2015-08-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den fysiska obduktionen samt analyser av prover kan vara klart, kanske utreder man just nu vad mordvapnet var för ett föremål, eller i vilken ordning skador har uppkommit, det kan ha betydelse i påföljdsfrågan.

Jag funderar mycket på hur de andra två kan vara skäligen misstänkta. Vad gör att de är misstänkta? Var de på samma plats som den häktade vid ett visst tillfälle, hittades något i deras gemensamma bostad?
Jag tror att du har svarat på din fråga.
2015-08-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det som direkt motsäger att den misstänkte har någonting med Lisas död att göra är att kroppen eller Lisa måste ha transporterats med bil från stället vid mopeden, och i litauernas bil har polisen inte hittat något spår av Lisa eller kroppen.
Jag anser man kan dra slutsatsen att det är en annan bil som transporterat Lisa eller kroppen och sannolikt därifrån hittar man gärningsmännen.
Sedan är brottsplatsen mycket viktig och om inte den har hittats kan man anta att den fanns i gärningsmännens bil.
Eftersom något DNA från den misstänkte inte hittats på Lisa, kan man inte koppla det till mordet.
Dubbelfel, du vet inte var DNA har hittats. Dessutom väger DNA-fynd tyngre än inte hittade DNA-fynd.[/quote]

Det har uttalats att DNA är från sak tillhörigheter som tillhört Lisa, som funnits utanför cafeet,eller dess närhet.
2015-08-13, 13:13
Medlem
[/quote]
Eftersom något DNA från den misstänkte inte hittats på Lisa, kan man inte koppla det till mordet.
Ett scenarium kunde vara, de här litauerna hade ett mycket bra jobb med en arbetsgivare som uppskattade dem, de tjänade bra bra med pengar och sannolikt hade fri bostad också.
Det skulle inte förvåna mig om det inte fanns någon eller några som såg med Lisas försvinnande en möjlighet att ta deras plats om de kom i problem.[/quote]
Kan du förklara vad du menar med "dessa några som skulle ta litauernas plats".
2015-08-13, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som direkt motsäger att den misstänkte har någonting med Lisas död att göra är att kroppen eller Lisa måste ha transporterats med bil från stället vid mopeden, och i litauernas bil har polisen inte hittat något spår av Lisa eller kroppen. Jag anser man kan dra slutsatsen att det är en annan bil som transporterat Lisa eller kroppen och sannolikt därifrån hittar man gärningsmännen.
Det är ett otroligt trångsynt resonemang du för. Lisa måste inte nödvändigtvis ha transporterats med
någon bil! Inser du inte att något annat kan ha använts? Så enkelt som t.ex. en skottkärra? Hur vet du att polisen inte har hittat några spår efter Lisa i mgm:s bil? Dina tvärsäkra uttalanden kommer de direkt från spånkorgen? Hur kan du utesluta att mgm inte har haft tillgång till något annat transportmedel?
Citat:
Sedan är brottsplatsen mycket viktig och om inte den har hittats kan man anta att den fanns i gärningsmännens bil. Eftersom något DNA från den misstänkte inte hittats på Lisa, kan man inte koppla det till mordet.
Man kan definitivt inte anta att brottsplatsen är "någons" bil. Källa tack på att något DNA från mgm inte har hittats på Lisa!
2015-08-13, 13:17
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Varför inte caféägaren/personal? Låter långsökt att det skulle vara NB som ordnar med det.

Att byta sopcontainrar kostar pengar och såväl sopentreprenören som den som ska betala vill ha en rationell hantering och veta om de kan byta mer än en vid samma transport t ex.
Om det låter långsökt att det skulle vara NB som ordnar med det så antar jag att du har bättre förslag på vem som har tillsyn på de olika containrarna och varför kaféet skulle ha egen container och därmed fördyrande avtal.

Nytillkomna läsare ska upplysas att hela det här sopproblemet började som ett förslag till varför NB kunde haft orsak att befinna sig bakom kaféet den här dagen. Vi vet absolut ingenting om den saken men vi måste nog inse att han skulle kunna förklara om han tillfrågas.
2015-08-13, 13:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Det är ett otroligt trångsynt resonemang du för. Lisa måste inte nödvändigtvis ha transporterats med
någon bil! Inser du inte att något annat kan ha använts? Så enkelt som t.ex. en skottkärra? Hur vet du att polisen inte har hittat några spår efter Lisa i mgm:s bil? Dina tvärsäkra uttalanden kommer de direkt från spånkorgen? Hur kan du utesluta att mgm inte har haft tillgång till något annat transportmedel?

Man kan definitivt inte anta att brottsplatsen är "någons" bil. Källa tack på att något DNA från mgm inte har hittats på Lisa!

Det är nog inte så troligt, men det går inte att utesluta att Lisa till och med promenerat själv till platsen där hon återfanns mördad, bara som en kommentar.

Nu vill man (från polisens sida) reda ut vad som hänt mellan LH lämnade arbetet och till dess hon återfanns, och instrumentellt i detta är ju de indicier man hittat, undersökningar man kunnat göra, spår man kunnat säkra och obduktionen.

Har man nu utredningsarbete kvar handlar det om att täppa till alla hål i den här händelsekedjan, och med en MGM som KAN vara oskyldig men som framförallt nekar till allt och inte samarbetar, så blir det mycket att reda ut, både sådant som kan ha hänt och sådant som inte kan ha hänt.

Men om "bilspåret" är det rimliga, så handlar det om ett antal fordon som kan vara aktuella (som MGM kan ha haft möjlighet att använda), inklusive den egna bilen. Saknas teknisk bevisning i MGM:s bil får man söka efter andra bilar, hittar man ingen bil får man fundera på andra sätt som LH kan ha transporterats (eller transporterat sig) till platsen där hon återfanns. Ytterst kan man tänka sig att avstå från att känna till den delen av händelseförloppet, men då måste man ha en stabil punkt att hänga upp utredningen på.

Är åklagaren redan nu säker på att det blir åtal, och frågan "bara" är om det sker redan i augusti, eller som det låter, september, så finns de flesta av de här pusselbitarna på plats redan, det är min tro.
2015-08-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Att byta sopcontainrar kostar pengar och såväl sopentreprenören som den som ska betala vill ha en rationell hantering och veta om de kan byta mer än en vid samma transport t ex.
Om det låter långsökt att det skulle vara NB som ordnar med det så antar jag att du har bättre förslag på vem som har tillsyn på de olika containrarna och varför kaféet skulle ha egen container och därmed fördyrande avtal.

Nytillkomna läsare ska upplysas att hela det här sopproblemet började som ett förslag till varför NB kunde haft orsak att befinna sig bakom kaféet den här dagen. Vi vet absolut ingenting om den saken men vi måste nog inse att han skulle kunna förklara om han tillfrågas.

Vem som skulle ha bättre tillsyn på containern vid caféet skrev jag i det inlägget du citerade, dög inte det förslaget? Varför det behövs en container vid caféet är väl just för att det behövs, vart ska dom annars slänga alla förpackningar och dylikt? Det blir en hel del att kasta från caféet.
2015-08-13, 13:44
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vem som skulle ha bättre tillsyn på containern vid caféet skrev jag i det inlägget du citerade, dög inte det förslaget? Varför det behövs en container vid caféet är väl just för att det behövs, vart ska dom annars slänga alla förpackningar och dylikt? Det blir en hel del att kasta från caféet.

OK, då säger vi att den snåle fan var där som containerdykare för att leta överblivna godsaker från kaféet. Problem med detta oxå?
2015-08-13, 13:45
Bannlyst
Citat:

Det som direkt motsäger att den misstänkte har någonting med Lisas död att göra är att kroppen eller Lisa måste ha transporterats med bil från stället vid mopeden, och i litauernas bil har polisen inte hittat något spår av Lisa eller kroppen.
Hur vet du det? Källa tack!
2015-08-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
OK, då säger vi att den snåle fan var där som containerdykare för att leta överblivna godsaker från kaféet. Problem med detta oxå?

Ja, för jag tror allt överblivet slängs tillsammans, i påsar. Matrester tillsammans med bröd, bullar, grädde och vaniljkräm - låter det gott? Tycker du det så var det sopkärlet han fingrade på och inte containern.
2015-08-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hur vet du det? Källa tack!
Om polisen hade hittat spår av Lisa eller hennes kropp i litauernas bil det skulle ha varit mycket skarpa bevis, direkt bindande till mordet på Lisa. Men sanningen är den de har hittat ingenting i deras bil.
Jag har fått uppfattningen att den här brodern sitter häktat därför det fanns hans DNA på saker utanför kafeet som tillhört Lisa.
Jag har i tidigare inlägg gett en förklaring, varför det fanns DNA på de här sakerna.
Det kan finnas annan förklaring, men den jag kommit med tror jag själv på, och den är också logisk.
2015-08-13, 14:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ett svar angående hur DNA kan ha hamnat på MGM. Vad tror du om att genom att det var blåsigt den eftermiddagen/kvällen och LH har långt hår, att ett håstrå kanske flög iväg och landade på MGM:s jacka/tröja/t-shirt t.ex ? Inget är direkt omöjligt här..

Den här typen av invändningar tror jag man enklast besvarar genom att hänvisa till bevis- eller indiciekedjor.

Om vi för "for the sake of the argument" antar att det enda bevis som finns i en mordutredning är lite DNA av okänt ursprung från mordoffret på MGM:s tröja han bevisligen bar den dag hon mördades. MGM förnekar all form av kontakt med offret. Han saknar visserligen alibi, men annars är det bara DNA-fyndet som finns att gå.

Jag kan inte tänka mig att det räcker för fällande dom. Det må vara långsökt med "hårstrån som blåser" eller liknande, men om precis allt vilar på detta enda bevis blir det ändå omöjligt att med tillräcklig säkerhet utesluta att det ändå inte skulle kunna röra sig om en tillfällighet att DNA:t hamnat där.

Anta nu istället att vi har en kedja med fler typer av indirekt bevisning som i sig är oberoende av DNA-beviset:
- Trovärdiga vittnen har observerat MGM i samspråk med offret strax innan hon försvann. MGM har också fångats av en övervakningskamera några minuter innan på en plats i omedelbar närhet, trots att han inledningsvis påstått att han inte ens befunnit sig i närheten
- På offrets kropp har man hittat fibrer som stämmer överens med fibrer från klädseln i MGM:s bil
- Det finns pejlingar av MGM:s telefon i området där kroppen hittades från samma kväll som den dag offret försvann och någon trovärdig förklaring till varför han rört sig där har han inte kunnat lämna
- Däcksspår på en väg som leder upp till det ställe där kroppen återfanns stämmer överens med mönstret på däcken på MGM:s bil. Det är en relativt ovanlig typ av däck
- Vid husrannsakan har man hittat något föremål som visserligen inte säkert kan knytas till offret, men där anhöriga bekräftar att hon hade ett sådant (t ex ett halsband med ett hjärtformat smycke) och som MGM inte har någon rimlig förklaring till varför han har i sin ägo
- MGM är tidigare dömd för ofredande av en kvinna som han följde efter från en busshållplats
- MGM har dagen efter dådet genomfört en mycket grundlig, invändig städning av sin bil under flera timmar, detta trots att man kunnat konstatera att han besökt samma inrättning bara 10 dagar tidigare för att göra samma sak.

När man tittar på hela denna indiciekedja kommer saken i ett annat läge. Även om varje enskilt bevis är indirekt och kan vara ett tillfälligt samband så framstår det totalt sett som osannolikt att alla dessa saker skulle finnas där och peka mot MGM om han vore fullständigt oskyldig.

Vad skulle du själv säga om sannolikheten i ett sånt här fall för att det var ett "flygande hårstrå" som avsatte DNA från offret på den misstänktes tröja?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in