2006-10-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HHarry
Om det i centralen är en av de vanligaste reglercentralerna heter den ECL Comfort 100. På den finns ett ur och det sitter två reglage bredvid uret. /text text/

/text text/ Värden kan dock bli förbannad eftersom det kan leda till vissa dyra bieffekter beroende på hur värmetaxan ser ut där du bor.

Tackar för lektionen, men som du säger så kanske hyresvärden ger det sneda ögat om man ger sig på det där. Tänkte att det kanske var nått i lägenheten man tillfälligt kunde greja med så hade det varit lättare. Men blir det inte bättre få man kanske ge sig ner i källaren ändå.
Citera
2006-10-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Jag har oxå det förbannat kallt i lägenheten ,men hyresvärden sa att jag skulle lufta elementen så skulle det fixa sig.

Har du gamla vattenelement? Hur luftar man?
Citera
2006-10-31, 13:32
Medlem
bogstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Har du gamla vattenelement? Hur luftar man?

Vid terrmostat? vredet sitter det en liten pip på högsta punkt. Antingen en liten fin speciell nyckel elr en 00 nyckel används. Sen e det bara vrida och låta det pysa elr spruta vatten
Citera
2006-10-31, 13:55
Medlem
techno_the_kings avatar
En fråga när på året brukar dom sätta på elementen,, här i Skara så har dom fortfarande inte dratt på skiten visst vi har inte fått någon snö än men jag fryser röven av mig ändå i lägenheten..
Citera
2006-10-31, 14:11
Medlem
qracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
En fråga när på året brukar dom sätta på elementen,, här i Skara så har dom fortfarande inte dratt på skiten visst vi har inte fått någon snö än men jag fryser röven av mig ändå i lägenheten..
Vanligtvis i september dock möjligtvis inte detta året pga en varm september men definitivt i oktober.
Citera
2006-10-31, 17:09
Medlem
Citat:

Vanligtvis brukar inställningen vara så att värme börjar levereras ut på radiatorsystemet vid +17 grader Celsius. Detta värde kan dock värden justera nedåt om han vill.
Citera
2006-10-31, 17:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
En fråga när på året brukar dom sätta på elementen,

bor i hyreshus med fjärrvärme och här kommer värmen närhelst den behövs.
Citera
2006-11-01, 19:24
Moderator
Tystnads avatar
Vill påpeka en sak: värmen i framförallt hyreslägenheter är oftast beroende på 6 saker :
1# Värmekurvans inställning (i värme centralen) 2#Tillräckligt pumptryck
(i värme centralen) 4# Injusterat flöde i element och ev stamventiler.
5# Termostaternas förinställning (tex förinställda på att stänga vid 21 grC)
6#Lägenhetens ventilation ,tex överventilation(tex trasigt spiskåpsspäll ,så en enorm massa luft sugs ut)
Är med andra ord inte helt enkelt ,mycket som skall stämma.
Problemet är i äldre fastigheter ,när man efter olje krisen på 1970 talet började exprimentera med en rad olika lösningar för att få ner oljeförbrukningen ,många av dessa metoder är inte bra ,då hus byggda före oljekrisen är dåligt isolerade ,dragiga ,låg värmelagringsförmåga i husstomme,osv dem erfodrar helt enkelt mycket värme!
Men det fattade aldrig idioterna till VVS ingenjörer !
Citera
2007-03-24, 11:04
Medlem
handimans avatar
Termostaterna på vattenradiatorer då, hur manipuleras dom att ge mer flöde?
Behövs specialverktyg? Hur gör man? Vad ska man tänka på osv?
Man vill ju inte bara börja greja lite och sen stå som en idiot med rostigt elementvatten sprutandes på tapeten.
Citera
2007-03-24, 16:57
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handiman
Man vill ju inte bara börja greja lite och sen stå som en idiot med rostigt elementvatten sprutandes på tapeten.
du kan va lugn...det är inte rostigt...det är 10 resor värre

Citat:
Termostaterna på vattenradiatorer då, hur manipuleras dom att ge mer flöde?
dom jag har(danfoss) trycker mot en ventil och ju hårdare dom trycker ju mer stryper dom flödet, borde gå och borra med 3mm borr en fördjupning-
Citera
2007-03-26, 14:35
Medlem
Jag bor i en HSB bostadsrätt från 1983 och tyckte att elementen aldrig var riktigt varma. En vacker dag plockade jag ner termostaten och upptäckte att det fanns en liten plasthatt på den delen som satt kvar i elementet. Svårt att förklara, men denna hatt gjorde att pinnen som satt i elementet och som styrde hur mycket varmt vatten kom in i elementet kunde inte öppnas helt. (helt ut = fullt flöde). Plockade bort hatten och nu kan jag justera termostater så att jag får den temperatur jag gillar, dvs ca 22 grader med något öppet fönster (lite frisk luft vill man också ha). Eftersom värme i varmt vatten ingår i hyran/avgiften så kostar det mig inget extra.

Har du ingen hatt så kan du kanske fila lite på pinnen ???

Den enda vertyget jag behövde var sexkantsnyckel !!!!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in