2015-01-06, 02:17
Bannlyst
Alla, precis alla, med någon form av vett i huvudet förstår att fostermammans uppgifter är bluff från början till slut.
Finns förmodligen få sakpåståenden som går att kontrollera och det som har kontrollerats visar sig ju vara totalt nonsens.

Max här i tråden verkar ju vara något av ett original, något manisk. Dock har han gjort ett ambitiöst arbete och har massor av relevanta poänger.
Fostermamman har ju noll.
Inget.

Jag som miss åtminstone delar av rapporteringen och "klimatet" runt denna tid kommer ihåg att det fanns en mild skräck för att anklagas av "maffian". För dom lyckades med framgång få folk dömda på helt vansinniga påståenden som sällan stämde överens ens med inblandade personers upplevelser och aldrig backades upp av bevis.
Utpekades du som våldtäktsman så var du det. I princip kunde du vara mördare även om det inte saknades någon person eller fanns en kropp.

Att gubben till slut blev dömd på sina egna muntliga uppgifter är "hans eget fel" eftersom han fogade sig i leden.
Om det ens inträffat?
Fan vet. Den press och hur utredningar kunde gå till på den tiden väcker en del funderingar, men han får leva med det då han sagt som han gjort.
Oberoende om han var pressad, tappad bakom en vagn eller hade kommit i brallan.

På det sättet har Sverige blivit bättre, nu när man faktiskt har någon form av krav på bevisning.
Dock lär det vara hundratals svenskar som förtjänar upprättelse för helt galna domar och häktningar.
Och någon borde ställas till svars.
Citera
2015-01-06, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Alla, precis alla, med någon form av vett i huvudet förstår att fostermammans uppgifter är bluff från början till slut.
Finns förmodligen få sakpåståenden som går att kontrollera och det som har kontrollerats visar sig ju vara totalt nonsens.

Max här i tråden verkar ju vara något av ett original, något manisk. Dock har han gjort ett ambitiöst arbete och har massor av relevanta poänger.
Inget.

Jag som miss åtminstone delar av rapporteringen och "klimatet" runt denna tid kommer ihåg att det fanns en mild skräck för att anklagas av "maffian". För dom lyckades med framgång få folk dömda på helt vansinniga påståenden som sällan stämde överens ens med inblandade personers upplevelser och aldrig backades upp av bevis.
Utpekades du som våldtäktsman så var du det. I princip kunde du vara mördare även om det inte saknades någon person eller fanns en kropp.

Att gubben till slut blev dömd på sina egna muntliga uppgifter är "hans eget fel" eftersom han fogade sig i leden.
Om det ens inträffat?
Fan vet. Den press och hur utredningar kunde gå till på den tiden väcker en del funderingar, men han får leva med det då han sagt som han gjort.
Oberoende om han var pressad, tappad bakom en vagn eller hade kommit i brallan.

På det sättet har Sverige blivit bättre, nu när man faktiskt har någon form av krav på bevisning.
Dock lär det vara hundratals svenskar som förtjänar upprättelse för helt galna domar och häktningar.
Och någon borde ställas till svars.

Förstår inte alls vad du menar att gubben blev dömd på sina egna uppgifter. Han förnekade allt. En rimligare förklaring är väl att av rena prestigeskäl ville man inte fria både mamman och pappan. Det var nog lättare för en kvinna att få resning än en man. Bedrövligt att de ansvariga inte burades in för agerandet mot föräldrarna.
Citera
2015-01-06, 03:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Förstår inte alls vad du menar att gubben blev dömd på sina egna uppgifter. Han förnekade allt. En rimligare förklaring är väl att av rena prestigeskäl ville man inte fria både mamman och pappan. Det var nog lättare för en kvinna att få resning än en man. Bedrövligt att de ansvariga inte burades in för agerandet mot föräldrarna.

Det framgår av domen att han medgett att han sprutat i sina kallingar en gång när han hade erektion (hade kollat porr) och hade hand om C.
I övrigt var ju hela domen mot mannen ett skämt och han fick ju först 10 år!
Alltså rena Hagamannen-domen, i en tid då vi hade rätt mesiga domstolar.

Det sjuka är att man på fullt allvar behandlade uppgifterna om att båda föräldrarna skulle sålt ungen som sexslav som fakta, trots att det inte fanns några belägg för det.

Efter Stockholmsutredningen var det ju uppenbart för alla att det var ett rent justitiemord, men man kunde inte backa från precis allt. Så precis som du skriver gav man efter betänkligt och halverade gubbens straff.

Min uppfattning är ju att Allmo var fullständigt galen och förmodligen lite sjuk. Hon har ju mer eller mindre förstört en familj i syfte att göra sig själv till fosterförälder.
Hade jag varit mannen så hade jag skitit i just att få fem års fängelse och släppas rätt snabbt.
Av princip hade jag dödat henne på grymmast tänkbara sätt och efteråt stått för det och lagt allt ansvar på staten som lät henne använda i princip alla deras resurser för egen vinning.

Det är fullkomligt vidrigt och borde faktiskt kräva en haveriutredning som betar av alla andra liknande fall.
Citera
2015-01-06, 10:23
Medlem
Citat:
Det framgår av domen att han medgett att han sprutat i sina kallingar en gång när han hade erektion (hade kollat porr) och hade hand om C.

Läs om tråden, det har smugit sig in en dom och fler andra inlägg om ett annat fall...
Citera
2015-01-06, 11:15
Medlem
Haveriutredning ja men det krävs ju en riksrevision här. Da Costa, Quick, Södertälje, Barnläkarfallet, Sandviken-föräldrarna liksom Billy Butt och Tito Beltran (där jurister ser tydligt och klart vad det handlar om men där allmänheten på fb tycks missa det uppenbara pga Beltrans personlighet) är de mest kända fallen men det finns tiotals oskyldigt dömda som nekas resning.
Det beviljas aldrig resning i Sverigen, beviskraven sänktes (Nyström-doktrinen) till ingenting i början av 90-talet (det räckte med ett påstående, nekandet sågs som försvårande).
Detta är något som säkert kommer att förändras i kölvattnet av Da Costa och Quick men givetvis inte av aktörerna i ankdammen.
Citera
2015-01-06, 11:23
Medlem
Citat:

Inget.

Max är expert och erkänd sådan. Jag outtar ingen här, han är offentlig och öppen med vem han är i sina inlägg. När incesthysterin härjade som värst och dårarna bjöds in till rättsalen var han pragmatikern och vetenskapsmannen.
Citera
2015-01-06, 11:42
Medlem
https://www.blogger.com/profile/08595607917224464847

http://kiremaj70.blogspot.se/2014/09...arsmordar.html

Erik Rodenborg är en kuf som tror på flickans berättelse fullt ut.
Citera
2015-01-07, 13:11
Medlem
The moonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
p3 dokumentär har en dokumentär nu, södertäljeflickan med info

Den har jag hört tidigare. Har fortfarande inte fått information om varför hon akut flydde. Förstår att hon flyr om hon blir sexuellt utnyttjad men i dokumentären framställs det som att något händer och hela familjen flyr från pappan.
Citera
2015-08-11, 22:40
Någon med mer information om flickan?
Birgitta Allmos Facebook finns en vän som inte finns med på Ratsit. Kan detta vara flickan?

Alma Berlin
Citera
2015-08-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBerlinWalters
Någon med mer information om flickan?
Birgitta Allmos Facebook finns en vän som inte finns med på Ratsit. Kan detta vara flickan?

Alma Berlin
Jag tror mig ha sett i en artikel att hon heter Irene.
Citera
2015-08-14, 01:48
Medlem
thedarknesss avatar
Flickan hette som sagt Irene och lillasystern Viola. Mamman jobbade på på postgirot och var döv. Jobbade på en annan avdelning där. Hon var rätt skum morsan alltså och umgicks inte med någon men ibland hade hon stora flickan med sig på jobbet. När det där kom ut på vår arbetsplats så var det inte många som blev förvånade för något skumt var det med den där familjen. Pappan kom från något medelhavsland tror jag.
Citera
2015-08-14, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkness
Flickan hette som sagt Irene och lillasystern Viola. Mamman jobbade på på postgirot och var döv. Jobbade på en annan avdelning där. Hon var rätt skum morsan alltså och umgicks inte med någon men ibland hade hon stora flickan med sig på jobbet. När det där kom ut på vår arbetsplats så var det inte många som blev förvånade för något skumt var det med den där familjen. Pappan kom från något medelhavsland tror jag.
Har för mig att de hette Deli i efternamn. Känns tveksamt att föräldrarna mördat en massa barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in