2015-08-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Liten notis i lokaltidningen Söderort :

KVINNA HOTAD EFTER FOTORUNDA

"En kvinna befann sig i Östberga förra tisdagen och gick omkring och fotograferade
med sin telefon. Anledningen var att hon hade för avsikt att flytta till området och
ville se hur det såg ut. Vid en skola i området ska tre basketspelande män ha kommit
fram till henne och frågat varför hon fotograferade. Männen ville då att kvinnan skulle
radera bilderna vilket hon ska ha vägrat. Enligt kvinnans polisanmälan tog männen
tag i henne och höll fast i henne medan de raderade hennes bilder. Därefter fick hon
tillbaka telefonen och männen gav sig iväg därifrån."

Nu har ju ÖSTBERGA genomgått omfattande utförsäljningar men alla människor
verkar inte ha förändrats till det bättre. Men det handlade säkert om resthyresgäster
eller kanske barn till sådana.

Annars säger din tanke om hur "vildarna skall förädlas" ganska mycket om dig själv ...

Fast Östberga är ett jävla invandrarghetto så det är ju inte så konstigt att hon blev påhoppad där.
Citera
2015-08-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Idag kan bara de som köat välja och vraka, medan folk som är utanför aldrig ens får komma in. Är det rättvist tycker du? Det tycker inte jag.

Sagt av mannen, vars föräldrar i födselögonblicket ställde honom i kö i SKB
och där står han och väntar tills han verkligen kan välja och vraka ...

Har du inte några föraktfulla ord till övers för de 90 % av SKBarna som INTE
får komma in just för att sådana som du står före i kön ?
Citera
2015-08-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Fast Östberga är ett jävla invandrarghetto så det är ju inte så konstigt att hon blev påhoppad där.

Nja. Var ute på promenad igår och kunde beskåda delar av området lite på
avstånd och till skillnad från t ex områden ute på Järva är det kuperat och
därför lite mera intressant på något sätt. Undrar förresten om kvinnan i fråga
kommer att fullfölja sina flyttplaner ?

Gissar att det var en bostadsrätt hon hade i tankarna eftersom det faktiskt
bara finns hyreslägenheter för resthyresgäster där numera.
Citera
2015-08-13, 13:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Liten notis i lokaltidningen Söderort :

KVINNA HOTAD EFTER FOTORUNDA

"En kvinna befann sig i Östberga förra tisdagen och gick omkring och fotograferade
med sin telefon. Anledningen var att hon hade för avsikt att flytta till området och
ville se hur det såg ut. Vid en skola i området ska tre basketspelande män ha kommit
fram till henne och frågat varför hon fotograferade. Männen ville då att kvinnan skulle
radera bilderna vilket hon ska ha vägrat. Enligt kvinnans polisanmälan tog männen
tag i henne och höll fast i henne medan de raderade hennes bilder. Därefter fick hon
tillbaka telefonen och männen gav sig iväg därifrån."

Nu har ju ÖSTBERGA genomgått omfattande utförsäljningar men alla människor
verkar inte ha förändrats till det bättre. Men det handlade säkert om resthyresgäster
eller kanske barn till sådana.

Annars säger din tanke om hur "vildarna skall förädlas" ganska mycket om dig själv ...

Det går säkert att plocka ihop vad du vill, men jag lovar dig att brottsligheten har minskat radikalt i blåkulla sedan flera av husen blev bostadsrätter.

Idag är blåkulla ett område som alla andra där man inte behöver gå runt och vara orolig att något ska hända.
Citera
2015-08-13, 13:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Visst är det invandrarna. Innan vi började ösa in folk på 90talet så fanns det ingen bostadsbrist alls i stort sett. Även du Kurtan kunde få en hyresrätt mitt inne i stan som du så suktar efter men tyvärr så har din egen politik hindrat dig från att få det. Du var för sent på bollen.
Förstår inte hypen med att bo i innerstan så jag hade nog inte varit så intresserad av det varken då eller nu.

Vill jag bo där kan jag köpa mig en bostad där så jag är inte hindrad. Dessutom står jag i bostadskön så skulle jag söka kanske jag skulle kunna få en hyresrätt om jag vill.
Citera
2015-08-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Självklart kan alla bo i innerstaden. Bara att låta innerstaden expandera där den idag upphör.

Ett vanligt mäklarknep är ju annars numera att kalla alla områden som inte
ligger alltför långt från någon av tullarna i Stockholm för innerstad. Läste
nyligen om en lägenhet vid Liljeholmskajen som påstod ligga blott ett stenkast
därifrån. SÅLD var den också.

LYCKA TILL MED KASTTRÄNINGEN !
Citera
2015-08-13, 13:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sagt av mannen, vars föräldrar i födselögonblicket ställde honom i kö i SKB
och där står han och väntar tills han verkligen kan välja och vraka ...

Har du inte några föraktfulla ord till övers för de 90 % av SKBarna som INTE
får komma in just för att sådana som du står före i kön ?

Vad är det som säger att 90% inte får komma in. I många projekt inom SKB har folk inte köat en dag. Där har SKB släppt in alla som sökt lägenheter i nyproduktionen.

Enda haken är att du behöver en ganska duktig kontantinsats ju nyare huset är, men det kommer nya möjligheter då SKB kommer att bygga även i Nacka och på värmdö har jag för mig.

Och när man väl är inne är det bara att byta sin bostad mot någon annan om man känner för det.
Citera
2015-08-13, 13:55
Medlem
Citat:
Där håller jag helt med. Självklart är det stora lägenheter det är mest brist på och inte små. Att de små lägenheterna inte blir lediga beror på att folk är fast i för små bostäder och inte kan flytta vidare för alla större lägenheter är upptagna.

Fast frågan är ju vem som ska betala för dessa lägenheter. Det kan inte vara billigt att bygga för en normalstor familj från Somalia inte.

Allt är ett stort moment 22. Det finns ingen lösning på bostadsbristen, men man kan göra hyresmarknaden betydligt bättre åtminstone.

Och då måste man våga att testa avregleringar.

Fast du vill ju sälja ut allmännyttan, speciellt i invandrartäta områden,
men egentligen överallt ...
Citera
2015-08-13, 13:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast du brukar ju gilla när folk hamnar på gatan, t ex p g a lyxrenoveringar
och därpå följande chockartade hyreshöjningar. Men vänta nu, de skulle
ju betalas med högre bostadsbidrag som du dessutom skulle betala ut
alldeles själv ...

Vaddå "lyxrenovering"? att renovera till normal nyproduktionsstandard har absolut inget med lyxrenovering att göra.

Att man väljer att renovera så pass mycket beror på att renoveringen ska hålla i 50 år till nästa hyresgäster.

OCh det är inte själva renoveringen som kostar utan stambytet. Att man höjer standarden är enda möjligheten att få ekonomi i stambytet i bruksvärdessystemet.
Citera
2015-08-13, 13:57
Medlem
Citat:
Vad är det som säger att 90% inte får komma in. I många projekt inom SKB har folk inte köat en dag. Där har SKB släppt in alla som sökt lägenheter i nyproduktionen.

Räkna antalet boende medlemmar och antalet som bara köar. Där kan man
verkligen tala om insiders och outsiders. Och du utgör väl bådadera.
Citera
2015-08-13, 13:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast du vill ju sälja ut allmännyttan, speciellt i invandrartäta områden,
men egentligen överallt ...

Man behöver inte sälja ut någonting bara man sköter allmännyttan affärsmässigt. Men att tillhandahålla kraftigt rabatterade hyresrätter för några få tycker jag inte är allmännyttans roll.
Citera
2015-08-13, 14:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Räkna antalet boende medlemmar och antalet som bara köar. Där kan man
verkligen tala om insiders och outsiders. Och du utgör väl bådadera.

Jo fast man lät outsiders komma in i värmen i exempelvis hammarby sjöstad. Eftersom man behövde ganska höga insatser så drog sig många för att hoppa på tåget. OCh då låter SKB alla medlemmar att söka för att projektet ska gå i lås.

Allt bygger på att medlemmarna själva ska hosta till en stor del av byggkostnaden. Har för mig att riktlinjerna är 10% av totalkostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in