2015-08-10, 13:11
Medlem
Ninjor1987s avatar
Ja, jag har spårat upp en mindre självmordsbenägen ersättare för Strattera - Viloxazin, aka Vivalan, Emovit, Vivarint och Vicilan.

Medicinen är tillåten i flera EU-länder, dock används den inte särskilt mycket längre, främst i Frankrike.

Dock, eftersom den fungerar på liknande sätt som Strattera och har liknande effekter (men utan viljan att skjuta skallen av sig själv), så har amerikanska företag fått upp ögonen för den här doldisen, och den går just nu igenom tester för att utröna dess effektivitet mot ADHD. Fas IIb av testerna har utrönat goda resultat, så just nu väntar vi på fas III.

MEN... medicinen är redan tillåten i en del EU-länder, för depression.

Och jag har faktiskt lyckats spåra upp ATC-koden från Fass... N06AX09 - Viloxazin.

Det finns även flertalet referenser till Viloxazin i Fass, där den nämns som interaktion med andra preparat.

Ni som jobbar inom vården, eller har annan insikt inom den svenska vården - räcker detta för att en psykiatriker ska ta min efterfrågan på allvar, och faktiskt skaffa in preparatet på licens?

Licensen borde vara relativt lätt att få tag i, eftersom det inte rör sig om centralstimulantia och det rör sig ju inte om något nytt otestat preparat direkt, utan en medicin som har varit med sen 70-talet.

Dessvärre så finns den inte listad i Fass på något aktivt vis, det finns bara spår av dess existens.
Citera
2015-08-10, 16:07
Medlem
Finiss avatar
Hur kommer det sig att Du tar Strattera? Du borde testa concerta, Ritalin, Elvanse som fungerar på ett helt annat sätt än strattera. Du ska inte behöva gå runt och ha självmordstankar pga läkemedels biverkan om den ger dig det vill säga.

/ Finis
Citera
2015-08-10, 18:33
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Hur kommer det sig att Du tar Strattera? Du borde testa concerta, Ritalin, Elvanse som fungerar på ett helt annat sätt än strattera. Du ska inte behöva gå runt och ha självmordstankar pga läkemedels biverkan om den ger dig det vill säga.

/ Finis

Ber om ursäkt för första inläggets otydlighet - jag tar faktiskt inte Strattera ännu, utan det är något som är på gång - ska be om att få testa det.

Dock så vill jag alltid förbättra det som finns, och när jag började undersöka olika SNRI's, så fann jag Viloxazin - som har liknande effekt, men en mycket bättre bieffektsprofil.

Medicineras för tillfället med D-L-Metylfenidat - har testat dom flesta beredningarna, men har aldrig märkt någon större skillnad. Concerta+Ritalin för tillfället. Effekten är dock väldigt begränsad på mig, och alla försök till att höja doserna har bara lett till större bieffekter än något annat.

Dom efterforskningar jag gjort angående min egen diagnos (mest troligtvis SCT, snarare än ADHD), tyder på att en SNRI borde kunna ge en god effekt.

Problemet är dock att jag hade Suicidal Ideation som en bieffekt när jag provade högre doser av DL-metylfenidat... Lite av en catch-22, som synes.

Viloxazin skulle kunna vara lösningen, dock.

(egentligen vill jag självfallet ha en kombo av Modafinil och Intuniv, men chansen att få sådan licensmedicinering i Sverige är nog extremt låg)

Jag är negativt inställd till Amfetamin p ga att dom senaste rönen faktiskt visar att långtidsbruk även med medicinska doser leder till neurotoxicitet och permanenta skador på det dopaminerga systemet.
Citera
2015-08-10, 18:40
Medlem
BrittaFittovs avatar
strunt samma
Citera
2015-08-10, 19:06
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Ber om ursäkt för första inläggets otydlighet - jag tar faktiskt inte Strattera ännu, utan det är något som är på gång - ska be om att få testa det.

Dock så vill jag alltid förbättra det som finns, och när jag började undersöka olika SNRI's, så fann jag Viloxazin - som har liknande effekt, men en mycket bättre bieffektsprofil.

Medicineras för tillfället med D-L-Metylfenidat - har testat dom flesta beredningarna, men har aldrig märkt någon större skillnad. Concerta+Ritalin för tillfället. Effekten är dock väldigt begränsad på mig, och alla försök till att höja doserna har bara lett till större bieffekter än något annat.

Dom efterforskningar jag gjort angående min egen diagnos (mest troligtvis SCT, snarare än ADHD), tyder på att en SNRI borde kunna ge en god effekt.

Problemet är dock att jag hade Suicidal Ideation som en bieffekt när jag provade högre doser av DL-metylfenidat... Lite av en catch-22, som synes.

Viloxazin skulle kunna vara lösningen, dock.

(egentligen vill jag självfallet ha en kombo av Modafinil och Intuniv, men chansen att få sådan licensmedicinering i Sverige är nog extremt låg)

Jag är negativt inställd till Amfetamin p ga att dom senaste rönen faktiskt visar att långtidsbruk även med medicinska doser leder till neurotoxicitet och permanenta skador på det dopaminerga systemet.

Vart hittar Du den forskningen? Är jag intresserad av om Du skulle vilja länka? Vad är de främsta besvären som gör att Du söker den medicineringen?
/ Finis
Citera
2015-08-11, 03:54
Medlem
Denne borde väl ge et lite hint om vars man skall leta

https://en.wikipedia.org/wiki/Viloxazine
Citera
2015-08-11, 09:43
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Vart hittar Du den forskningen? Är jag intresserad av om Du skulle vilja länka? Vad är de främsta besvären som gör att Du söker den medicineringen?
/ Finis

Det är jobbigt att ta fram informationen, men jag gör ett försök. Här är en avhandling:

Chronic Amphetamine Use and Abuse
http://www.acnp.org/g4/gn401000166/ch162.htm

Det har varit något av en debatt inom forskarvärlden länge, huruvida Amfetamin är neurotoxiskt vid kliniska doser - dom senaste åren så har svaret glidit över mot att säga att ja: det är det.

Det FINNS dock en hel del som man kan göra för att undvika det, men det är en hel del extrajobb. I regel så måste man inta en hel del magnesium, vitamin C, Melatonin, och andra antioxidanter.

Problemet kommer inte direkt heller, det är inte som metamfetamin, som är giftigt i nästan alla doser - det kommer i regel efter långtidsbruk, då patientens tolerans höjs (och jo, det är vad som händer med amfetamin, metylfenidat-tolerans är dock mindre vanligt och tar längre tid - dock så är det inte lika vältolererat mentalt sett, även vid kliniska doser) och man måste förskrivas högre doser.

När man ökar dosen så börjar dom neurotoxiska effekterna kännas av, men i regel inte innan.

Den främsta anledningen att jag söker medicinering mot min SCT är för att jag har stora problem med trötthet, och när jag t ex pressar mig själv i universitetsstudierna så är det tydligt att jag får anstränga mig betydligt mer än mina klasskamrater - även om jag annars rent mentalt ligger i det absoluta toppskiktet i klassen.

Mitt handikapp gör dock att jag totalt sett blir en relativt medioker student - vilket självfallet är oerhört nedslående och mentalt tärande.

Jag har också stora svårigheter att intressera mig för tråkiga vardagssysslor - har fruktansvärt svårt att städa och hålla ordning hemma.

Värst är dock att mitt problem med att motivera mig även för mina intressen har börjat bli värre och värre.

Det finns m ao många anledningar varför jag vill ta en selektiv Norepinefrin återupptagshämmare.
Citera
2023-12-13, 17:20
Bannlyst
Den står som coming soon hos en kanadensisk vendor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in