2015-08-12, 13:18
Medlem
Tjena!
Som rubriken lyder så undrar jag hur länge en vanlig kontorsstol ska hålla. 6mån, 1 år, 2 år, 5år?
Skulla uppskatta om ni kunde berätta hur länge ni har haft/hade era kontorsstolar.

Tacksam för svar.

Ursäkta om tråden ligger på fel ställe.
Citera
2015-08-12, 13:48
Medlem
Mer än 2 år tycker jag den ska hålla i alla fall om de används flera timmar dagligen, om man inte är extremt ovarsam med den. Ett par jag haft har börjat säcka ihop ca 3 år gamla. En i gasfjädern och en i en metallfjäder.
Citera
2015-08-12, 13:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sitter man aldrig på den håller den nog i 50 år
Ha ha, ja minst. Det finns ju gamla stolar i trä på museer som är flera hundra år gamla och stål och plast håller inte sämre än trä i en torr inomhusmiljö.

Om man använder den i stort sett dagligen kan man väl förvänta en viss utmattning främst av fjädringarna. Jag har en som jag köpte begagnad för över 20 år sedan men där har höjdinställningen blivit rätt slapp så sitsen åker ner flera cm under det tidigare översta läget om man sitter på den plus att spänsten i gasfjädern till ryggstödet också är alldeles för mjuk. Den stolen är kanske 30 år gammal eller så, i alla fall med fem hjul. Tyget är fint men de senaste 20 åren har den inte varit i kontorsmiljö utan bara använts sällan här hemma.

Stolen på jobbet, en Kinnarps har jag haft i c:a 10 år och den är som ny i fjädrar och övrig mekanism och tyget är helt ok.
Citera
2015-08-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Stolen på jobbet, en Kinnarps har jag haft i c:a 10 år och den är som ny i fjädrar och övrig mekanism och tyget är helt ok.

I en kinnarpsstol jag hade gick en metallfjäder sönder efter kring tre år. Vet inte om det var utmattning eller materialfel, eller både och.
Citera
2015-08-12, 15:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nhq
Tjena!
Som rubriken lyder så undrar jag hur länge en vanlig kontorsstol ska hålla. 6mån, 1 år, 2 år, 5år?
Skulla uppskatta om ni kunde berätta hur länge ni har haft/hade era kontorsstolar.

Tacksam för svar.

Ursäkta om tråden ligger på fel ställe.

Min kontorsstol på jobbet är väl 7-8 år gammal nu. Inte minsta fel på den. Har iofs bytt ett armstöd, men det berodde på att det hade nötts hål mot skrivbordet.

Har en kontorsstol hemma också och den närmar sig 15 år. Ser ut som ny, men den används ju inte mer än högst en timma per dag.

Självklart är bägge dessa stolar av bättre märke, annars hade detta inte varit möjligt.
Citera
2015-08-12, 15:21
Medlem
Dabbans avatar
Den ska hålla åtminstone 2 år, annars tycker jag du bör nyttja konsumentköplagen faktiskt!
Citera
2015-08-12, 15:29
Medlem
Hade en ikea standard kontorsstol (http://s3.pji.nu/product/standard/800/619093.jpg)
som var en jävla evighetsmaskin. Jag satt i den dagligen i 5 års tid och de sista två åren satt en flickvän i mitt knä ganska ofta. Så det var nog en 150kg belastning på den dagligen i flera års tid innan ena armstödet plötsligt gav vika och fick åka och skaffa en ny :c

Idag sitter jag på nån finare variant som är hederligt stulen från farsans jobb!

Så en 5 år skulle jag säga är godkänt för en standard-stol. Köper du något för över 3000kr borde den hålla minst 10år.

Enda negativa är oavsett vilken stol(hemma då) du har så kommer den efter några år vara så inpruttad att det luktar rumpa i rummet. Bäst att skaffa en ny lite då och då alternativt sluta sitta i dem i bara kalsonger.
Citera
2015-08-12, 15:40
Moderator
^Eazs avatar
Jag har jobbat på det här företaget i drygt 8 år, och tror mig haft samma stol de sista 6(?) åren. Den var heller inte helt ny när jag fick den, utan snodde den av en kollega som slutade eftersom stolen jag hade när jag började var helt värdelös.

Till det ska sägas att jag har ett jobb där jag spenderar mycket av tid i stolen skrivande kod (och posta på Flashback ) så en kontorsstol av bra kvalitet ska hålla många år.
Citera
2015-08-12, 18:43
Medlem
DIdes avatar
Senast hade jag en VD-stol som var vintage och lätt 50 år gammal. Skön var den men jag fick klä om den för den var lite sliten när jag hittade den. "Gunget" i fjädringen var grymt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in