse om att det är antingen ett beställningsmord
utfört av något brottssyndikat användande sig av den obligatoriska skåpbilen eller att
det ligger till på det här viset:
Citat:
Ett scenarium kunde vara, de här litauerna hade ett mycket bra jobb med en arbetsgivare som uppskattade dem, de tjänade bra bra med pengar och sannolikt hade fri bostad också.
Det skulle inte förvåna mig om det inte fanns någon eller några som såg med Lisas försvinnande en möjlighet att ta deras plats om de kom i problem.
https://www.flashback.org/sp54333924

Det sista var en helt ny teori som ingen annan ens snuddat vid i tankarna föreställer jag mig.

Det skulle alltså vara några gynnare som traktade efter litauernas välbetalda jobb och
därför både mördade LH och sedan planterade spår pekande mot dessa som man ville ha bort
från bygden och ersätta med sig själva?
Ja, vem vet. Allt är visst möjligt sägs det. Kan vara värt att tipsa utredarna om kanske?
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-13 kl. 16:49.
2015-08-13, 16:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De juridiskt mer kunniga?
Man behöver knappast ha värst koll på juridik för att anta att DNA-spår inkl blandad bevisning går till åtal.

Rent ointressant till och med.

Ja det tycker jag med. Men faktum är ju att tråden fortfarande befolkas av rätt så många skribenter som med jämna mellanrum eller ofta kommer in och skriver att de tror att man har fel GM, att det inte finns någon riktig bevisning, att utredningen har kört i botten och kommer att sluta med att man måste släppa den häktade och börja om från början. För att inte tala om kioskvältaren att nu har det minsann gått nästan 2 månader och fortfarande inget åtal - det MÅSTE tyda på att åklagaren har jätteproblem och att det är ett jättesvag case (Säkert framfört bara de senaste 2-3 dagarna av ett halvdussin personer). Det saknas ju heller inte folk som vill tro att DNA:t har kommit dit på något mystiskt vis utan MGM:s egen försorg.

Mitt svar riktade sig en typisk representant för det lägret.
2015-08-13, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Exempel på personer som är juridiskt kunniga eller okunniga stöder inte ditt påstående. Jag tror inte Q från vatchareeyatråden ens har skrivit i den här tråden. Jag har inte sett att de som du tar fram som exempel på kunniga personer ens har uttalat sig om åklagarens case för åtal. Förstår jag dig rätt om jag antar att det är de som håller med dig som du betraktar som juridiskt kunniga?

Det är som Mr Fold säger. Det finns personer på forumet som besitter mycket kunskap och dom lyssnar man på och lär sig av. Sen finns det exempel på någon som efter 30 miljoner inlägg till slut inser sin begränsning och som förmodligen tröttnat på att ideligen ha fel och ger upp.

Du kan säkert ställa frågor om det här fallet till de mer juridisk kunniga som Mr Fold nämnde. De svarar säkert.
2015-08-13, 17:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Intressant text som jag ramlade över i ett häktningsprotokoll nyss, daterat 2015-03-13.
(FB) Man skjuten till döds, Hagsätra IP, Sthlm, 7/11 -14
Citat:
Det åklagaren lägger [namn] till last kom fram redan vid
häktningsförhandlingen den 24 november 2014. Något ytterligare har inte framkommit
under de fyra månader som utredningen pågått. Misstankegraden har inte stärkts och
uppnår inte nu längre sannolika skäl. [namn] är därför inte längre på
sannolika skäl misstänkt för mord och ska därför friges.
Efter fyra månader hade inte åklagaren kommit med något nytt i ett mordmål, och rätten tröttnade på henne. Här har åklagaren, såvitt vi vet, inte kommit med något nytt sedan 30 juni. Hur stort tålamod har Skaraborgs Tingsrätt?
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det tycker jag med. Men faktum är ju att tråden fortfarande befolkas av rätt så många skribenter som med jämna mellanrum eller ofta kommer in och skriver att de tror att man har fel GM, att det inte finns någon riktig bevisning, att utredningen har kört i botten och kommer att sluta med att man måste släppa den häktade och börja om från början. För att inte tala om kioskvältaren att nu har det minsann gått nästan 2 månader och fortfarande inget åtal - det MÅSTE tyda på att åklagaren har jätteproblem och att det är ett jättesvag case (Säkert framfört bara de senaste 2-3 dagarna av ett halvdussin personer). Det saknas ju heller inte folk som vill tro att DNA:t har kommit dit på något mystiskt vis utan MGM:s egen försorg.

Åklagare brukar berätta om större framsteg i uppmärksammade förundersökningar, inte minst för att hålla allmänhetens intresse vid liv och visa på att polisen gör något. I denna förundersökning har vi bara hört om DNA på Lisas tillhörigheter och några vittnesmål. Det räcker till misstanke, och om det räcker till åtal är åklagarens bedömning. Men det räcker knappast till fällande dom. Det måste fram något nytt.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-13 kl. 17:25.
2015-08-13, 17:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
[quote=MrFold|54336254]Det saknas ju heller inte folk som vill tro att DNA:t har kommit dit på något mystiskt vis utan MGM:s egen försorg.
[quote]

Planteringsteorin är ju lanserad av advokaten. Hon bör väl ändå anses juridiskt kunnig, varför jag inte tycker att det exemplet hör hemma i sammanhanget.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-08-13 kl. 17:26.
2015-08-13, 17:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Frågan var från början om han kunnat lämna DNA på mopeden (=tillhörighet) under söndagen.
(...)

Givetvis kan MGM ha lämnat DNA på mopeden om han befann sig där och precis som du föreslog såg att den hade blåst omkull varpå han vänligt nog reste upp den igen.
Men teorin faller på att han i så fall skulle kunna ge en rimlig förklaring till varför DNA:t finns där. Han har dock vid förhör inte kunnat ge någon förklaring till DNA-fynd.
2015-08-13, 17:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Så för att åtal dröjer är det ett tecken på kass bevisning - när det egentligen handlar om analyssvar och obduktionsprotokoll de inväntar?
Mer förhör kan givetvis inte hållas om svar inte ens inkommit.
För att det är tyst så är det ett tecken på svagheter - när det egentligen beror på yppandeförbud?
Att 2 månader är lång häktningstid - när det egentligen är snabbt att börja tala om att väcka åtal i ett stort och högst troligt komplicerat fall?

Det bristfälliga är väl brist på information fram tills nu - kommer det fram nåt mer så är det enklare att ana vad det rör sig om. Att det räcker till åtal tror jag, men hur utfallet blir beror helt på hur stark indiciekedjan är ihop med detta DNA och om mer teknisk bevisning inkommer.
Vad det gäller masttömning och mobilgranskning var det inga problem att tala om det i Trippelmordet (samma yppandeförbud) - för övrigt släpps inga detaljer mer än i generella termer. Så det är jag lite förvånad över att det inte framkommer nåt (ens nån hint från advokaten)
2015-08-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Det sista var en helt ny teori som ingen annan ens snuddat vid i tankarna föreställer jag mig.

Det skulle alltså vara några gynnare som traktade efter litauernas välbetalda jobb och
därför både mördade LH och sedan planterade spår pekande mot dessa som man ville ha bort
från bygden och ersätta med sig själva?
Ja, vem vet. Allt är visst möjligt sägs det. Kan vara värt att tipsa utredarna om kanske?

Det är ett missförstånd med inlägget, jag menar att någon som var ute efter litauernas jobb la ut de här DNA bevisen och ingenting annat. De har naturligtvis ingenting med mordet att göra.
Om DNA bevisen är planterade fanns det också ett motiv.
Det är ingen tvekan DNA bevisen har skapat problem för den äldre brodern och även alla tre.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-13 kl. 17:42.
2015-08-13, 17:49
Medlem
delta2s avatar
Och trenden med mord på unga kvinnor verkar fortsätta . Nu har en ung kvinna hittats död i en lägenhet i Vårgårda . Utsatt för kraftigt våld enligt polisen . Undrar om dom här jävla svinen som håller på med detta inspirerar varandra att till att ge sig på unga kvinnor och döda dom . Den här trenden är ytterst oroväckande . Dags att ta krafttag mot all sorts våld som riktar sig mot kvinnor . Lite OT men det är ju samma fenomen vi skriver om här ....
2015-08-13, 17:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Och trenden med mord på unga kvinnor verkar fortsätta . Nu har en ung kvinna hittats död i en lägenhet i Vårgårda . Utsatt för kraftigt våld enligt polisen . Undrar om dom här jävla svinen som håller på med detta inspirerar varandra att till att ge sig på unga kvinnor och döda dom . Den här trenden är ytterst oroväckande . Dags att ta krafttag mot all sorts våld som riktar sig mot kvinnor . Lite OT men det är ju samma fenomen vi skriver om här ....
Det skiljer sig på två viktiga punkter, i Vårgårda har BO och MGM haft en relation, och de är jämnåriga. Ytterligare ett bidrag till statistiken som säger emot att NB är skyldig. Det mordet lär dock inte bidra med polisresurser till att lösa mordet på Lisa, direkt.
2015-08-13, 17:59
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det är ett missförstånd med inlägget, jag menar att någon som var ute efter litauernas jobb la ut de här DNA bevisen och ingenting annat. De har naturligtvis ingenting med mordet att göra.
Om DNA bevisen är planterade fanns det också ett motiv.
Det är ingen tvekan DNA bevisen har skapat problem för den äldre brodern och även alla tre.

Hur hittade de främmande jobbavundsjuka människorna Lisas tillhörigheter?
2015-08-13, 17:59
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det skiljer sig på två viktiga punkter, i Vårgårda har BO och MGM haft en relation, och de är jämnåriga. Ytterligare ett bidrag till statistiken som säger emot att NB är skyldig. Det mordet lär dock inte bidra med polisresurser till att lösa mordet på Lisa, direkt.

Jag menade bara att det är samma fenomen genom att det gäller ett mord på en ung kvinna . Jag lade inga andra aspekter på likheter i övrigt .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in