Citat:
Ursprungligen postat av
Finis
Vart hittar Du den forskningen? Är jag intresserad av om Du skulle vilja länka? Vad är de främsta besvären som gör att Du söker den medicineringen?
/ Finis
Det är jobbigt att ta fram informationen, men jag gör ett försök. Här är en avhandling:
Chronic Amphetamine Use and Abuse
http://www.acnp.org/g4/gn401000166/ch162.htm
Det har varit något av en debatt inom forskarvärlden länge, huruvida Amfetamin är neurotoxiskt vid kliniska doser - dom senaste åren så har svaret glidit över mot att säga att ja: det är det.
Det FINNS dock en hel del som man kan göra för att undvika det, men det är en hel del extrajobb. I regel så måste man inta en hel del magnesium, vitamin C, Melatonin, och andra antioxidanter.
Problemet kommer inte direkt heller, det är inte som metamfetamin, som är giftigt i nästan alla doser - det kommer i regel efter långtidsbruk, då patientens tolerans höjs (och jo, det är vad som händer med amfetamin, metylfenidat-tolerans är dock mindre vanligt och tar längre tid - dock så är det inte lika vältolererat mentalt sett, även vid kliniska doser) och man måste förskrivas högre doser.
När man ökar dosen så börjar dom neurotoxiska effekterna kännas av, men i regel inte innan.
Den främsta anledningen att jag söker medicinering mot min SCT är för att jag har stora problem med trötthet, och när jag t ex pressar mig själv i universitetsstudierna så är det tydligt att jag får anstränga mig betydligt mer än mina klasskamrater - även om jag annars rent mentalt ligger i det absoluta toppskiktet i klassen.
Mitt handikapp gör dock att jag totalt sett blir en relativt medioker student - vilket självfallet är oerhört nedslående och mentalt tärande.
Jag har också stora svårigheter att intressera mig för tråkiga vardagssysslor - har fruktansvärt svårt att städa och hålla ordning hemma.
Värst är dock att mitt problem med att motivera mig även för mina intressen har börjat bli värre och värre.
Det finns m ao många anledningar varför jag vill ta en selektiv Norepinefrin återupptagshämmare.